De fouten van Verstappen en Hamilton: wie laat de meeste punten liggen? Max Verstappen
Max Verstappen

De fouten van Verstappen en Hamilton: wie laat de meeste punten liggen?

De fouten van Verstappen en Hamilton: wie laat de meeste punten liggen?

Het titelgevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton is momenteel minstens zo spannend als aan het begin van het seizoen werd voorspeld. In het begin wisselden overwinningen elkaar af en wie voor de ander eindigde in de top-twee bepaalde de stand van het kampioenschap. Na de Grand Prix van Monaco kijken we echter naar een heel ander soort strijd. In de beginfase van het seizoen waren het voornamelijk fouten van Verstappen die bijdroegen aan de voorsprong van Hamilton in de titelstrijd. Nu is het ongeluk verschoven in de richting van de Mercedes-garage. Dus hoe staat het er nu voor en welke van de twee coureurs heeft de meeste en grootste fouten gemaakt tot dusver?

Het is goed om duidelijk te stellen wat als een fout kan worden gezien. Het gaat erom dat de coureur zelf verantwoordelijk is voor een slecht moment of een slechte race. Van zowel Verstappen als Hamilton werd aan het begin van het seizoen verwacht dat ze zich hier zo minimaal mogelijk in zouden betrekken. Analisten en critici wezen op de ervaring van beide coureurs, maar vooral naar die van de zevenvoudig wereldkampioen. 'Zonder vreemde incidenten wordt Hamilton met gemak kampioen', zei Bernie Ecclestone, voormalig eigenaar van de Formule 1, na de eerste drie races nog.

Verstappen begint slordig

Die quote kwam niet zomaar ergens vandaan. Verstappen begon het seizoen met meer gemaakte fouten dan Hamilton en dat droeg bij aan de kleine voorsprong waarvan de titelverdediger zich verzekerde na vier races. Het begon al in Bahrein, waar Verstappen het seizoen aftrapte met een vrij controversiële fout. De Nederlander passeerde zijn concurrent van Mercedes in de slotronden van de race, maar ging daarbij buiten de baan. Hij moest vervolgens de leiding teruggeven en kon zich daar niet meer van herstellen. Er kwam terechte kritiek op de beslissing om de positie terug te overhandigen. Hamilton reed namelijk gedurende de race meermaals op dezelfde plek buiten de baan. Alleen kan het uitstapje van Verstappen toch gezien worden als een fout, want de wedstrijdleiding had halverwege de Grand Prix duidelijk gemaakt dat zulk soort escapades niet meer getolereerd zouden worden. 'We hebben geluk gehad, Max maakt zo'n fout niet nog eens', zei Hamilton. Die voorspelling bleek alleen niet helemaal juist te zijn.

De tweede grote fout van Verstappen werd gemaakt in de GP van Portugal en wederom speelden baanlimieten de hoofdrol. Ditmaal gebeurde het in de kwalificatie. De Red Bull Racing-coureur ging te wijd in de ronde die hem op poleposition had gezet en dat kostte hem flink. In de race leek hij zich even te herstellen, maar Hamilton vocht terug en meer dan een tweede plaats zat er uiteindelijk niet in. Dus ging Verstappen voor de snelste raceronde en daar maakte hij de volgende fout van het weekend. Wederom speelden baanlimieten de hoofdrol, want de beste ronde werd er genadeloos door afgenomen. 'Ik denk dat het wel duidelijk is dat we in alle opzichten perfect moeten handelen', zei Red Bull-teambaas Christian Horner over de fouten.

Eigenlijk zijn Verstappen en zijn team dat ook geweest in de overige races van het seizoen. In de GP van Emilia Romagna verloor hij wederom een mogelijke poleposition vanwege foutjes, maar hier wordt niet voor niets een verkleinwoord gebruikt. Het ging hier om perfectie en als we elke Q3-ronde gaan analyseren, kunnen we nog lang bezig zijn. Ondanks de enkele fouten behield Verstappen de aansluiting bij Hamilton en dat zette druk op de laatstgenoemde coureur. 'Hamilton gaat meer fouten maken door de druk van Verstappen', voorspelde Jacques Villeneuve, eenmalig F1-wereldkampioen, destijds. Terwijl Hamilton zich daar juist voor probeerde te behoeden: 'Verstappen zit me op de hielen, elke fout wordt nu fataal.'

Hamilton onder druk

Dat laatste is niets minder dan waar gebleken, nu Hamilton de koppositie in het klassement heeft verloren aan zijn concurrent. De zevenvoudig wereldkampioen maakte zijn eerste grote fout in Imola, maar een bestraffing bleef uit. In de Tosa-bocht schoot Hamilton rechtuit en belandde hij in de grindbak. Hoewel hij zijn bolide daar knap uit wist te rijden, leek zijn race voorbij te zijn. Hij sloot buiten de punten weer aan en zijn voorvleugel diende per direct vervangen te worden. Maar als geluk bij een ongeluk werd hij bediend met rode vlaggen, veroorzaakt door de crash van teamgenoot Valtteri Bottas en George Russell. Hierdoor kon Hamilton nog terugrijden naar de tweede plaats alsof er niets was gebeurd. 'In Imola zagen we Hamilton risico's nemen die hij al jaren niet meer had hoeven nemen', oordeelde voormalig F1-coureur Jolyon Palmer. 'Hij was wanhopig om druk op Verstappen te zetten.'

Die wanhoop zagen we eigenlijk pas weer terug in Monaco, maar op een heel andere manier. Hier was er niet één specifieke fout aan te wijzen in de race of in de kwalificatie. Het hele weekend kan gezien worden als een grote fout. De Mercedessen hadden duidelijk moeite met het krappe stratencircuit, maar Bottas liet zien dat de W12 desondanks in staat was om de RB16B het vuur aan de schenen te leggen. Waar was Hamilton dan? Die leek zichzelf bijna niet meer te zijn. Vanaf de eerste vrije training tot aan de slotronde van de race was er vooral kommer en kwel te horen over de boordradio. De Brit lukte het niet om de auto naar zijn hand te zetten en een inspiratieloze rit op zondag plaatste hem uiteindelijk op P7 met een achterstand van vijftien seconden op Pierre Gasly. 'Hamilton had hier veel meer kunnen doen', zo bekritiseerde Jan Lammers de ongelukkige. 'Hij had in ieder geval de druk erop kunnen zetten.'

In Baku had Hamilton zich kunnen herstellen van deze fout. Het is weliswaar ook een stratencircuit, maar normaal gesproken lag het de Mercedes goed door de lange rechte stukken. Nadat Verstappen was uitgevallen met een klapband kon Hamilton bij de herstart met zijn tweede plaats de leiding in het kampioenschap overnemen. Echter, een ongelukkige druk op de 'brake magic'-knop verschoof de rembalans naar voren en met blokkerende voorwielen schoot de regerend kampioen vooruit in bocht 1. De straf was zwaar, Hamilton kwam puntloos uit de Grand Prix. Is dit dan een fout of is het een ongelukkige samenkomst van omstandigheden? Het is een grijs gebied, maar alle omstandigheden meegerekend is het een fout. Zoals gezegd zou een tweede plaats genoeg zijn geweest om de leiding in het kampioenschap terug te pakken en door raceleider Sergio Perez in te halen nam Hamilton een groot risico. 'Iedereen maakt fouten met de druk die momenteel op ons staat', zo verdedigde Verstappen zijn concurrent. Alleen de vraag is hoe groot die druk nou echt was.

Hamiltons rekening duurder 

Als we alle fouten tegen elkaar afstrepen, komt er een duidelijke winnaar naar voren. Of eerder een duidelijke verliezer. Het aantal fouten dat Verstappen en Hamilton hebben gemaakt is redelijk gelijk, maar de grootte ervan niet. Hamilton is tot dusver het meest de fout in gegaan. Het aantal punten dat hij heeft laten liggen door zijn fouten is een heel stuk groter dan bij Verstappen het geval is en dan rekenen we het mogelijke puntenverlies op Imola niet mee. 'In zijn totaliteit maken wij minder kleine fouten, al zien ze dat bij Mercedes wel anders', aldus een kritische Verstappen. Het minimaliseren van misstappen gaat voor beide coureurs belangrijk worden dit seizoen en het profiteren van andermans imperfecties kan cruciaal gaan zijn. Echter, één ding blijft het belangrijkste voor beiden en dat weet Hamilton maar al te goed: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van de fouten van anderen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws