Het snelle Red Bull leidde Leclerc tot het maken van fouten: 'Dit reflecteert zijn mentaliteit' Formule 1
Formule 1

Het snelle Red Bull leidde Leclerc tot het maken van fouten: 'Dit reflecteert zijn mentaliteit'

Het snelle Red Bull leidde Leclerc tot het maken van fouten: 'Dit reflecteert zijn mentaliteit'

Ferrari denkt dat coureur Charles Leclerc door het snelle Red Bull Racing verleid werd tot het nemen van te veel risico's. De Monegask was in Azerbeidzjan nog de snelste coureur in beide kwalificatiesessies, en zag een klein kansje op herhaling in de straten van Miami. Leclerc ging eerder in de vrije trainingen ook al in de fout in bocht zeven, en zorgde in de kwalificatie voor een vroegtijdig einde middels zijn incident.

Het ongeluk kwam volgens Ferrari vooral voort uit zijn winnaarsmentaliteit. 'Op een bepaalde manier reflecteert dit misschien zijn mentaliteit als hij probeert om een auto te verslaan die overduidelijk sneller is', denkt Ferrari-ingenieur Jock Clear in gesprek met Motorsport.com. 'Hij wil graag zelf het verschil maken, als de auto tekortschiet, maar uiteindelijk kom je dan de grenzen tegen van wat natuurkundig gezien haalbaar is. Ik denk dat hij een kans rook om opnieuw voor poleposition te gaan, om eerlijk te zijn, en misschien dat hij daardoor te veel wilde. We gaan ook niet tegen hem zeggen dat hij het rustiger aan moet doen of dat hij zijn aanpak moet veranderen. Op jaarbasis is het niveau dat hij in de kwalificaties laat zien uitmuntend. Dat zorgt er vaak voor dat hij zich in een zeer goede positie bevindt in veel races.'

Ferrari bracht de nodige upgrades mee naar Miami, en Clear legt uit dat deze upgrades Ferrari dichter bij Red Bull hebben kunnen brengen. 'De upgrade geeft de coureur een consistentere balans tussen de middelsnelle, snelle, en langzame bochten, en natuurlijk bij het aanremmen van de bocht en de exit van de bocht. Misschien is hetgeen dat gebeurde met Charles gisteren zelfs een gevolg hiervan. Hij ging er echt vol voor in de snelle bochten vier tot en met zes.'

Leclerc nam bewust risico's

Leclerc zelf wijt het probleem vooral aan een agressieve afstelling, mogelijk té agressief. 'Ik heb mezelf in een lastige situatie geplaatst omdat ik een agressieve afstelling wilde, aangezien dit de afstelling is die ik nodig heb om het maximum uit de auto te halen. Ik ben waarschijnlijk een stapje te ver gegaan - dat is iets waar ik na het weekend naar kijk. We weten dat we zwak zijn in het geval van rugwind, dan lijden we meer dan de andere auto's. Maar ik wilde dat de auto lastig te besturen is, omdat ik weet dat dat is hoe je deze auto moet afstellen. Vandaag was het iets te veel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws