Hoe de éénstopper van Hamilton niet werkte en Verstappen won Formule 1
Formule 1

Hoe de éénstopper van Hamilton niet werkte en Verstappen won

Hoe de éénstopper van Hamilton niet werkte en Verstappen won

Lewis Hamilton is een van de besten als het gaat om bandenmanagement. Maar zelfs de zesvoudig wereldkampioen kon de banden van zijn Mercedes niet in leven houden. Toch probeerde de Brit de overwinning voor de neus van Max Verstappen weg te grijpen. Waarom werkte de éénstopper niet voor Hamilton?

Voor het antwoord zetten we een stapje terug naar zaterdag, en in het specifiek de kwalificatie. In het tweede gedeelte van de kwalificatie, waar voor de coureurs die het tot de top tien schoppen bepaald wordt op welke band ze de race moeten starten, rijdt Verstappen zijn snelste tijd op de harde band. Een strategische keuze, daar de Mercedes-coureurs opteren voor de mediumband, waardoor Verstappen een voordeel heeft op het veeleisende circuit van Silverstone.

Bij de start doet Verstappen alles goed en verschalkt hij Nico Hülkenberg, waarmee hij de derde plaats pakt. Daarna krijgen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton geen moment rust: de Red Bull Racing-coureur zit zijn rivalen op de hielen. De Nederlander schroeft met iedere ronde de druk verder op. Als gevolg moeten de raceleiders, die toch al moeite hebben de mediumbanden heel te houden, extra veel van hun Pirelli-rubber vragen.

Verstappen verschalkt Bottas op weg naar de zege

De tactiek van Red Bull werpt zijn vruchten af en al in ronde 13 wordt Bottas naar binnengehaald. Hamilton volgt een ronde later. Verstappen heeft nu vrij baan en heeft de smaak te pakken: op aanzienlijk oudere banden rijdt de Limburger betere tijden dan de Mercedes-coureurs. Wanneer Verstappen op zijn beurt naar de mediumband overstapt, heeft hij zijn voorsprong dermate uitgebouwd dat hij snel korte metten kan maken met Bottas.

Wanneer Verstappen in ronde 32 weer afscheid neemt van de mediums, volgt Bottas zijn voorbeeld en gaat ook hij naar binnen voor verse, harde banden. Op dit punt heeft de Red Bull-coureur zijn Finse rivaal verslagen: Bottas rijdt enkele seconden achter hem en is trager.

Hamilton houdt het niet uit op de harde band

Hoewel de Mercedes op Silverstone duidelijk niet goed omgaat met het beschikbare rubber, probeert de Duitse renstal gebruik te maken van de twee-tegen-één situatie. Door Bottas Verstappen te laten volgen op verse, harde banden en Hamilton aan kop te houden op oude Pirelli's, hoopt het Red Bull alsnog te verslaan.

Maar het plan mag niet baten. Hoewel Hamilton het gat naar Verstappen lange tijd rond de tien seconden houdt, slinkt zijn leiding aanzienlijk wanneer Red Bull beseft dat Mercedes de zesvoudig kampioen misschien tot het einde door wil laten rijden. Verstappen krijgt het bericht om aan te zetten en in korte tijd wordt de voorsprong vernietigd.

'Anders hadden we Leclerc niet kunnen inhalen'

Voordat Hamilton ingehaald wordt door Verstappen, duikt hij naar binnen voor nieuwe banden. En met een goede reden, zo bekent strateeg Andrew Shovlin na de race: 'Als we dat niet hadden gedaan, hadden we (Charles, red.) Leclerc niet meer kunnen inhalen en hadden we de derde plek ook verloren.' Op deze manier kon Hamilton nog op het podium eindigen.

Desondanks had Hamilton gehoopt niet naar binnen te hoeven. Ook Mercedes had aanvankelijk het plan om de Brit door te laten rijden, maar de staat van de banden liet het uiteindelijk niet toe. 'Tegen het einde van zijn tweede stint ging het veel beter met zijn banden. De temperatuur ging zelfs omlaag', vertelt Shovlin. Maar bang voor een herhaling van het bandendebacle tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië, besloot het Hamilton toch naar binnen te halen. (Foto: Mercedes AMG F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws