Hoe Mercedes een 'knotsgek' slotstuk tijdens de GP van Monaco voorkwam Formule 1
Formule 1

Hoe Mercedes een 'knotsgek' slotstuk tijdens de GP van Monaco voorkwam

Hoe Mercedes een 'knotsgek' slotstuk tijdens de GP van Monaco voorkwam

Het team van Mercedes heeft toegegeven dat de Grand Prix van Monaco een spannend slot had kunnen hebben. De Duitse renstal zag Lando Norris naar binnen gaan om de snelste ronde van de race te rijden, maar de McLaren-coureur kwam aan het einde van de race ook dicht bij George Russell. Als ook de Mercedes-rijder naar binnen was gekomen, dan hadden de topteams vooraan mogelijk ook gereageerd.

Norris kon in de laatste fase van de race overstappen op de softs, aangezien Fernando Alonso een trein aan coureurs achter zich hield. Norris pakte de snelste raceronde, maar hij had zomaar ook Russell nog aan kunnen vallen. 'Als er nog een ronde werd gereden dan had Lando ons ingehaald', vertelt een ingenieur van Mercedes bij Auto, Motor und Sport. 'Je kan niet tegen iemand verdedigen die vier seconden per ronde sneller is. Je wordt dan gepakt bij de Nouvelle-chicane, want de voorbanden hadden gewoon geen grip meer.'

Mercedes voorkomt spannend slot

Mercedes besloot niet te reageren op de pitstop van Norris. Het team weet wat er had kunnen gebeuren als ze dat wel hadden gedaan. 'Als wij ook waren gestopt, dan had Leclerc een gratis pitstop kunnen maken en dan had Verstappen daarop kunnen reageren. Hij zou er misschien over na hebben gedacht, want er was een risico op een undercut. Dan had het einde van de race knotsgek kunnen zijn. Dan hadden er drie coureurs geweest met betere banden dan Pérez, Sainz en mogelijk Verstappen.'

Mercedes weet haar keuze om niet te stoppen wel toe te lichten. 'We anticipeerden op een crash in het gevecht voor de leiding. We konden het ons niet voorstellen dat de banden van Pérez het vol zouden houden.' De twee Red Bull Racing-coureurs kwamen voor de herstart naar buiten op de mediums, terwijl de coureurs om hen heen op de hards reden. 'Die optie moesten we gewoon open houden. Achteraf gezien was het een fout, we hadden moeten stoppen', is de conclusie bij Mercedes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws