Max Verstappen begon de zaterdag zoals wel vaker met klachten over zijn RB21, maar sloot de dag af als polesitter. Een beslissing uit wanhoop bracht hem uiteindelijk poleposition, zo redeneert journalist Mark Hughes. De Brit is onder de indruk van Verstappen, maar ook teleurgesteld door de top vier-teams.
De poleposition van de Nederlander was niet vanzelfsprekend. ‘Misschien als de Red Bull van Max Verstappen, met zijn nieuwe vloer, vrijdag niet zo slecht in balans was geweest, had hij dan niet uit wanhoop de grote achtervleugel laten aanpassen voor zaterdag’, schrijft Hughes zijn analyse voor The Race. ‘En als hij dat niet had gedaan, had hij misschien geen auto gehad waarmee hij naar een van die speciale Verstappen-poles kon vliegen’, voegt hij er meteen een compliment aan de Nederlander aan toen.
Verstappen had een kleine kans en greep die aan
Hughes geeft aan dat Silverstone een echt downforce-circuit is. ‘Bochten als Abbey en Copse zijn gewoon knikken in de rechte stukken geworden, dus een superlage vleugel zoals die van hem vereist vaardigheid om een goede snelheid te behouden door Maggotts and Becketts, Stowe enzovoort’, aldus de journalist. ‘Dat in combinatie met de winst op rechte stukken opende dat venster. Het is maar een kiertje. Maar meer heeft hij (Verstappen, red.) niet nodig’, is de Brit van mening.
Hughes gaat nog wat verder. ‘Als hij vrijdag minder ontevreden was geweest over de auto en bij zijn oorspronkelijke keuze was gebleven, was hij misschien gewoon comfortabeler door die bochten gegaan met dezelfde snelheid en langzamer op de rechte stukken. We zullen het nooit weten’, meent de Brit, die zag dat Lando Norris en Oscar Piastri perfecte ronden moesten rijden om de Nederlander te verslaan. ‘Dat deden ze geen van beiden. Ze werden tweede en derde, vlak voor de Mercedes van George Russell en de Ferrari's van Lewis Hamilton en Charles Leclerc op de derde rij’, zegt Hughes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De journalist ziet dat Verstappen een extra voordeel in de schoot geworpen kreeg. ‘Ze werden nog meer beloond doordat de grillige wind op Silverstone op zaterdag van richting veranderde en voor tegenwind zorgde in die cruciale Maggotts and Becketts-bocht en in Stowe’, legt hij uit. ‘Omdat Copse voor iedereen vol gas was, betekende dit dat Red Bulls voorsprong op het oude rechte stuk van de pit werd doorgetrokken door Copse en Maggotts and Becketts, zonder dat ze daar al te veel last van hadden’, stelt Hughes, die Verstappen hier briljant gebruik van zag maken.
De Brit ziet de auto die domineert dit seizoen niet verder komen dan een tweede plaats tijdens de kwalificatie. Dat is niet geheel onverwachts, volgens hem. ‘De McLaren is niet op haar best in koele omstandigheden en lijkt meer last te hebben van de wind dan de Red Bull en Ferrari’, noemt hij de meest waarschijnlijke oorzaak voor het toch enigszins tegenvallende resultaat. ‘Toch had ze (de McLaren, red.) qua verdienste waarschijnlijk op pole moeten staan’, beweert de journalist.
McLaren vergooide zelf kansen op pole
Piastri ging tijdens zijn eerste run te hard over de kerb bij het verlaten van Stowe, waardoor de vloer iets slechter zou zijn geworden. ‘Maar die eerste run was een superronde, zo goed dat ik mijn hersens aan het kraken was om uit te zoeken waar ik meer tijd kon vinden’, zegt de Australiër er zelf over. Hughes stelt vast dat een verbetering er bij de tweede poging gewoon niet in zat. ‘De rommelige laatste ronde was helemaal voorbij toen hij een groot zijwaarts moment kreeg uit Vale’, stelt de Brit.
Norris ondervond een soortgelijk probleem. ‘Hij had een paar seconden eerder te veel kerb genomen’, maakt Hughes op uit zijn observaties. ‘Maar we hebben het over honderdsten van seconden’, benadrukt hij. ‘De McLaren was het snelst in de snelle bochten, de Red Bull het snelst op de rechte stukken en de Ferrari het beste in de langzame bochten’, spreekt er voor elk team wel iets in zijn voordeel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties