Lando Norris start op zijn thuiscircuit Silverstone vanaf de derde plaats, vlak achter zijn teamgenoot Oscar Piastri en Red Bull-coureur Max Verstappen. Met een kleine marge tot de concurrentie van Ferrari en Mercedes belooft de race een strategisch en intens gevecht te worden. In de persconferentie van Fia.com gaf Norris zijn kijk op de kwalificatie, bandenkeuze, raceverwachtingen en de impact van het weer.
Norris begon zijn verhaal over de kwalificatie met een positieve noot: ‘De sessie verliep redelijk soepel.' De meeste van mijn ronden waren behoorlijk goed. Alleen in Q1 voelde ik me een beetje nerveus omdat het zo dicht bij elkaar lag.’ Hij legde uit dat hij bij zijn laatste ronde net niet het optimale gevoel had. ‘Ik hoopte dat ik net dat beetje extra grip in sommige bochten kon vinden, maar dat lukte helaas niet. Toch ben ik tevreden met de derde plaats.’
Pirelli heeft dit seizoen gekozen voor een zachtere bandenmix dan vorig jaar, wat een flinke invloed kan hebben op de strategieën tijdens de race. Norris legt uit: ‘Het was gisteren erg warm, vergeleken met vandaag, en ook anders dan wat we morgen kunnen verwachten. Er wordt zelfs regen voorspeld, dus dat maakt het spannend.’ Door de zachtere banden zal de bandenslijtage waarschijnlijk hoger zijn dan vorig jaar, wat kan leiden tot meer pitstops en daardoor een tactische race. Volgens de McLaren-coureur zitten Red Bull, Ferrari en McLaren dicht bij elkaar qua snelheid, wat deze wisselende strategieën nog interessanter maakt: ‘Het wordt morgen voor iedereen waarschijnlijk een lastige, maar spannende race.’
'Inhalen is een ander verhaal'
Op de vraag of de afstelling van de vleugel van Red Bull het voor McLaren moeilijker maakt om Verstappen te passeren, reageerde Norris eerlijk: ‘Het is lastig te zeggen voordat je daadwerkelijk achter hem rijdt in de vuile lucht en met het DRS-systeem.’ Hij gaf aan dat de DRS-snelheid van McLaren ongeveer gelijk is aan die van de Limburger zonder DRS. ‘We kunnen hem op topsnelheid met DRS misschien bijbenen, maar inhalen is een ander verhaal.’ Ondanks dat verwacht hij toch meer inhaalacties dan normaal tijdens de race. ‘Iedereen heeft wel zijn sterke en zwakke punten op verschillende plekken op het circuit.'
Norris erkende dat McLaren beter presteert op circuits met lagere en middellange snelheden. ‘Op snelle banen verliezen we toch altijd wat ten opzichte van Max en Red Bull. Dat zagen we in Japan en hier ook weer. Dus er zijn duidelijk punten om aan te werken, maar voor morgen is er nog genoeg kans.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als het regent, moeten we letten op Ferrari'
Als het morgen regent, verwacht Norris dat Ferrari de grootste concurrent zal zijn. De McLaren-coureur legde uit dat Ferrari ‘de meeste downforce van alle teams heeft’, wat vooral helpt met langzame bochten. ‘Ze zijn sterk in bochten waar veel grip nodig is,’ zei Norris, ‘dus als het nat wordt, kan dat een groot verschil maken in de race.’ Daarmee geeft hij aan dat de weersomstandigheden de verhoudingen kunnen veranderen en dat McLaren goed moet letten op de strategie van Ferrari.
Daarnaast noemde Norris ook George Russell als een belangrijke uitdager in natte omstandigheden. ‘Russell is sterk in de regen, dat weet iedereen,’ vertelde hij. ‘Hij kan onder moeilijke omstandigheden erg goed presteren, dus we moeten zeker rekening met hem houden als het nat wordt.’
'Onthoud mijn naam'
Een bijzondere vraag ging over de jonge Zweedse rijder Arvid Lindblad, die de Brit in 2021 al eens ontmoette toen hij nog maar veertien jaar was. ‘Ik heb hem een keer gesproken, of misschien twee keer. Ik herinner me precies dat moment toen hij zei: 'Onthoud mijn naam, ik zie je over vijf jaar weer.' Dat maakt me toch een beetje oud,’ lachte Norris. Hij vindt het geweldig om jonge talenten te zien opkomen: ‘Arvid heeft het in de lagere klassen goed gedaan en Formule 2 is altijd pittig. Ik weet zeker dat hij blijft vechten en hopelijk binnen een paar jaar in de Formule 1 rijdt.’
Norris laat zien dat hij optimistisch is over zijn kansen op Silverstone en realistisch over de uitdagingen. Zijn analyse van de bandenkeuze, het moeilijk te passeren karakter van Max Verstappen en de impact van het weer maken duidelijk dat het een spannende race gaat worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties