max verstappen red bull racing zaterdag kwalificatie pole silverstone groot brittannie 2025 4 Formule 1
Formule 1

Windsor is scherp: 'Verstappen had al het een en ander meegemaakt in zijn out lap'

max verstappen red bull racing zaterdag kwalificatie pole silverstone groot brittannie 2025 4

Peter Windsor heeft genoten van de kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. Zes coureurs waren enorm aan elkaar gewaagd, met een verschil van ruim twee tienden tussen polesitter Max Verstappen en nummer zes Charles Leclerc. Windsor pakt de data erbij, en wijst verschillende punten aan waar Verstappen het verschil maakte. Daarin speelde Kimi Antonelli ook een hoofdrol.

Windsor waarschuwde op vrijdag al voor de comeback van de wereldkampioen. 'Max Verstappen staat op de poleposition voor de Britse Grand Prix', zo opent de analist zijn analyse op YouTube. 'Op vrijdag stond hij nog op grote achterstand, al heeft Red Bull de gewoonte om na de vrijdag het probleem nog op te lossen. Hij was in de racesimulatie ook al erg snel', wist Windsor op te merken. 'In de derde vrije training liet Verstappen nooit zien dat de Red Bull een trage auto is.'

Verstappen 'heel bijzonder'

'Het was zoals altijd heel spannend in de kwalificatie. Verstappen was net wat sneller dan de snelste van de beide McLaren-coureurs. Dat is heel bijzonder als je erover nadenkt', vindt Windsor. 'Daar komen we later op terug', belooft de analist. 'George Russell deed het goed op de vierde plek. De banden van de Mercedes werkten veel beter met de lagere temperaturen, en Russell haalde veel uit die auto. Hoewel Lewis Hamilton niet op de poleposition of de eerste startrij staat, zal hij heel blij zijn dat hij voor Charles Leclerc staat. Voor Leclerc was het een teleurstellende kwalificatie.'

Windsor besteedt ook uitgebreid aandacht aan het optreden van de vierde thuisrijder, Oliver Bearman. 'Hij zette een geweldige prestatie neer', oordeelt Windsor over de achtste plek van de Haas-coureur. 'Hij oogt dit jaar heel sterk. Hij zette die achtste plek neer ondanks een crash aan het einde van de laatste vrije training.' Toch mag de rookie niet in de top tien aan de race beginnen.

Zware straf ronduit belachelijk

'Tijdens de rode vlag crashte hij bij het ingaan van de pitstraat. Bearman reed een geweldige ronde, en ik denk dat het overbodig is om te zeggen dat ik het totaal oneens ben met het besluit van de wedstrijdleiding om hem tien plekken gridstraf te geven voor dat incident. Het is echt ronduit belachelijk', meent Windsor. 'Veel coureurs hebben belachelijke fouten gemaakt in de openingsronden. Dat zagen we nog met Kimi Antonelli in de laatste race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oliver bearman haas gp oostenrijk 2025 zondag 2

'Bearman krijgt hier tien plekken gridstraf voor een incident dat in de derde vrije training plaatsvond bij de ingang van de pitstraat.' De Brit versnelde tijdens de rode vlag echter tot 260 kilometer per uur, en veroorzaakte volgens de wedstrijdleiding daarmee een gevaarlijke situatie. Bearman kreeg naast de gridstraf ook vier strafpunten op zijn superlicentie. In totaal heeft hij nu al acht punten verzameld.

Verstappen maakt twee extreme keuzes

'Laten we nu beter kijken naar de poleronde van Verstappen', zegt Windsor, die daar duidelijk enthousiast over is. 'Er werd veel gesproken over hoe Red Bull met minder vleugel reed dan de concurrentie in Silverstone. Als je naar de topsnelheden kijkt, lijkt dit ook te kloppen. Yuki Tsunoda was ook vrij snel', weet Windsor. Verstappen was met 328,9 kilometer per uur veruit de snelste coureur, terwijl hij de eerste startrij deelt met Oscar Piastri. De McLaren-coureur was met een topsnelheid van slechts 319,4 kilometer per uur pas op de achttiende plek terug te vinden.

Windsor benoemt dat Verstappen niet alleen een extreme keuze maakte met zijn afstelling. 'Het eerste punt dat bij Max belangrijk was, is dat hij in de laatste Q3-ronde pas heel laat naar buiten reed. Mercedes ging als eerste naar buiten en Verstappen begon als laatste aan zijn snelle ronde. Verstappen wilde dus rijden op het moment dat de baan maximale grip bood. Die knoop hakte hij dus door', zo denkt de 73-jarige dat Verstappen hierin zelf het initiatief nam.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen gianpiero lambiase abu dhabi 2024 125

Verstappen en Hamilton met andere aanpak

Windsor haalt vervolgens data tevoorschijn. De analist heeft de snelheden van de zeven snelste coureurs genoteerd op vijf bepalende punten: in bocht 3, de krappe rechterbocht in de eerste sector; bij Wellington Straight, de DRS-zone tussen bochten 5 en 6; bij Copse Corner, bocht 9; bij Becketts in bocht 12, en bij Hangar Straight, het tweede DRS-gedeelte tussen bochten 14 en 15.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

circuit silverstone

'George Russell remde in bocht 3 als laatste', zo zoomt Windsor in op het eerste aandachtspunt. 'Lando Norris remde in de McLaren ook vrij laat. Piastri remt juist eerder. Ik vind het verrassend, maar wel indrukwekkend. Hij richtte zich puur op de exitsnelheid, om vroeg op het gas te gaan richting het Wellington Straight.'

'Lewis Hamilton deed precies hetzelfde. Hij remde vroeg. Als iemand dat stukje asfalt goed kent, is het Hamilton wel. En kijk eens wie in bocht 3 het dichtste bij Hamilton staat: Verstappen met 133 kilometer per uur in de Red Bull. Dit is de snelste coureur ter wereld in zijn poleronde, en kijk eens waar hij remde. Eigenlijk zegt dit alles', vindt Windsor, die erop wijst dat Hamilton en Verstappen op het volgende rechte stuk de snelste coureurs waren. De analist denkt dus dat een lage apex-snelheid in bocht 3 uiteindelijk voordeel opleverde.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Coureur T3 Wellington T9 T12 Hangar
Verstappen 133 324 309 273 323
Piastri 140 319 307 271 318
Norris 155 318 306 282 319
Russell 159 319 305 280 323
Hamilton 129 321 302 283 322
Leclerc 142 320 307 286 321
Antonelli 148 320 302 272 323

Windsor denkt dat Verstappen de enige coureur is, die de juiste afstelling koos. 'Verstappen reed met weinig vleugel in de Red Bull. Hij haalde zoveel downforce als mogelijk was van de Red Bull, want het circuit in Silverstone bestaat vooral uit veel rechte stukken. De Red Bull is niet erg voorspelbaar, dus hij kon alleen een goede rondetijd pakken door zich op de rechte stukken te focussen. Zijn snelheidsvoordeel is klein, maar hij pakt dat voordeel wel op veel verschillende stukken van het circuit.'

'Als McLaren voor de Verstappen-filosofie was gegaan, zouden ze sneller geweest zijn op de rechte stukken', vermoedt Windsor. 'Dit laat voor mij zien dat McLaren met te veel vleugel reed. Ik denk niet dat Max met belachelijk weinig vleugel reed, maar dat de andere drie teams te veel vleugel hadden.' Het is nu afwachten of dit ook in de race goed uitpakt.

Antonelli ligt dwars

Vervolgens verschuift de aandacht naar Copse Corner, bocht 9. 'Iedereen ging vol gas door Copse, op drie coureurs na. Eén daarvan was Kimi Antonelli. Dat is niet verrassend, want hij is niet erg sterk in snelle bochten. De tweede was Lewis Hamilton, die lichtjes inhield bij het insturen. De derde coureur was Max Verstappen. Dat is ongelofelijk', vindt Windsor, die laat zien dat de Nederlander alsnog de hoogste snelheid behaalde in die bocht.

'Verstappen had al het een en ander meegemaakt in Copse in zijn out lap, zijn voorbereidingsronde', weet Windsor. 'Antonelli reed achter hem, omdat Mercedes als eerste aan de snelle ronden begon. Max zag hem in zijn spiegels en ging aan de kant om te vertragen. Hij gaf Kimi alle ruimte. Daarna was Kimi klaar met zijn snelle ronde, dus hij hield weer in. Max haalde hem precies op hetzelfde punt in bij het ingaan van Copse, maar Kimi deed niet voor Max wat Max wel voor Kimi deed. Hij bleef oncomfortabel voor Max rijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen canada zondag race oke 1 antonelli 1

Windsor haalt vervolgens een incident uit een recent raceweekend aan. 'Leclerc ging er in Canada nog vanaf vanwege vuile lucht van Isack Hadjar. Ik kan je verzekeren dat Max ook vuile lucht had vanwege de Mercedes van Antonelli, ook bij het uitgaan van Copse. Dat was heel oncomfortabel', zo is Windsor kritisch op de Mercedes-coureur. Toch liet Verstappen zich daar nooit echt door van de wijs brengen.

'Desalniettemin ging Verstappen als snelste door Copse, met 309 kilometer per uur! Hij ging misschien vijf procent van het gas', zegt Windsor vol ongeloof. 'Hij hield marginaal in om te zorgen dat de auto een goede balans had, aangezien hij minder downforce had dan in die bocht ideaal is. Hij gaat er echter geweldig mee om, ook met die vuile lucht, en was nog steeds de snelste coureur op dat punt. Dit is waar hij de poleposition verdiende. Hier liet hij zijn talent zien. De meeste coureurs hadden in de vuile lucht ingehouden, en dan had je na de kwalificatie de klachten gehoord. Max Verstappen deed dat niet. Dit is ongelofelijk. Dit zijn de beste stuurmanskunsten, die ik in lange tijd gezien heb.'

McLaren maakt een fout

'In Becketts had Verstappen het gaspedaal nog half ingedrukt', aldus Windsor. 'Hij wilde de auto gewoon nog meer in balans brengen. Hij is niet op zoek naar de hoogste apexsnelheid, maar hij wil de auto goed oplijnen voor het rempunt voor bocht 13. Qua topsnelheden valt vooral op hoe traag McLaren was. Ze zijn voor een comfortabele balans gegaan, maar kwamen daarmee niet in de buurt met de balans waar Verstappen bereid was mee te leven. Het was een geweldige ronde voor Verstappen. Hij knoopte de ronde prachtig aan elkaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws