Hughes: 'Snelheidsvoordeel Hamilton door nieuwe motor, Red Bull kon niet compenseren' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Snelheidsvoordeel Hamilton door nieuwe motor, Red Bull kon niet compenseren'

Hughes: 'Snelheidsvoordeel Hamilton door nieuwe motor, Red Bull kon niet compenseren'

Mercedes bleek tijdens de Grand Prix van Brazilië een maatje te groot voor de oppositie, inclusief Red Bull. Dankzij een nieuwe krachtbron ging het Lewis Hamilton voor de wind op Interlagos. In zijn analyse beschrijft autosportjournalist Mark Hughes het uitzonderlijk goede weekend voor de Duitse renstal en legt uit waar het grote verschil tot de rest van het veld vandaan kwam.

'Mercedes was eens stuk sneller dan de rest van het veld op de vrijdag, dus niet alleen Red Bull werd verrast dit weekend', aldus Hughes via The Race. Het verschil ten opzichte van de andere teams was in Brazilië tijdens de kwalificatie een stuk groter dan de andere races dit seizoen. 'Het gemiddelde voordeel ten opzichte van de 'best of the rest', dus niet Red Bull, was dit seizoen 0,55%. In Brazilië was dit gat een stuk groter, namelijk 0,98%. Mercedes had met grote afstand de snelste auto die ze tot op heden hebben gehad in vergelijking met de concurrentie.'

Vlak voor aanvang van het weekend kondigde de Duitse renstal aan de ICE van Hamilton te vervangen. De Brit was vervolgens duidelijk de snelste man op de baan. Ook het gat ten opzichte van zijn teamgenoot was aanzienlijk. 'Ik denk niet dat het volledige verschil voortkomt uit de nieuwe motor. Het totale verschil was 0,35 seconden, berekend uit het snelheidsvoordeel tussen 0,55% en 0,98%. Misschien is 0,2 seconde een realistische weergave van het voordeel door de nieuwe motor en komt de overige 0,15 seconde voort uit het feit dat de motor verder opengeschroefd was, omdat Hamilton nu toch een extra motor in zijn pool heeft.'

'Red Bull profiteerde niet in de tweede sector'

Daarnaast speelt ook de aerodynamica een belangrijke rol in het snelheidsverschil tussen Red Bull en Mercedes. Het team van Verstappen kampte het hele weekend met oververhitting van de voorbanden. Dankzij de hogere rake van de RB16 heeft de wagen meer grip aan de achterkant dan Mercedes, maar hiervan profiteerde Verstappen niet in de middensector. 'De verschillen in de eerste en derde sector waren ongeveer 0,2 seconde in het voordeel van Mercedes. Normaalgesproken zou Red Bull deze tijd goed kunnen maken in de middensector, maar hiervoor ontbrak de grip aan de voorkant van de auto.'

Tijdens de kwalificatie mondde deze combinatie uit in een groot gat naar Mercedes. Dankzij de lage asfalttemperatuur had de Red Bull last van wat onderstuur, maar voor de sprintrace maakte de Oostenrijkse renstal zich hier geen zorgen over. Het zou tenslotte een stuk warmer worden. 'Red Bull was al een stuk beter tijdens de sprintrace en ook tijdens de race zag de balans er prima uit. Dankzij de hoge baantemperaturen lag de focus echter voornamelijk op het managen van de bandentemperatuur. Omdat Mercedes zo snel was op de rechte stukken, moest Verstappen wel compenseren in de tweede sector, maar daardoor gingen zijn banden naar de knoppen.' Hierdoor werd het snelheidsverschil ook in de race bepalend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws