Huidige regels volgens teambazen geen mislukking: ‘Zelfs de data laten het zien' Formule 1
Formule 1

Huidige regels volgens teambazen geen mislukking: ‘Zelfs de data laten het zien'

Huidige regels volgens teambazen geen mislukking: ‘Zelfs de data laten het zien'

Volgens Williams-teambaas James Vowles is de huidige regelgeving in de Formule 1 geen mislukking. Meerdere coureurs klagen over de vieze lucht die het lastiger maakt om andere coureurs te volgen en in te halen, maar dat is geen reden voor wijzigingen. ‘Ik denk niet dat de regelgeving faalt’, zegt de Brit in een interview met Motorsport.com.

Als hem gevraagd wordt of er verandering nodig is op het gebied van regelgeving in 2025, is Vowles er duidelijk over. ‘Dat zou oneerlijk zijn’, zegt hij. Als het aan de man van Williams ligt zouden de huidige regels dus blijven zoals ze zijn tot in 2026 een hele nieuwe regelgeving ingaat. ‘Ik denk dat het midden van het veld erg dicht bij elkaar ligt. Er wordt daar wel ingehaald’, geeft hij aan.

Volgens data werken de huidige regels

‘Zelfs de data laten het zien. Het is nog steeds stukken beter dan de generatie bolides van 2020 en 2021’, is Vowles van mening. ‘Maar vooral de teams vooraan hebben de auto’s ontwikkeld op een uitzonderlijke manier. Wanneer ze downforce creëren, maakt dat het heel moeilijk ze te volgen.’ Toch ziet de Brit dat niet als een probleem. ‘Je kunt aan de data zien dat je dichterbij komt dan eerst het geval was. Dat was ook de bedoeling’, verwijst hij naar de intentie van deze regelgeving.

De teambaas ziet echter niet veel verbetering in 2025. ‘Ik denk het niet, er is geen reden om te denken dat het volgend jaar beter zal zijn.’ Het daaropvolgende jaar vindt Vowles moeilijk te voorspellen. ‘Ze zijn nu nog bezig de regelgeving van 2026 te ratificeren, dus het is ook moeilijk om dat te evalueren.’

Krack ziet ook geen reden tot wijzigingen

Collega-teambaas Mike Krack is het met Vowles eens wat betreft de huidige aerodynamicaregels. ‘Ik zie de regelgeving ook niet als een mislukking’, zegt hij. ‘Het gaf vanaf het begin al de ruimte voor verschillende ontwerpen en een dominantie die geen van ons wil, maar dat is een feit’, geeft hij toe, verwijzend naar de bolides van Red Bull Racing, die onverslaanbaar lijken. ‘We hebben nog een jaar te gaan en dan kunnen we aan de slag met de nieuwe regels’, gaat Krack verder. ‘Ze zijn nog niet helemaal vastgesteld, maar we kijken ernaar uit.’

De teambaas van Aston Martin vindt het belangrijk dat de teams zo snel mogelijk inzicht krijgen in de regels voor 2026, ook al mogen ze er nog niet mee aan de slag tot 1 januari 2025. ‘Het doel is om de eerste regels in juni te hebben’, zegt hij hierover. ‘Dan werken we vanaf daar verder. Ze zullen waarschijnlijk nog niet helemaal compleet zijn, maar het is belangrijk dat we ze zo snel mogelijk krijgen, omdat het zo’n grote verandering is voor iedereen.’ Krack heeft nog veel vragen die hij het liefst zo snel mogelijk beantwoord ziet. ‘Wat is het doelgewicht, hoe zal de architectuur van de nieuwe wagens zijn? En de bandengrootte?’ De Luxemburger begrijpt dat er tijd zit in het opstellen van nieuwe regels, maar toch ziet hij graag dat er een tandje bij wordt gezet. ‘Veel wordt nog besproken. We kunnen het beter niet te lang uitstellen.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws