charles leclerc ferrari 2025 monaco vrijdag training 5 Formule 1
Formule 1

Leclerc blijft Verstappen voor in laatste oefensessie, Hamilton crasht en zorgt voor rode vlag

charles leclerc ferrari 2025 monaco vrijdag training 5

Charles Leclerc heeft zijn Ferrari ook in de derde en laatste vrije training van het Grand Prix-weekend in Monaco bovenaan de tijdenlijst weten te zetten. De thuisheld slechtte met een tijd van 1:10,953 als enige coureur de 1:11-grens. Max Verstappen eindigde op ruim twee tienden op P2, maar de Red Bull Racing-coureur reed zijn beste tijd op de mediumband. Lewis Hamilton zorgde in de slotminuten dankzij een crash voor een rode vlag en een vroegtijdig einde van de sessie.

Om 12:30 uur sprong het licht aan het einde van de pitstraat op groen voor de derde en laatste oefensessie van het raceweekend in Monaco. De coureurs van Racing Bulls, die er op de vrijdag ook al prima bij stonden met de vijfde en zesde plaats, behoorden samen met Lewis Hamilton tot de coureurs, die meteen de baan opkwamen. WK-leider Piastri zat daarentegen nog niet eens in zijn MCL39, terwijl ook Verstappen nog geen aanstalten maakte.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Hamilton kwam echter meteen weer naar binnen en in tegenstelling tot de mannen van Racing Bulls zette hij dus nog niet aan voor een eerste snelle ronde. Dat deed de Ferrari-coureur een klein kwartier later wel. Op de zachte band stuurde de zevenvoudig wereldkampioen zijn SF-25 naar de tweede tijd achter Nico Hülkenberg, die zijn tijd van 1:13,916 op de mediumband reed. De Duitser probeerde niet veel later nog weer wat rapper te gaan, maar ging in de laatste bocht in de fout. Hij wist zijn Sauber wel uit de muur te houden en kon zonder problemen verder.

Leclerc opnieuw sterk uit startblokken, Verstappen opent 

Na een kleine twintig minuten werd het steeds drukker op de baan en ook de snelste man van de vrijdag, Leclerc, meldde zich op het circuit. De Monegask begon met een relatief rustige ronde, maar in zijn tweede poging zette hij zijn Ferrari bovenaan de tijdenlijst. Op het zachtste Pirelli-rubber kwam hij tot een tijd van 1:12,712 en daarmee was hij ruim twee tienden sneller dan Lando Norris. De McLaren-coureur nam in zijn volgende P1 over en daarna was hij vooral stuivertje wisselen tussen beide mannen.

Verstappen was inmiddels ook aan de sessie begonnen en nadat hij in zijn eerste poging bijna vier tienden toe moest geven, nam hij met nog 35 minuten op de klok de eerste plek over van Norris, die de strijd met Leclerc op dat moment in zijn voordeel had beslecht. De Red Bull-coureur dook als eerste onder de 1:12 en dat deed hij zelfs op de mediumband. Dat Verstappen nog marge had, bewees hij enkele minuten later al door een 1:11,643 op de klokken te zetten. Leclerc was echter ruim een tiende sneller, maar zijn tijd was nog altijd twee tienden langzamer dan zijn toptijd in VT2.

Hadjar treft Tsunoda aan het einde van de tunnel

Zoals te verwachten viel, speelde het verkeer ook in VT3 weer een belangrijke rol. Hamilton had Carlos Sainz niet gezien richting Massenet en Norris stuitte even later in dezelfde bocht op Lance Stroll, die zich vrijdag ook al niet populair maakte. De Aston Martin-coureur liet één van zijn concurrenten voorbij in de haarspeldbocht, maar stuurde plotseling terug en daar had thuisheld Leclerc niet op gerekend. De Monegask knalde tegen de Canadees aan en voor zijn actie ontving Stroll later een gridstraf.

Het moment met Norris was gelukkig een stuk minder heftig. Een incident tussen Isack Hadjar en Yuki Tsunoda was daarentegen iets intenser. Met nog een half uur op de klok reed de Red Bull-coureur rustig in de tunnel, terwijl Hadjar juist op volle snelheid aan kwam zetten. De Fransman zag Tsunoda pas laat en moest lichtjes uitwijken. Tsunoda verontschuldigde zich meteen over de boordradio. 'Mijn fout. Dat was niet top!' Het incident was ook de wedstrijdleiding opgevallen, maar de stewards besloten geen verder onderzoek te doen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen langzamer op softs

Met nog ruim twintig minuten op de klok was het betrekkelijk rustig op de baan. Veel coureurs voerden nog wat aanpassingen door en prepareerden zich voor een laatste run ter voorbereiding op de belangrijke kwalificatie. Voorafgaand aan die laatste runs had Verstappen het heft weer in handen genomen. Op het mediumrubber bracht de 27-jarige Nederlander een tijd van 1:11,233 op de klokken. Leclerc was op een zachtere compound ruim twee tienden langzamer.

Richting het laatste kwartier besloot Verstappen dat het tijd was om een setje van het zachtste Pirelli-rubber onder te laten schroeven, maar het bracht de Nederlander niets. Hij was een fractie langzamer dan zijn tijd op de mediums en hij liet aan Gianpiero Lambiase weten dat hij weinig grip had. Ook teamgenoot Tsunoda was niet blij. De Japanner klaagde over een 'instabiele auto' en hij had geen idee waardoor dit kwam.

Het voordeel voor Verstappen was echter dat ook Leclerc aanvankelijk nauwelijks tijd wist te vinden. Nadat hij zijn eerste poging had afgebroken, volgde een kleine tijdsverbetering. Uiteindelijk kwam er wel een geslaagde aanval van de Monegask, maar daar had hij maar liefst acht ronden voor nodig. Zijn 1:11,179 was 54 duizendsten sneller dan de tijd van Verstappen. Norris bleef op een paar duizendsten van de Nederlander steken.

Slotakkoord voor Leclerc, slecht als enige 1:11-grens

Het venijn zat hem zoals wel vaker in de staart en Leclerc bewees dat er toch nog flink wat tijd te vinden was. Waar Verstappen ontevreden bleef over de grip in de RB21, daar snelde de thuisheld in de slotminuten naar een tijd van 1:10,953. Daarmee was hij de eerste die dit weekend onder de 1:11 wist te duiken. Zijn teamgenoot Hamilton zorgde twee minuten voor het einde voor de eerste rode vlag en meteen het einde van de sessie. In Massenet verloor de 40-jarige Brit de controle over zijn SF-25 en hij belandde in de muur. Hamilton kon zonder problemen uitstappen, maar het team heeft nog aardig wat werk te verrichten om de bolide voor Hamilton weer klaar te krijgen voor de kwalificatie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws