Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko vindt het irritant dat Mercedes de ene keer goed uit de verf komt, maar de dag erna totaal niet. De goede dagen van de Zilverpijlen zijn momenteel op één hand te tellen. De momenten waarop Mercedes snel lijkt, zijn altijd maar van korte duur. Marko betwijfelt of zijn landgenoot Mercedes door de crisis had kunnen loodsen.
De Formule 1 is dit weekend teruggekeerd naar China en er is behoorlijk wat veranderd ten opzichte van 2019, het jaar waarin de Formule 1 voor het laatst in China racete. Vijf jaar geleden bevond de koningsklasse zich nog in het Mercedes-tijdperk, en was Red Bull aan het uitvogelen hoe ze dichter bij de Duitse renstal en Ferrari kon komen. Drie jaar na het 2019-seizoen brak het Red Bull-tijdperk aan, en is Mercedes het team dat het gat moet zien te dichten. Sinds het 2022-reglement hebben de Zilverpijlen het moeilijk met de auto. In het eerste seizoen onder de huidige regelgeving kon Mercedes nog een succesje boeken in Brazilië, maar 2023 was een jaar zonder zeges.
Voor het derde jaar op rij kampt Mercedes met een lastige bolide en lijkt ze niet de oplossingen te kunnen vinden om de problemen te verhelpen. Marko vindt het wonderbaarlijk. Het lijkt erop dat de situatie bij Mercedes niet beter gaat worden, en dat zelfs P7 een hoogtepuntje is. 'De alarmbellen zullen ongetwijfeld afgegaan zijn', reageert Marko bij OE24. 'Wat me zo irriteert, is dat de auto soms echt snel is. Soms rijden ze toptijden. Dan denk ik: kijk, nu hebben ze het begrepen! Maar dat is altijd maar een kortstondige opleving.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens George Russell komt dat onder andere door de volgorde van de circuits aan het begin van het seizoen. De circuits met veel snelle bochten en lange rechten stukken passen niet bij de W15. In die weekenden, zoals in Jeddah, op Suzuka en nu ook in Shanghai, draait het voor Mercedes om damage control. Lewis Hamilton verwacht in ieder geval niet dat de Duitse renstal er dit weekend wat van kan maken. Momenteel houdt ze nog net het hoofd boven water met de vierde plek in het kampioenschap, al hoeft Aston Martin maar twee punten meer te scoren dit weekend om Mercedes te passeren.
Prestatiedip behoorlijk zorgwekkend
Niet alleen de koningsklasse is veranderd in die vijf jaar die voorbij zijn gegaan, ook binnen Mercedes is er aardig wat veranderd. Halverwege het 2019-seizoen moest Mercedes afscheid nemen van Niki Lauda. Ondertussen zijn meer mensen van het oude dreamteam opgestapt. Oud-coureur Christian Danner opperde nog dat Lauda het team wel door de crisis had kunnen loodsen en iedereen in toom had kunnen houden. 'Zo simpel is het niet', zegt Marko. 'Maar het is niet van de ene dag op de andere dag dat je zo wegzakt. Wat verontrustend is, is dat Mercedes al drie seizoenen niet competitief is', zegt de Oostenrijker.
Mercedes gaf aan in Japan wat progressie te hebben geboekt en hoopt dat dit weekend in Shanghai weer te zien. De start van het seizoen is in ieder geval een om te vergeten. Wellicht zijn er betere tijden in aantocht, sommigen verwachten namelijk dat Mercedes een goede kans maakt om vanaf 2026 weer dominant te worden, onder de nieuwe reglementen. Niemand weet echter hoe het ervoor staat bij de andere motorfabrikanten, dus dat is nog allemaal koffiedik kijken. Voor Hamilton zullen de plannen van Mercedes niet zo relevant zijn, hij vertrekt eind dit jaar naar Ferrari.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties