Helmut Marko is ontevreden over het verloop van de tweede vrije training. De Oostenrijker zag dat zijn coureurs als tiende en elfde eindigden. Daarmee stonden de coureurs van Red Bull Racing duidelijk achter de coureurs van Racing Bulls. Marko legt uit waar dat aan lag en wijst ook een duidelijke favoriet voor de rest van het weekend aan.
Charles Leclerc is altijd ijzersterk in Monaco, en dat bewees de thuisrijder ook in de eerste vrije trainingen weer. Waar Max Verstappen in de eerste vrije training nog knap tweede werd - het beste resultaat van het seizoen in de vrije trainingen - liep de tweede sessie op een teleurstelling uit. 'We zijn met de afstelling niet de juiste richting ingeslagen, geloof ik', vertelde Marko na de sessie onder meer aan F1Maximaal.nl.
Verstappen kreeg het niet opgelost
'We kregen weer last van onderstuur', zo zag hij een oud hardnekkig probleem terugkeren. 'Aan de andere kant reden we aan het einde van de sessie in de racesimulatie wel een 1:13,9. Daarin waren we wel competitief, dus ik kijk met gemengde gevoelens terug op de sessie.' Marko beseft dat er wel snelheid in de auto zit, maar hint erop dat Red Bull eerder terug moet vallen op de afstelling uit de eerste sessie.
Marko legt uit waarom Red Bull toch besloot om het roer om te gooien na het eerste trainingsuurtje. 'We wilden verbeteringen doorvoeren. In theorie zou dit beter moeten zijn, maar in de praktijk kregen we last van onderstuur. Als je hier in de bochten last van onderstuur hebt, werkt dat niet. Verstappen kon dat ook niet oplossen.' Red Bull zal nu 's nachts aan het werk moeten gaan om het onderstuur weer op te lossen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De teamadviseur reageerde wel positief op een vraag van F1Maximaal.nl over de upgrades uit Imola. 'We hebben alles uit Imola doorontwikkeld en geperfectioneerd. De eerste training was goed, maar in de tweede afstelling gingen we de verkeerde kant op.' Marko lijkt daarmee aan te geven dat de eerste vrije training dus wel erg positief was. Er zijn dus wel degelijk aanknopingspunten voor het team.
Upgrade voor Red Bull?
Marko gaf desgevraagd toe dat hij voor de vrije trainingen even met Yuki Tsunoda heeft gesproken. De Japanner crashte in Imola zwaar en bezorgde Red Bull zo bijna twee miljoen euro aan schade. 'Yuki heeft nog niet dezelfde specificaties als Max.' De Japanner reed de nieuwe onderdelen kapot, en moet dus weer met oudere onderdelen rijden. Marko deelde het advies dat hij zijn 24-jarige coureur gaf. 'Hij moet langzaam op snelheid komen en geen schade rijden. We zitten momenteel heel krap in de reserveonderdelen.'
Toch kwam ook Red Bull dit weekend weer met nieuwe onderdelen. Het team heeft een nieuwe achtervleugel, en er zijn veranderingen doorgevoerd aan de brake ducts. 'Je moet hier veel remmen, dus je moet de remmen dan ook goed kunnen koelen', legt Marko uit. De 83-jarige wordt erop gewezen dat Red Bull als enige team zo'n radicale oplossing heeft. 'Als je vooraan wilt rijden, moet je iets anders doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duidelijke favoriet
Red Bull lijkt dit weekend niet de favoriet te zijn, maar daar had Verstappen vooraf al voor gewaarschuwd. De ogen van Red Bull zullen echter vooral op McLaren gericht zijn. 'McLaren is altijd snel hier. Ferrari verliest niet zoveel tijd hier met de rijhoogte. Ze rijden altijd met ongeveer dezelfde rijhoogte, en dat is op dit circuit een flink voordeel. Ze hebben een relatief zachte afstelling. Ferrari is verdomd snel', zo is Marko diep onder de indruk van wat vooral Leclerc liet zien.
Als Ferrari de rest van het weekend domineert, is dat voor Red Bull mogelijk zo slecht niet, want Verstappen moet vooral niet te veel terrein verliezen ten opzichte van de McLarens. Toch sluit Marko niet uit dat Verstappen zelfs punten goed kan maken. 'Ik geloof wel dat we de strijd met McLaren nog kunnen aangaan, maar het zal heel erg lastig worden tegen Ferrari', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties