Marko gelukkig met 'meesterwerk' Verstappen, maar: 'McLaren heeft de beste race pace' Formule 1
Formule 1

Marko gelukkig met 'meesterwerk' Verstappen, maar: 'McLaren heeft de beste race pace'

Marko gelukkig met 'meesterwerk' Verstappen, maar: 'McLaren heeft de beste race pace'

Helmut Marko heeft na de Grand Prix in Imola harde conclusies getrokken. De Oostenrijker meent dat Red Bull Racing nu niet meer de beste race pace heeft. Toch pakte zijn team de overwinning in Noord-Italië, en dat is wat Marko betreft puur aan de Max-factor te danken. Marko waarschuwt wel dat het vanaf nu elk weekend spannend zal worden.

Na het eerste Europese weekend van het seizoen schreef Marko een column voor Speedweek over het weekend. Daarin kwamen Sergio Pérez, Yuki Tsunoda, en Daniel Ricciardo niet ter sprake, maar Verstappen, McLaren, en Ferrari wel. Het moge dus duidelijk zijn waar de focus van de 81-jarige oud-coureur nu op ligt. 'Max Verstappen heeft in Italië zijn vijfde overwinning gepakt in zeven races tijd, maar het was voor iedereen makkelijk om te zien dat hij enorm veel moeite moest doen voor poleposition en de overwinning', opent Marko, die vervolgens opmerkt dat de eerste stint op mediumbanden wel goed ging, maar de temperatuur op het harde rubber te ver wegzakte. 'Een van de redenen hiervoor is dat we op vrijdag totaal de verkeerde afstelling hadden, en daarom probeerden we de harde banden niet op de openingsdag.'

Red Bull nam daardoor twee sets harde banden mee naar de Grand Prix en Verstappen kreeg pas in de race zelf voor het eerst te maken met het C3-rubber. 'Het was een meesterwerk van Max, hoe hij de auto op de baan hield, en hoe hij Lando Norris achter zich hield aan het einde van de Grand Prix. Gelukkig voor ons maakte Norris ook een paar fouten, en dat betekende dat de Engelsman niet binnen DRS-afstand kon komen om Verstappen aan te vallen.'

Upgrades dragen bij aan problemen

'Natuurlijk stellen wij onszelf ook de vraag wat er nu precies misging op de vrijdag', schrijft de teamadviseur van Red Bull. 'Het antwoord is zoals altijd in de Formule 1 complex. We hadden nieuwe onderdelen in Italië. De nieuwe onderdelen werkten niet goed samen, en dan val je snel uit het werkvenster voor de banden. Dat werd al snel duidelijk, want Verstappen kwam niet eerder zo vaak naast het circuit terecht dit seizoen als in de eerste twee vrije trainingen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

china max verstappen 2024 winst helmut marko
Waar zou Red Bull nu staan zonder Verstappen?

Marko wil het probleem echter niet te groot maken. 'We zijn niet het enige team met deze problemen. Ik moet nu aan McLaren denken. Ze waren in Miami heel snel op de mediumbanden, maar konden geen fatsoenlijke ronde rijden op de zachte banden. Dit maakt het heel complex', weet Marko te vertellen. Hoewel McLaren het in Miami inderdaad lastig had op de zachtste band, zette het team daar wel een grote stap vooruit qua race pace.

Ommekeer vanuit de simulator

Ondanks de problemen ging de hoofdprijs toch naar Verstappen, al wist McLaren in het weekend één puntje meer te pakken. 'Het positieve is wel dat de technische mensen de afstelling voor Max dusdanig wisten te herstellen dat hij poleposition kon pakken. Wellicht lag de focus hierbij te veel op kwalificatiesnelheid en minder op race pace, maar het was absoluut noodzakelijk, want als Verstappen niet vanaf poleposition gestart zou zijn in Imola, had hij de race nooit gewonnen.'

Daarbij dankt Marko de mannen uit de simulator. 'Sébastien Buemi en Jake Dennis zaten in de simulator in Milton Keynes. Hun werk was cruciaal in de ommekeer in Imola', weet Marko. Buemi reed in het verleden voor Toro Rosso, terwijl Dennis afgelopen jaar een vrije training in de RB19 van Verstappen voor zijn rekening nam. Beide coureurs zijn wereldkampioenen in de Formule E. 'Ook nog een woord over de concurrentie: Ferrari upgradede de auto, en dat werkte goed, al waren de Italianen in de kwalificatie niet zo snel als we gedacht hadden. In de race eindigde Charles Leclerc maar acht seconden achter Verstappen en Norris, dus Ferrari was wel snel.'

De tekst gaar verder onder de afbeelding.

abu dhabi 2023 jake dennis red bull racing fp1 6
Jake Dennis, in 2014 nog een tegenstander van Verstappen in de Formule 3, stapte in Abu Dhabi in de RB19 van de Nederlander.

McLaren vs. Max-factor

Waar Ferrari nog enigszins op afstand gehouden werd door de snelste helft van het Red Bull-duo, ziet Marko McLaren ook een steeds grotere bedreiging worden. 'In Miami, en ook in Imola, wist McLaren de mediumbanden en de harde banden optimaal in het werkvenster te brengen. De Britten zijn dichter bij ons gekomen met technische verbeteringen, en hebben de laatste tijd het beste pakket qua race pace', zegt Marko over de afgelopen races. 'Daaruit concludeer ik dat het heel spannend wordt voor ons in de komende races. Afhankelijk van het circuit, zullen we verschillende auto's vooraan zien.'

'Als we er niet goed voor staan, hebben we godzijdank de Max-factor nog, die ons in Imola de zege opleverde', aldus de dankbare talent scout. 'Max overschreed de baanlimieten een paar keer in Imola. Hij kreeg een laatste waarschuwing, en had een vijfsecondenstraf kunnen krijgen. Dat was heel belangrijk, want in de laatste tien of vijftien ronden had hij het juist het lastigste, maar hij mocht geen fouten meer maken. Als hij vijf seconden straf had gekregen, zou hij de zege verloren hebben, want in Italië was het niet mogelijk om meer dan vijf seconden voorsprong te pakken.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws