Verstappen voorzien van een nieuw motorhome deluxe: 'Willen een winnend product maken' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen voorzien van een nieuw motorhome deluxe: 'Willen een winnend product maken'

Verstappen voorzien van een nieuw motorhome deluxe: 'Willen een winnend product maken'

Max Verstappen won afgelopen weekend niet één, maar twee races. De Nederlander pakte op zaterdagmiddag poleposition, grapte nog even over wat Ferrari-fans in de persconferentie, en trok vervolgens een sprintje naar zijn motorhome, dat uitgerust is met een simulator. Na een paar uurtjes racen, wat slaap, en nog een paar uurtjes racen, mocht Verstappen weer naar het circuit lopen om ook nog effe de Grand Prix van Emilia-Romagna te winnen.

Die Grand Prix van Emilia-Romagna leek op vrijdag geen buit voor de Nederlander te worden. In de vrije trainingen ging het helemaal niet goed, en dan stond de wereldkampioen er ook nog zonder zijn vaste aanspreekpunt aan de pitmuur voor. Tom Hart mocht als performance engineer een snuffelstage doen tijdens de vrije trainingen. Verstappen reageerde daar in een interview met Viaplay-commentator Nelson Valkenburg op. 'Ik heb het al een keer in Abu Dhabi gedaan.'

Hart had een uitdagende dag met Verstappen

'Het komt natuurlijk ook vanuit het team, dat ze andere engineers stap voor stap iets meer ervaring op laten doen, dus ik begrijp dat wel. Ik heb persoonlijk natuurlijk liever gewoon GP altijd', zo verwijst Verstappen naar zijn vaste race engineer, Gianpiero Lambiase. 'Ik snap dit wel richting de toekomst. Misschien over vijf, zes, of zeven jaar wil misschien iemand anders ook race engineer worden. Die moeten wel iets meer ervaring opdoen, in plaats van dat ze nooit in die positie hebben gezeten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen china 2024 gianpiero lambiase
Lambiase sloeg de vrijdag met Verstappen over.

Hart werd in Imola meteen voor de leeuwen gegooid. Het liep bij Red Bull op de eerste dag van het weekend voor geen meter, en Red Bull kreeg de afstellingsproblemen ook tussen VT1 en VT2 niet opgelost. 'Het ging op zich wel goed, maar het was misschien ook niet de ideale dag om race engineer te spelen als het allemaal niet heel lekker loopt', weet de 26-jarige, die regelmatig aan Hart moest laten weten dat het nog niet naar wens verliep.

Balansproblemen

'Die middensector was op vrijdag slecht', legt de Red Bull-coureur uit. 'Het ging moeilijk, en ik had niet genoeg grip. De banden werden te warm. Daar probeerde ik voor te compenseren, maar dat werkt normaal niet, dus dat zag je vrijdag wel terug.' Opvallend genoeg werden de harde banden op zondag juist niet warm genoeg nadat Red Bull de afstelling omgooide. Wat Verstappen betreft laat dit ook zien hoe beperkt het werkvenster van de Pirelli-banden is.

Red Bull heeft het dit jaar al drie weekenden lastiger gehad: in Australië, Miami, en Imola. Dat zijn stuk voor stuk circuits met gladder asfalt en meer hobbels. 'De rijhoogte is niet het probleem, maar het zal geen geheim zijn dat onze auto niet het allerbeste is op de hobbels, maar dat was niet het grootste probleem. De balans klopte gewoon niet en we kregen de voorkant gewoon niet sterk genoeg. Daar hebben we dus hard aan gewerkt', deelt de man die op zondag dus alsnog de race won.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen voorzien van een nieuw motorhome deluxe: 'Willen een winnend product maken'
Vooral in Variante Alta had Verstappen het op vrijdag erg lastig.

Verstappen weet ook dat de dominantie wel ver voorbij is. 'Die andere teams zetten stappen, en bij ons liep het niet helemaal top. Als de balans niet goed is, kan je niet verwachten dat je vooraan staat. Ik heb vanaf het begin van het seizoen al gezegd dat iedereen al dichterbij zat, en tot Miami hebben we het goed gedaan en voelde de auto gewoon goed aan. Het wordt steeds lastiger, maar dat is ook normaal denk ik. Het is ook leuk, maar die vrijdag was niet leuk, dat heb ik liever niet', lacht hij.

In 2023 won Red Bull nog 21 van de 22 Grands Prix. Na zeges van Carlos Sainz en Lando Norris is een soortgelijk percentage al niet meer haalbaar. Verstappen is het er echter niet mee eens dat de RB20 lastiger af te stellen is dan de RB19. 'Eigenlijk niet. Vanaf het begin vond ik makkelijk een goede balans. In Miami en hier in Imola liep het wat minder, maar we proberen te begrijpen waardoor dat komt.'

Verstappen nu met twee simulatoren

Vervolgens gaat het gesprek over op het simracen. Verstappen reed in Imola virtueel in de 24 uur van de Nürburgring, en wist deze race samen met zijn teamgenoten winnend af te sluiten. Dat was mogelijk doordat Verstappen nu niet alleen een simulator thuis heeft, maar ook op het circuit. 'Mijn motorhome is af, sinds dit jaar', zegt Verstappen dolgelukkig. De Limburger slaapt dus naast het circuit in de Europese weekenden, net als verschillende collega's met motorhomes. 'Daar heb ik ook mijn simulator in gezet. Eigenlijk is die hetzelfde als de simulator die ik thuis heb, dus daar ligt het niet aan.'

Verstappen moest in Imola veel vragen van journalisten beantwoorden om zich te verantwoorden voor zijn bezigheden in zijn vrije uurtjes. 'Ik doe dit altijd. Ik laat me er niet altijd over uit, maar ik race soms ook op zondagavond als ik thuiskom na Europese wedstrijden. Voor mij is dit niks nieuws. Afgelopen races had ik mijn simulator niet mee, maar wel mijn laptop, en dan doe je ook dat soort dingen. Ik snap dat mensen zich afvragen of dit moet of kan. Ik denk dat het wel kan, want ik doe het altijd, dus er verandert eigenlijk niet zo veel', verklaart de 59-voudig Grand Prix-winnaar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen voorzien van een nieuw motorhome deluxe: 'Willen een winnend product maken'
Verstappen was na zijn tweede overwinning een beetje moe.

De Limburger legt ook uit wat hij er zo leuk aan vindt. 'Op de een of andere manier kan ik me dan met andere jongens meten, en ik geniet er ook van om met mijn teamgenoten het beste eruit te halen. Ik heb mijn eigen simteam, dat we goed runnen met Atze Kerkhof', zegt hij over Team Redline. 'Daar willen wij ook gewoon winnen, en daar willen we ook een winnend product van maken. Daar zijn we constant mee bezig. Als ik iets van mijn vrije tijd daarin kan steken en een paar wedstrijden mee pakken, doe ik dat graag. Veel wedstrijden kan ik sowieso al niet doen, omdat we dan buiten Europa zijn. Als het kan, waarom dan niet meedoen? Het is natuurlijk ook de Nordschleife, dus dat blijft altijd heel bijzonder.'

Deelname aan Le Mans?

Verstappen ziet het zelf ook wel zitten om ook eens mee te doen aan een echte langeafstandsrace, zoals de 24 uur van Le Mans. 'Het ligt er een beetje aan met het schema in de Formule 1. Ik zou het heel graag willen doen', maakt hij duidelijk. 'Hopelijk lukt het binnen vijf of zes jaar. Als we hier meer en meer wedstrijden gaan krijgen, is het bijna niet mogelijk om dat te doen. Als ik het wil doen, wil ik me natuurlijk ook goed voorbereiden en competitief zijn. Je moet goed gaan testen, goed voorbereid zijn met het juiste team, en dat kan je momenteel eigenlijk niet doen tijdens een Formule 1-seizoen.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws