helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag Formule 1
Formule 1

Marko stipt grote verschil tussen Verstappen en Tsunoda aan: 'Dat heeft iedere andere coureur nodig'

helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag

Red Bull Racing kent tot dusver een seizoen vol pieken en dalen. Het ene weekend krijgt Max Verstappen het voor elkaar om de race te winnen, het andere weekend ontbreekt het aan snelheid. Het stoeltje naast Verstappen is sowieso een probleem. Liam Lawson kwam hier helemaal niet uit de verf, maar ook Yuki Tsunoda heeft het moeilijk. Helmut Marko vertelt over de situatie, en het lijkt erop dat Isack Hadjar ook op de deur klopt bij de Oostenrijkse renstal.

De eerste twee races van 2025 was Lawson de teamgenoot van Verstappen, maar de Nieuw-Zeelander viel flink door de mand naast de viervoudig wereldkampioen. Sindsdien is het aan Tsunoda om zich te meten met de Nederlander, maar makkelijk is dat zeker niet altijd, want de Japanner heeft moeite om bij zijn teamgenoot in de buurt te komen. Marko vertelt over de situatie, specifiek in Imola. 'Ik denk dat het om meerdere factoren gaat. Neem Yuki Tsunoda: op vrijdag, toen onze auto absoluut niet competitief was, zat hij in beide sessies binnen een tiende van Max', vertelt hij tegen Sport.de.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen yuki tsunoda red bull racing 2025 emilia romagna zondag
Tsunoda heeft het niet makkelijk als de teamgenoot van Verstappen. 

'Daarna kwam de grote ombouw op zaterdag en toen verloor hij ineens een seconde. Max heeft gewoon geen gewenningstijd nodig', zo vervolgt de topadviseur van de Oostenrijkse renstal. 'Als een auto compleet anders reageert, heeft hij dat binnen één of twee ronden door. Iedere andere coureur heeft daar tijd voor nodig bij zulke drastische veranderingen zoals wij die doorgevoerd hebben. En dan is er plotseling weer een schrijnend gat tussen hem en Tsunoda', zo legt hij uit over het kwaliteitsverschil tussen de coureurs.

Tsunoda's weekend begon op vrijdag dus wel oké, maar op zaterdag ging het van kwaad tot erger. De Japanner klapte keihard de muur in tijdens de kwalificatie. 'In de kwalificatie, ja – dat was een rijdersfout van Yuki. Hij nam de kerb niet goed, kreeg een tik en werd gelanceerd. In de race reed hij met een andere specificatie een vlekkeloze wedstrijd. Vanuit de pits naar de tiende plaats is prima. Maar als je er niet volledig bij zit, zoals wij op dat moment, moet je ingrijpende veranderingen doorvoeren die sommige coureurs niet meteen begrijpen of benutten', legt Marko uit.

Verstappen heeft uitzonderlijke kwaliteiten

Marko vertelt dat Verstappen nou eenmaal uitzonderlijke kwaliteiten heeft, waardoor het moeilijk is voor zijn teamgenoten. 'Daar komt bij dat Max van een auto houdt die aan de voorkant scherp instuurt, hij haat onderstuur', zo begint de Oostenrijker. 'Als de achterkant wat nerveus is, maakt dat hem niet zoveel uit, terwijl de meeste andere rijders dan van het gas gaan. Max blijft erop. Zijn voertuigbeheersing is op alle vlakken uitzonderlijk, en hij heeft daarnaast ook nog eens die mentale kracht', aldus Marko.

'Als het erop aankomt, is hij gewoon de Max en maakt hij geen fouten. Die optelsom aan factoren zorgt ervoor dat de anderen eraan onderdoor gaan', vervolgt de voormalig Le Mans-winnaar. 'Al moet ik zeggen: Tsunoda heeft die crash goed verwerkt. Natuurlijk wil elke coureur zijn teamgenoot verslaan. Tsunoda moet de juiste balans vinden: als nummer twee zo rijden dat je punten pakt, maar niet proberen Max aan te vallen, want dat werkt niet', verklaart de Red Bull-topman.

Hadjar klopt op de deur

Het tweede zitje bij Red Bull blijft dus lastig, maar volgens Marko is er een toekomstperspectief voor Tsunoda. Toch klopt Hadjar ook op de deur. 'Ja, hij kan het, dat heeft hij in de race laten zien. Yuki is een eigenzinnig type, emotioneel ingesteld. Hij mag gewoon geen fouten maken, dat is het allerbelangrijkste', vertelt Marko. Toch kan hij niet om Hadjar heen. 'Hadjar is zeker een van de grote verrassingen. Hij was vanaf het begin snel, op zijn uitglijder in de eerste race na. Net als Max zit hij er na drie ronden al meteen bovenop, terwijl hij de meeste circuits niet eens kende.'

'Racing Bulls zat er strategisch in Imola helaas weer naast – Hadjar had daar zesde kunnen worden. Hij staat elke keer in Q3, elke keer in de punten, onopvallend, onspectaculair, maar razendsnel', verklaart Marko. Vandaar dat hij hem ook als een kanshebber ziet voor het stoeltje naast Verstappen. 'Met wat meer ervaring – absoluut, dat kan een kandidaat worden', zo concludeert Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws