Helmut Marko merkt een aantal zaken op na de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. Ten eerste vergelijkt hij de cijfers van Max Verstappen en Yuki Tsunoda. Dat brengt hem tot een verrassende conclusie over de prestaties in de eerste sector.
Het is weer zo'n raceweekend: Red Bull Racing moet zoals zo vaak werken aan de grip op de banden. Als de bandentemperatuur ook maar een beetje stijgt, is de uitdaging nog groter. In een gesprek met de Duitse tak van Sky Sports F1 blijft Marko wel positief. 'We verloren slechts een tiende op Norris - en dat zat 'm in de eerste sector. Dat was voor zowel Yuki als Max het geval.'
Merkwaardig verschil tussen Verstappen en Tsunoda
Die laatste uitspraak moet Marko wel enigszins bijstellen. Wanneer hij de cijfers nog iets nauwkeuriger bestudeert, moet hij iets opvallend vaststellen. 'In het geval van Max was het zelfs bijna twee tienden in de eerste sector.' Verstappen verloor in het eerste gedeelte van het circuit dus meer tijd ten opzichte van Norris dan Tsunoda. Dat is merkwaardig, want Verstappen deed het in het geheel veel beter dan zijn teamgenoot, zoals dat eigenlijk het hele seizoen al het geval is. Om eerlijk te zijn ten opzichte van Tsunoda: dat is eigenlijk al jaren aan de gang, wie de teamgenoot van Verstappen ook is.
De uitslag van de kwalificatie spreekt voor zich. Met een tijd van 1:11,848, de derde beste tijd in Q3, is Verstappen degene die het meest in de buurt blijft van McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris. Tsunoda daarentegen beleefde een rampzalige kwalificatie en zal de race als allerlaatste moeten starten. Op basis van de eerder aangehaalde cijfers betekent dit dat Tsunoda veel te veell tijd verloor in de tweede en derde sector.
Geen probleem met balans RB21
Marko blijft in het algemeen optimistisch naar het vervolg van het raceweekend kijken en merkt op dat Red Bull op de mediumbanden iets beter presteert. De topadviseur ziet nog een andere zaak waar de Oostenrijkse renstal zich aan kan optrekken. 'De balans was dit keer wel naar tevredenheid.' Dat is al belangrijk, want dat is ook al vaak een punt geweest waar Red Bull aan moest werken.
Op dat gebied moet er een zekere opluchting aanwezig zijn in het kamp van Red Bull Racing, maar dat betekent nog niet dat er ruimte is voor euforie. Door het verschil qua bandenmanagement heeft McLaren nog altijd de beste papieren voor de race. Daar lijkt ook de strengere controle op de vleugels, een regel die vanaf dit weekend is ingegaan, niets aan veranderd te hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties