Naar mate het eind van het seizoen 2017 in zicht komt, ontwikkelt Williams zich verder en verder door. Sinds de zomerstop heeft het team de auto significant beter gemaakt, maar was er al een onoverbrugbare achterstand opgelopen vindt Felipe Massa.
In Japan introduceerde het team een nieuwe achtervleugel. Felipe Massa reed er mee Q3 in en kwalificeerde zich uiteindelijk als negende. 'Ik ben erg blij met mijn kwalificatie en mijn ronde', zei de Braziliaanse routinier. 'Ik kon echt het maximale uit de auto halen.'
Massa was ook blij dat de updates werken. Iets dat eerder in het seizoen wel eens anders was. 'De nieuwe achtervleugel is een stap vooruit', oordeelt Massa. 'Eerder dit seizoen hadden we nieuwe onderdelen die uiteindelijk niet bleken te werken. Het team heeft moeten begrijpen waarom updates niet werkten en moest iets veranderen. De onderdelen zijn nu hetzelfde, maar nu werken ze wel. We weten eindelijk hoe we de wagen verder moeten ontwikkelen, maar het eigenlijk al te laat. We hadden dit ontwikkeltempo aan het begin van het seizoen moeten hebben.'