Mercedes kwantificeert mate van porpoising bij zichzelf, Ferrari en Red Bull Formule 1
Formule 1

Mercedes kwantificeert mate van porpoising bij zichzelf, Ferrari en Red Bull

Mercedes kwantificeert mate van porpoising bij zichzelf, Ferrari en Red Bull

Mercedes worstelt tijdens de tweede testweek van de Formule 1 met de afstelling van de W13. Waar het team uit Brackley in Barcelona nog prima mee wist te komen met de rest van het veld, lijkt het in Bahrein niet in staat om alles uit het materiaal te halen, dat aan het begin van de week een flinke upgrade kreeg. Bij Auto, Motor und Sport voelde redacteur Michael Schmidt enkele Mercedes-insiders aan de tand.

Na de upgrades mist Mercedes snelheid. Lewis Hamilton klaagde over een auto die onrustig is tijdens het remmen en last heeft van hardnekkige onderstuur. Het resulteerde in een tijd voor de zevenvoudig wereldkampioen die bijna twee seconden boven de snelste tijd van Charles Leclerc lag, gedurende de ochtendsessie van dag 2. 'Dat was een representatief verschil', zo waarschuwde een van de Mercedes-ingenieurs bij het Duitse autosportmedium.

De problemen van het Duitse team zijn onder meer teweeggebracht door porpoising, het stuiteren op het rechte stuk waar vrijwel elk team in bepaalde mate last van heeft. De teams kregen zelfs een reddingsboei toegeworpen door de FIA. Zij stonden toe dat de teams middels een kleine ondersteunende poot de vloer wat mochten stabiliseren - Mercedes, Alfa Romeo en Ferrari zijn daar meteen mee aan de slag gegaan.

Vraagtekens rondom vorm Ferrari

De andere teams hebben vooral met de vloer gespeeld in een poging om porpoising onder controle te krijgen. Denk hierbij aan inhammen in de vloer die neerwaartse druk kosten, maar de grootste stuiterende bewegingen uit de bolide halen. Mercedes wil er niet aan omdat het teveel tijd kost, maar zag concurrenten, vooral Ferrari, het probleem wél al oplossen. 'En ze laten in de snelle bochten geen tijd liggen', stelt een van de Mercedes-medewerkers verbaasd.

'Als we een stuiterschaal hanteren, is er bij ons sprake van een intensiteit van 8/10, voor Red Bull is dit 3/10 en voor Ferrari 1/10', werd geconcludeerd na de ochtendsessie op dag 2. 'We hebben het stuiteren nu iets beter onder controle', benadrukte Toto Wolff na afloop van de middagsessie van dag 2. Progressie lijkt Mercedes dus wel te boeken, maar de zorgen zijn bij het team van Hamilton en George Russell groot.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws