Mercedes spreekt van 'intense' winterperiode: 'Nieuwe regels hebben grote impact op de prestaties' Formule 1
Formule 1

Mercedes spreekt van 'intense' winterperiode: 'Nieuwe regels hebben grote impact op de prestaties'

Mercedes spreekt van 'intense' winterperiode: 'Nieuwe regels hebben grote impact op de prestaties'

James Allison denkt dat Mercedes een allesbehalve vanzelfsprekend Formule 1-seizoen tegemoet gaat. Wegens een pakket aan regelwijzigingen dat de aerodynamica van de auto's ingrijpend verandert, twijfelt de technisch directeur van de succesvolle renstal uit Brackley of de Zilverpijlen ook dit jaar met de wereldbeker aan de haal zullen gaan.

Allison blikt in een nieuwe video terug op de voorbereidingen die Mercedes in aanloop naar het nieuwe seizoen heeft gedaan. 'We hebben veel uitdagingen gehad de laatste maanden. Het lastigste was echter het uitvogelen van de nieuwe regels voor de aerodynamica van de auto. Deze veranderingen werden namelijk pas vrij laat in het jaar aangekondigd, maar ze hebben een grote impact op de prestaties van de auto.'

'De laatste maanden hebben we veel energie gestoken in deze veranderingen om uit te vinden in hoeverre de nieuwe aerodynamische onderdelen op de auto erdoor worden beïnvloed', vervolgt Allison. 'Daarbij hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk van de verloren prestaties terug te winnen, zodat we geen bergen met snelheid verliezen door de regelwijziging.'

'Het is voor het team een intense periode geweest in de windtunnel evenals de virtuele ontwikkelingsomgeving om ervoor te zorgen dat wij er niet op achteruit zijn gegaan', aldus een gedreven Allison. In 2021 verdedigt regerend kampioen Mercedes haar kroon voor de achtste maal op rij. De Duitse renstal is al sinds het begin van het hybride tijdperk in de Formule 1 (2014, red.) de gedoodverfde winnaar in de koningsklasse.


Hoe gaat Mercedes om met het budgetplafond?

De nieuwe aerodynamische regels zijn voor Mercedes niet de enige reden dat het de concurrentie beter in de gaten houdt. Vanwege de invoering van het veelbesproken budgetplafond, dat de kosten voor deelnemende teams limiteert tot 145 miljoen dollar voor 2021, moeten grotere operaties als Mercedes meer op de uitgaven letten. 'Hierdoor is de financiële vuurkracht van de teams voortaan in theorie hetzelfde', legt Allison uit.

'Voor Mercedes heeft dat interessante gevolgen: wij moeten hierdoor namelijk uit zien te vinden hoe wij op hetzelfde niveau kunnen blijven doorgaan, zonder dat wij dezelfde hoeveelheid uitgeven. We willen namelijk hetzelfde blijven doen, maar dan met minder financiële middelen. Dit houdt onder andere in dat we erachter proberen te komen hoe we de componenten die de auto opmaken langer zullen moeten gebruiken en goedkoper moeten fabriceren, zonder dat het de prestaties aantast.'

Allison stelt dat dit betekent dat Mercedes, maar ook de rivaliserende Formule 1-teams, meer dan ooit zullen proberen om van meet af aan een snelle auto te hebben. 'Dat is het grootste wapen dat je kunt hebben. Als je vanaf het begin van het seizoen een snelle auto hebt, is het namelijk goedkoper om gedurende het jaar snel te blijven. Laten we dus hopen dat wij dit jaar voldoende hebben gedaan om vanaf de eerste race om overwinningen te kunnen vechten', besluit Allison.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws