Met F1 Manager lanceert de Formule 1 het paradepaardje voor de exploderende fanbetrokkenheid Formule 1
Formule 1

Met F1 Manager lanceert de Formule 1 het paradepaardje voor de exploderende fanbetrokkenheid

Met F1 Manager lanceert de Formule 1 het paradepaardje voor de exploderende fanbetrokkenheid

De Formule 1 geniet al meerdere decennia van haar status als en van 's Werelds populairste sporten met een fanschare van vele miljoenen. Sinds enkele jaren probeert de koningsklasse van de autosport nog actiever verder te groeien en de fans nauwer bij de sport te betrekken, wat resulteerde in vele innovaties. De racesport heeft zich over de afgelopen jaren ontwikkeld tot snelst groeiende sportmerk op sociale mediaplatforms en harkt ook vele kijkers binnen. Met het spel F1 Manager presenteert de Formule 1 het paradepaardje van deze ontwikkelingen.

Enkele jaren geleden, in 2017 om precies te zijn, nam het Amerikaanse Liberty Media de Formule 1 over. Sindsdien zijn de kijkcijfers, vooral bij onder de jongere generaties, de pan uit gerezen. Volgens onderzoek van Nielsen Sports groeiden de kijkersaantallen van de Formule 1 met zo'n twintig procent in de grootste markten van de sport. In de loop van dit seizoen zal de Formule 1 volgens prognoses van hetzelfde onderzoeksbureau de grens van een miljard fans passeren.

Dat de cijfers zo rooskleurig zijn, heeft de Formule 1 te danken aan enkele slimme innovaties. Over de afgelopen seizoenen verschenen verschillende initiatieven om de fans nauwer bij de sport te betrekken en tevens nieuwe fans te bereiken. Zo heeft de Netflix-serie 'Drive to Survive' veel nieuwe kijkers getrokken, is de sociale media-activiteit flink toegenomen en zorgen graphics en uitleg tijdens uitzendingen voor meer begrip onder de kijkers.

Overvloed aan data neemt de kijker mee

Anno 2022 kan de kijker tijdens races alles tot in de puntjes volgen. Rondetijden, bandenleven, boordradio's, topsnelheden en nog veel meer data is live beschikbaar. Hierdoor kan de kijker nauwgezet volgen wat er gebeurt en een oordeel vellen over strategie en dergelijke. Met de verkiezing van 'Driver of the Day', verplichte aanwezigheid van F1-coureurs bij fanevenementen en volop mogelijkheden om vragen te stellen, is de link tussen coureurs en fans nauwer dan ooit tevoren.

Op iedere auto zitten ongeveer driehonderd sensoren, die samen meer dan een miljoen datapunten per seconde genereren. Om deze informatie over te brengen op het grote publiek, werkt de F1 nauw samen met verschillende partners zoals Amazon Web Services. Deze combineert zeventig jaar aan data met de live data vanuit het circuit, om zo tot betekenisvolle graphics te komen, waaronder de strategievoorspelling, bandenprestaties en duelvoorspellingen. Kort gezegd heeft de kijker vandaag de dag toegang tot een enorme berg data en de mogelijkheid om actief mee te doen met F1-evenementen.

F1 Manager nieuw hoogtepunt

Toegankelijke data, grafiekjes, uitleg en betrokkenheid, alles komt samen in het nieuwe F1-Managerspel. Samen met gameontwikkelaar Frontier Developments ontwikkelde de Formule 1 het ultieme middel om fans dieper met de sport te verbinden. Vanaf eind augustus is het spel beschikbaar op alle gameplatforms. Het doel is om de fan de rol van de teambaas toe te bedelen in een zo realistisch mogelijke setting, om zo de betrokkenheid met de sport te vergroten. Die kans krijg je volop geboden met het spel.

Alle dingen in het spel zijn erop gericht de werkelijkheid na te bootsen. Zo kijk je naar de races waar jij als teambaas verantwoordelijk voor bent en regel je achter de schermen alles wat moet gebeuren. De namen, circuits en wagens zijn allemaal verbonden aan wat er daadwerkelijk gebeurt bij de F1-raceweekenden. Door de data die beschikbaar is, de realistische weergave van de werkelijkheid en de vele mogelijkheden in het spel, is F1 Manager het paradepaartje dat alle doelen op het gebied van fanbetrokkenheid, moet vervullen.

Betrokkenheid niet het ultieme doel

De nieuwe innovaties hebben natuurlijk als doel om de fans dichter bij het centrum van de actie te laten komen. Door het bieden van steeds meer inzichten en mogelijkheden, groeit de sport steeds verder en krijgen bestaande fans een steeds diepere relatie met het F1-circus. Dat de F1-fanschare bovenop innovaties duikt, is de afgelopen jaren door exorbitante groei wel gebleken. De Formule 1 is meer dan ooit een kaskraker geworden en dat is natuurlijk waar het allemaal om draait. Meer spektakel, meer betrokkenheid, meer omzet en meer winst. Met dit altijd werkende mechanisme achter de schermen, kunnen we altijd blijven rekenen op nieuwe innovaties; dat is zeker wat waard.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws