Mogelijk windtunnelverbod vanaf 2030, acht F1-teams voorstander van voorstel Formule 1
Formule 1

Mogelijk windtunnelverbod vanaf 2030, acht F1-teams voorstander van voorstel

Mogelijk windtunnelverbod vanaf 2030, acht F1-teams voorstander van voorstel

Er lijkt een windtunnelverbod aan te komen in de Formule 1, zo meldt F1-Insider. De Duitse autosportsite heeft van bronnen vernomen dat er maar liefst acht teams voorstander zijn van een dergelijk verbod. Er staan al limieten op hoeveel uren de renstallen mogen spenderen in de windtunnel, maar in de toekomst zal het ooit zo innovatieve hulpmiddel wellicht van het verleden zijn.

Redenen voor het mogelijk aanstaande verbod op de windtunnel, zijn onder andere milieuvervuiling, stroom verbruik en kostenbesparing. De elektriciteitskosten van het gebruik van de windtunnels gaan de miljoenen euro's in en het is ook nog eens verantwoordelijk voor meer uitstoot dan veel aspecten tijdens een Formule 1-weekend in haar geheel. Een motorblok is bijvoorbeeld maar verantwoordelijk voor 0,7 procent van de totale CO2-uitstoot van de sport.

Ook de kosten van de windtunnel en de schaalmodellen die ervoor worden gebruikt rijzen de pan uit. Teams spenderen 600.000 euro per model dat wordt gebruikt voor de windtunnel. Daar moet verandering in komen, vinden acht van de tien renstallen op de huidige grid. Welke dit zijn en welke twee teams geen voorstander van het idee zijn, is niet bekend.

Drastische vermindering gebruik van windtunnel in 2026, einde verhaal in 2030

De acht teams die voor het voorstel zijn om de windtunnel te verbieden, willen wel graag eerst een overgangsperiode. Deze zou moeten plaatsvinden tussen 2026 en 2030. In het eerste jaar moet het gebruik van de windtunnel drastisch verminderen en in het laatste jaar moet het helemaal afgelopen zijn. Of het écht schadelijk is voor de teams om de windtunnel niet meer te gebruiken, is zeer onwaarschijnlijk. Er wordt tegenwoordig al veel meer gebruik gemaakt van digitale oplossingen.

Dit jaar is het gebruik van de windtunnel al drastisch verminderd. Zo bestaat er tegenwoordig een zogeheten 'succeshandicap' voor de topteams van de Formule 1. Een team als Mercedes mag bijvoorbeeld veel minder tijd spenderen in de windtunnel dan Williams. Hoeveel uur een team mag spenderen in de windtunnel, wordt bepaald aan de hand van de positie in de stand van het wereldkampioenschap. Hoe hoger een renstal eindigt, hoe minder tijd deze mag gebruiken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws