Off-Track #7 | Verstappens crash te voorkomen? 'Perfecte simulatie voor Pirelli onmogelijk' Formule 1
Formule 1

Off-Track #7 | Verstappens crash te voorkomen? 'Perfecte simulatie voor Pirelli onmogelijk'

Off-Track #7 | Verstappens crash te voorkomen? 'Perfecte simulatie voor Pirelli onmogelijk'

In de nieuwe aflevering van Off-Track blikken gastheer Maurits Kappetijn en redacteuren Marnik Kok, Rick Pasker en Merijn Kramer terug op een enerverende wedstrijd. Na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan was het gesprek van de dag de uitvalbeurt van Max Verstappen uit de leidende positie. Zijn Pirelli-band begaf het, maar is het de Italiaanse bandenleverancier die schuld draagt voor het incident? Dit en een grondige analyse van de waarde van Sergio Perez voor Red Bull Ring vind je in de Off-Track van deze week.

'In eerste instantie kijkt iedereen natuurlijk naar Pirelli, de bandenleverancier. Er wordt gesuggereerd dat het een klapband was omdat die band het niet uithield. Dat zou kunnen aangezien Lance Stroll en Verstappen min of meer op dezelfde manier uitgevallen zijn', stelt Kok. Of het daadwerkelijk aan een gebrek van kracht van het rubber ligt, durft hij echter niet te stellen. Red Bull Racing gaf namelijk aan dat ze van de klapband geen enkele indicatie kregen voorafgaand aan het incident.

Kramer kan zich wel vinden in de woorden van Kok. Het had bij Verstappen wel aan brokstukken kunnen liggen omdat Stroll daarvoor al gecrasht was. Bij die crash verspreidde hij onderdelen over het lange rechte stuk, welke in de band van Verstappen gesneden kunnen hebben. 'Bij Verstappen lijkt het er inderdaad misschien wat meer op, maar hoe kom je bij Stroll in godsnaam tot het klappen van die achterband?'

Had Pirelli klapband Verstappen kunnen voorkomen?

Pasker stelt dat het te maken zou kunnen hebben met het feit dat Verstappen toch best aan het doortrappen was om een extra punt binnen te halen voor de snelste raceronde. 'Misschien dat dat natuurlijk wat meer van de banden gevraagd heeft. Wel is het opvallend dat het precies dezelfde band is als bij Stroll', aldus de analyse van de hoofdredacteur. Dat doet vermoeden dat het een structureel probleem is en niet zozeer twee keer toeval.

Kappetijn, die het met Mario Isola gehad heeft over hoe de ontwikkeling van zo'n Formule 1-band precies in zijn werking treedt, weet dat er twee manieren zijn voor het rubber om kapot te gaan. De eerste manier is middels slijtage, maar ook de interne constructie van de band kan het begeven. 'Je kan nooit een perfecte simulatie uitvoeren', gaf Isola toe in het interview. Benieuwd waarom? Check het in de onderstaande video!

Off-Track #7 | Pirelli heeft wat uit te leggen aan Verstappen en de Formule 1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws