Off-Track #7 | Verstappens crash te voorkomen? 'Perfecte simulatie voor Pirelli onmogelijk'

Off-Track #7 | Verstappens crash te voorkomen? 'Perfecte simulatie voor Pirelli onmogelijk'

In de nieuwe aflevering van Off-Track blikken gastheer Maurits Kappetijn en redacteuren Marnik Kok, Rick Pasker en Merijn Kramer terug op een enerverende wedstrijd. Na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan was het gesprek van de dag de uitvalbeurt van Max Verstappen uit de leidende positie. Zijn Pirelli-band begaf het, maar is het de Italiaanse bandenleverancier die schuld draagt voor het incident? Dit en een grondige analyse van de waarde van Sergio Perez voor Red Bull Ring vind je in de Off-Track van deze week.

'In eerste instantie kijkt iedereen natuurlijk naar Pirelli, de bandenleverancier. Er wordt gesuggereerd dat het een klapband was omdat die band het niet uithield. Dat zou kunnen aangezien Lance Stroll en Verstappen min of meer op dezelfde manier uitgevallen zijn', stelt Kok. Of het daadwerkelijk aan een gebrek van kracht van het rubber ligt, durft hij echter niet te stellen. Red Bull Racing gaf namelijk aan dat ze van de klapband geen enkele indicatie kregen voorafgaand aan het incident.

Kramer kan zich wel vinden in de woorden van Kok. Het had bij Verstappen wel aan brokstukken kunnen liggen omdat Stroll daarvoor al gecrasht was. Bij die crash verspreidde hij onderdelen over het lange rechte stuk, welke in de band van Verstappen gesneden kunnen hebben. 'Bij Verstappen lijkt het er inderdaad misschien wat meer op, maar hoe kom je bij Stroll in godsnaam tot het klappen van die achterband?'

Had Pirelli klapband Verstappen kunnen voorkomen?

Pasker stelt dat het te maken zou kunnen hebben met het feit dat Verstappen toch best aan het doortrappen was om een extra punt binnen te halen voor de snelste raceronde. 'Misschien dat dat natuurlijk wat meer van de banden gevraagd heeft. Wel is het opvallend dat het precies dezelfde band is als bij Stroll', aldus de analyse van de hoofdredacteur. Dat doet vermoeden dat het een structureel probleem is en niet zozeer twee keer toeval.

Kappetijn, die het met Mario Isola gehad heeft over hoe de ontwikkeling van zo'n Formule 1-band precies in zijn werking treedt, weet dat er twee manieren zijn voor het rubber om kapot te gaan. De eerste manier is middels slijtage, maar ook de interne constructie van de band kan het begeven. 'Je kan nooit een perfecte simulatie uitvoeren', gaf Isola toe in het interview. Benieuwd waarom? Check het in de onderstaande video!

Off-Track #7 | Pirelli heeft wat uit te leggen aan Verstappen en de Formule 1



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in Frankrijk | Verstappen en Piquet genieten nog even na in de helikopter

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Di Resta: 'Dat is duidelijk waarom Verstappen die fout maakte'

Paul di Resta weet waar het fout gegaan is voor Max Verstappen in de eerste bochten op Circuit Paul Ricard. De Grand Prix van...

Marko hint op mogelijk illegale Mercedes-voorvleugel: 'De FIA is er mee bezig'

Helmut Marko is enorm tevreden na de overwinning van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Frankrijk. De adviseur van Red...

Wolff kijkt vol onbegrip naar de out-laps van Red Bull: 'Die zijn waanzinnig'

Toto Wolff denkt dat Mercedes niets anders had kunnen doen nadat Red Bull Racing voor de tweede stop ging. De Oostenrijkse re...

Verstappen reageert op hoopvolle woorden Horner: 'Ik hoop dat hij gelijk heeft'

Max Verstappen was na het winnen van de Grand Prix van Frankrijk zeer tevreden. De Nederlander wist in een bloedstollend tact...

F1 in het kort | Geen tijdstraf voor Perez na inhaalactie op Bottas

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Hamilton na verlies op Verstappen: 'Ik ben niet heel erg teleurgesteld'

Lewis Hamilton is tweede geworden in de Grand Prix van Frankrijk en is daar redelijk tevreden over. Hij werd in de voorlaatst...

NB | 'Lewis Hamilton was de beste vandaag, hij hield de bolide knap onder controle'

Na een zinderende slotfase in Frankrijk en een bijzonder intrigerende race is het tijd om terug te kijken. Max Verstappen wis...

F1 live 15.00u | De Grand Prix van Frankrijk

Zondagmiddag vindt alweer de zevende race van het seizoen plaats, namelijk de Grand Prix van Frankrijk. Op het circuit van Pa...

Update | Honda: 'Perez heeft geen last van vermogensverlies'

De terugkeer van Honda in de Formule 1 is niet van een leien dakje gegaan, maar langzaam begint het project toch aardig op ga...

Lees meer

Net binnen

Overzicht tijden Formule 1 Grand Prix van Stiermarken

Na de spectaculaire Grand Prix van Frankrijk hebben de teams en coureurs weinig tijd om uit te rusten, want een week later is...

Ondertussen in Frankrijk | Verstappen en Piquet genieten nog even na in de helikopter

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Windsor: 'Verstappen voerde de pitstopfases absoluut perfect uit'

Max Verstappen is waarschijnlijk mede voor de tweestopper gegaan in Frankrijk om een klapband-scenario zoals in Baku te voork...

Gasly: 'Diep van binnen had ik hoger willen eindigen voor mijn thuispubliek'

Het team van AlphaTauri verlaat Frankrijk met de nodige punten door een zevende plek van Pierre Gasly. De Fransman wist voor...

Horner: 'Ik was verrast dat ze niet hetzelfde deden met Hamilton'

Tijdens de eerste pitstops van de Grand Prix van Frankrijk was teambaas Christian Horner verrast dat Mercedes niet sneller re...

Lees meer