Monchaux over Alfa Romeo-bolide: 'Nieuwe neus en voorvleugel gaven meeste rendement'

Monchaux over Alfa Romeo-bolide: 'Nieuwe neus en voorvleugel gaven meeste rendement'

De nieuwe Alfa Romeo C41 is voornamelijk aan de voorzijde door ontwikkeld ten opzichte van de voorganger. Dit is in contrast met moederteam Ferrari, dat de focus op de achterzijde van hun bolide heeft gelegd. In een interview met Auto, Motor und Sport legt technisch directeur Jan Monchaux de keuze uit.

Onderhuids is een groot deel van de C41 hetzelfde als de oude C39. De meeste aanpassingen zijn verricht op aerodynamisch vlak en dan voornamelijk aan de voorzijde. 'We hebben veel tijd besteed aan het analyseren van delen van de auto, om te zien waar het meeste rendement behaald kon worden', legt Monchaux uit. 'Beide ontwikkelingstokens zijn uiteindelijk naar een nieuwe neus gegaan.' De 'punt' van de neus is uiteindelijk iets veranderd, daarnaast is het geheel slanker en ronder geworden.

Alleen de neus was niet genoeg, de voorvleugel moest ook door ontwikkeld worden. Dit onderdeel is van uiterst belang om de luchtstroom over de auto te reguleren. 'Alles draait om het beheersen van de Y250-luchtwervelingen die vanaf de voorvleugel ontstaan', verklaart Monchaux. 'Vooraan was het meeste potentieel te vinden en dat hebben we op deze manier aangepakt.'

Ferrari kiest voor de achterkant

Het is opmerkelijk dat Alfa Romeo ervoor heeft gekozen om de neus te veranderen, aangezien Ferrari juist de achterkant van de SF21 heeft aangepast. De Italiaanse renstal levert veel onderdelen aan het team van Frédéric Vasseur. Het was daarom te verwachten dat de twee teams ongeveer dezelfde ontwikkelingen zouden doorvoeren. Volgens de technisch directeur had deze keuze te maken met de complexiteit van Ferrari's aanpassingen. 'Onderdeel van hun nieuwe achterzijde, is een slankere versnellingsbak. Als wij als klantenteam dit hadden overgenomen, waren er geen tokens meer over voor andere zaken.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer