Montoya hekelt schorsingselement strafpuntensysteem en komt met een alternatief Formule 1
Formule 1

Montoya hekelt schorsingselement strafpuntensysteem en komt met een alternatief

Montoya hekelt schorsingselement strafpuntensysteem en komt met een alternatief

Juan Pablo Montoya stelt absoluut geen liefhebber te zijn van de uitvoering van het strafpuntensysteem in de koningsklasse van de autosport. De Colombiaan, die zelf van 2001 tot 2006 op de Formule 1-grid stond, zegt het idee achter het systeem wel te begrijpen, maar hij vindt het te zwaar om coureurs te schorsen wanneer zij te veel strafpunten hebben verzameld.

Door zijn opmerkelijke optredens eerder dit seizoen in Jeddah en twee weken geleden in Miami heeft Kevin Magnussen het strafpuntensysteem in de F1 weer flink onder de aandacht gebracht. Na de race in Miami staat de Deen inmiddels op tien strafpunten. Bij twaalf strafpunten volgt een schorsing en dat betekent dat de Haas-coureur zich geen fouten meer kan veroorloven. Montoya vindt het strafpuntensysteem maar niks en is blij dat deze regels niet tijdens zijn actieve carrière golden. 'Dan zou ik waarschijnlijk iedere vijf races geschorst worden', zegt de Colombiaan in gesprek met Motorsport.com.

Toch zegt Montoya wel te begrijpen dat de FIA en de Formule 1 onsportief of foutief gedrag willen ontmoedigen, maar hij vindt een schorsing een te zware straf. 'Het is anders als ze geblesseerd raken en een race missen, maar het is heel hard om een coureur in zo'n positie te brengen. Ik begrijp dat de stewards en de FIA voor nette races willen zorgen en dat doen ze goed, maar persoonlijk denk ik dat er andere manieren zijn om coureurs te straffen', zegt Montoya. 'Iedereen heeft het over Kevin (Magnussen, red.) en over wat hij heeft gedaan, maar in zekere zin hield hij het interessant. Als hij te ver ging en een tik op de vingers verdiende, laat hem dan enkele races achteraan starten of zoiets. Het puntensysteem is goed, maar de straf is te zwaar.'

'Track limits zouden geen probleem moeten zijn'

Montoya heeft dus geen problemen met het strafpuntensysteem op zichzelf, maar de voormalig F1-coureur vindt wel dat strafpunten alleen moeten worden uitgedeeld wanneer er sprake is van gevaarlijk rijgedrag. Voor het overschrijden van de baanlimieten vindt de Colombiaan dergelijke straffen te zwaar. 'Het ding is dat track limits geen probleem zouden moeten zijn en dat beginnen ze aan te pakken met wat grind. Ze (de coureurs, red.) zullen echter beseffen dat ze te ver zijn gegaan en dat de auto misschien helemaal op de kerbs kan rijden', stelt Montoya, die wel met een positieve noot afsluit. 'Het is altijd een grijs gebied, maar ik denk dat F1 en de FIA goed bezig zijn om het uit te zoeken en te verbeteren. Ik denk niet dat ze verwacht hadden dat iemand zo dicht op een schorsing zou zitten, maar we zullen zien hoe ze ermee omgaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws