Motorafdeling Mercedes zag uitdagingen: 'Het project voor 2022 was een grote' Formule 1
Formule 1

Motorafdeling Mercedes zag uitdagingen: 'Het project voor 2022 was een grote'

Motorafdeling Mercedes zag uitdagingen: 'Het project voor 2022 was een grote'

Nu de presentatie van de W13 achter de rug is, blikken verschillende Mercedes-kopstukken terug op de ontwikkeling van de nieuwe bolide en de verwachtingen voor het komende seizoen. Zo ook Hywel Thomas, de directeur van de motorafdeling bij Mercedes. De Brit bespreekt de verschillende veranderingen die het team heeft moeten doen met het oog op de nieuwe reglementen en ook de komst van de E10-brandstof. Ook laat hij zijn licht schijnen op hoe het komend jaar eruit gaat zien voor zijn afdeling.

In een Q&A met Mercedes vertelt Thomas dat zijn team een drukke aanloop heeft gehad richting het nieuwe seizoen, omdat vrijwel elk onderdeel onder de loep moest worden genomen. 'We hebben voor dit jaar meer onderdelen van de power unit vervangen dan in elk ander seizoen sinds 2014. Voor het seizoen 2022 hebben we toestemming om nog één laatste upgrade te doen aan de performance van de motor, waarvan het meeste al voor de start van het seizoen geleverd moet worden. Het vernieuwde ERS-systeem moet vervolgens voor 1 september geïntroduceerd worden.'

Het was dan ook belangrijk voor het team om alle onderdelen nog een keer goed onder handen te nemen, omdat het na 2022 een lange tijd niet meer mag. 'Het project voor 2022 was een grote, en het is een zeer brede upgrade over de verschillende elementen, om elk laatste beetje performance, efficiëntie en betrouwbaarheid uit de motor te halen. Het is altijd een interessant project wanneer er zulke ingrijpende veranderingen worden gemaakt aan de regels omtrent het chassis. Wij maken veranderingen aan de power unit die ervoor zorgen dat het chassis-team het best kan profiteren van de regels.'

'E-10 brandstof verandert meer dan gedacht'

Voor de mensen met personenauto's is het mogelijk al niet meer zo nieuw, maar vanaf komend seizoen doet de E10-brandstof ook zijn intrede in de F1. Het lijkt niet een erg bijzondere verandering, maar schijn bedriegt, zo stelt Thomas. 'In sommige regio's zijn de mensen bekend met de E10-brandstof, omdat die sinds kort aan de pomp verkrijgbaar is. We hebben 10 procent ethanol in de brandstof en het klinkt niet per se als een grote verandering, maar het is een behoorlijk belangrijke verandering in de manier waarop de brandstof en de power unit op elkaar reageren. Het is dus een grote uitdaging geweest, maar ik denk dat het een goede ontwikkelingsfase voor ons is geweest.'

'De nauwe samenwerking met onze partner, PETRONAS, is van vitaal belang', zo refereert hij naar de sponsor waarmee het team al jarenlang samenwerkt. 'Ik weet dat we dit jaar meer opties hebben getest en meer ontwikkelingscycli hebben doorlopen dan in een aantal jaren en dat we een aantal interessante ontwikkelingen hebben gevonden. Het is een duurzaam ethanol van de tweede generatie, dus een kleine maar belangrijke stap in de goede richting in termen van duurzaamheid', waarmee de Brit laat doorschemeren het belang van de nieuwe regel in te zien.

Veranderingen in presteren power unit

De laatste kans om de power unit sterker te maken in termen van performance valt samen met de nieuwe reglementen rondom het chassis. Dit zorgt voor een flinke uitdaging op de motorafdeling. 'Ik verwacht dat de power unit anders zal werken over een ronde dan vorig jaar het geval was. Hoewel het moeilijk is om te weten wat het verschil in rondetijden precies gaat zijn, want de auto in zijn geheel zal anders presteren doordat de downforce en de performance op een hele andere manier worden gegenereerd. Coureurs zullen de power unit andere dingen willen zien doen op verschillende momenten in bochten en mogelijk van de ene naar de andere bocht, vanwege de karakteristieken van de auto.'

'De hoeveelheid volgas, de manier waarop coureurs bochten benaderen, zal niet helemaal hetzelfde zijn als voorheen en dit zal iets vragen van de manier waarop we energie opwekken en gebruiken. We zullen flexibel moeten zijn en ervoor zorgen dat we leveren waar de coureur om vraagt. De motor zal aan het eind van het seizoen niet hetzelfde werken als tijdens het begin van dit seizoen.' Dat de motoren worden bevroren wanneer de grote update is doorgevoerd maakt dingen dan ook een stuk gecompliceerder voor de afdeling. 'We moeten de mogelijkheid om dingen aan te passen inbouwen in de power unit voorafgaand aan het seizoen, vanwege het bevriezen van de prestaties.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws