max verstappen rb21 red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zondag race pitstop 1 Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Lambiase gaf Verstappen groot gelijk: 'Piastri stopte bijna op de baan'

max verstappen rb21 red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zondag race pitstop 1

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen pakte in Silverstone zijn 44ste poleposition van zijn carrière, maar het lukte op zondag niet om die te verzilveren. Van alles ging mis, en de viervoudig wereldkampioen was niet tevreden met zijn auto.

Het weekend van Red Bull Racing was een achtbaan. Op vrijdag liep het voor geen meter met de auto, maar op zaterdag ging het opeens stukken beter. De wijzigingen die het team had doorgevoerd sloegen goed aan, en zelfs in de laatste tien minuten van de kwalificatie werd de auto nog gefinetuned. Het zorgde ervoor dat Verstappen een betere balans had, en een auto had waarmee hij naar de snelste tijd kon rijden. 'You went motor racing, Max, goed gedaan', klonk ingenieur Gianpiero Lambiase met een subtiele verwijzing naar Michael Masi's uitspraak in Abu Dhabi 2021.

'Wat een ronde, 24.8. Poleposition voor de Grand Prix van Groot-Brittannië', luidde het volgende compliment. 'Dat is simply lovely', zei Verstappen. 'Paars, paars, wit', zei Lambiase over zijn sectoren. 'Ja, weet je? Ik zag hoeveel voorsprong ik had. Ik zag de gaten. Dus ik dacht: ik doe het wat rustiger aan in de laatste sector', lachte de Nederlander. 'Dat is beter dan paars, paars, stop', grapte Lambiase. 'Ja, daar weten we alles van!' verwees ook Verstappen naar Jeddah 2021.

Natte start

Verstappen versloeg beide McLarens en mocht de race dus vanaf P1 aanvangen, voor de vierde keer dit jaar. Het had flink geregend voorafgaand aan de start, wat betekende dat de race zou beginnen op een natte baan. Red Bull hoopte dat het droog zou blijven. Ze reden namelijk met een kleine achtervleugel die te weinig downforce zou genereren voor regenachtige omstandigheden. 'Over 20 tot 25 minuten verwachten we die regen waar we het op de grid zonet over hadden', zei Lambiase.

De formatieronde was net van start gegaan. 'We weten nog niet hoe hard het gaat regenen, maar het buitje duurt waarschijnlijk tien tot vijftien ronden. Het zal rond ronde vijftien of zestien vallen', ging Lambiase verder. Tijdens de formatieronde bekeek de wedstrijdleiding of een staande start mogelijk was. Ze wilden aanvankelijk dat de race achter de safetycar ging beginnen, maar schrapten dat idee uiteindelijk toch. 'Ik bevestig een staande start, Max.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race start

Verstappen kreeg dat niet helemaal goed mee. 'De lampen van de safetycar zijn uit', zei hij. 'Ja, dat klopt, want we krijgen een staande start', reageerde Lambiase. 'Wat denk je over de omstandigheden, Max?' vroeg hij vervolgens. 'Nog steeds inters', zei Verstappen. 'Er wordt veel gepraat over het wisselen van de banden namelijk', liet Lambiase weten. 'Absoluut inters', zei Verstappen, die dus niet nadacht over een wissel naar slicks voordat de lampen uitgingen.

Strategische beslissingen tot de regen valt

Lambiase liet weten dat George Russell en Charles Leclerc onder anderen naar binnen waren gegaan voor slicks, maar Verstappen wist zeker dat het te nat was voor andere banden. De Nederlander gaf aan dat het vooral in sector 3 nog te nat was. 'Als er nu een safetycar komt, dan moet je wel naar binnen', zegt Lambiase. In ronde twee was er een virtuele safetycar omdat de auto van Liam Lawson was gestrand. De top drie was tijdens de eerste ronde niet veranderd. 'De rest is misschien wel te doen, maar sector 3 is echt nat', zei Verstappen.

'Oké, we blijven buiten voorlopig. Koel je banden, we hebben momenteel plus vijf op je dash', aldus de ingenieur over zijn delta-tijd. 'Hoelang nog tot de regen?' vroeg Verstappen. 'Ongeveer zeventien, achttien minuten', luidde het antwoord. 'Ik denk dat dat wel gaat lukken', reageerde Verstappen. Hij wilde die tijd overbruggen op zijn intermediates om pas naar binnen te gaan op het moment waarop het weer ging regenen. Een aantal coureurs kozen er wel voor om onder de VSC te pitten.

'De rijders die momenteel op slicks staan zijn Russell, Leclerc, Hadjar, Bearman en Antonelli. Je moet je linkerbanden vooral blijven koelen waar je kan, die zitten te ver boven het temperatuurvenster', informeerde Lambiase. Ondertussen liet Verstappen weten dat sector 3 nog steeds te nat was. Van ronde drie naar ronde vier werd de VSC omgezet in gele vlaggen, geldend in bochten 4 tot en met 6. Al snel werd het weer een VSC vanwege de crash van Bortoleto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri podium silverstone 2025 max verstappen

Verstappens bandentemperaturen stijgen

'Blijf letten op slicks voor de laatste sector!' riep Verstappen, die ook doorhad dat zijn banden steeds heter werden en begonnen te slijten. 'Bortoleto is gestopt langs de baan. Als je het signaal van de safetycar ziet, moet je naar binnen komen', zei Lambiase. Wederom werd een VSC ingezet. 'Hoe doen die slicks het in de laatste sector?' vroeg Verstappen opnieuw. 'Ze zijn nog steeds zeven seconden langzamer dan jij, gekeken naar de laatste ronde. Als we inzoomen op Russell, hij was vier seconden langzamer in de laatste sector dan jij.'

Daar had Verstappen zijn antwoord al. Hij kon dus nog niet over naar slicks, maar had een probleem: 'mijn banden zijn echt gigantisch aan het oververhitten', zei hij. 'Vergeleken met de McLarens', voegde hij eraan. 'Je had alleen Piastri op je staart, Norris zat er nog 3,8 seconden achter', zei Lambiase. 'Op dit moment is Russell meer dan veertig seconden achter ons. Als we zouden stoppen voor slicks en dan weer terug zouden switchen naar inters, zouden we 42 seconden verliezen. Op dit moment voelen we de noodzaak niet om te stoppen.'

Lambiase voegde eraan toe dat Verstappen aan moest geven of hij het uit kon zingen tot de regen zou vallen, dan zou hij een verse set inters op kunnen halen. 'Ja, we moeten het volhouden tot dan', bevestigde Verstappen. Lambiase vroeg nog of Verstappen tevreden was met de afstellingen van de remmen. Verstappen antwoordde dat het wel oké was, maar 'dat alles gewoon te heet werd'. Goed nieuws voor hem: kort daarna meldde Lambiase dat de regen eraan zou komen, en dat het niet lang meer zou duren.

Verstappen drong aan voor een pitstop

Gezien de complete afstellingen van de auto was de regen eigenlijk alleen goed nieuws voor de temperaturen. Bij de herstart had hij Piastri wederom op zijn hielen. Norris en Lewis Hamilton zaten er twee en vier seconden achter. Russell, waarover Lambiase het eerder had, zat op 35 seconden achter Verstappen. 'Als de regen valt, hebben we nieuwe banden nodig', zei Verstappen. 'Oké, begrepen', zei Lambiase. 'Maar als het regent, moeten we echt naar binnen, deze set is niet goed meer', liet de Nederlander weten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris zondag silverstone mclaren win max verstappen

'Het begint hier een beetje te regenen', vertelde hij vervolgens, in ronde tien. Piastri had hem al gepasseerd, en nu zat Norris achter hem. 'We moeten naar binnen', drong Verstappen aan, die voelde dat het steeds gladder werd op de baan. 'Ben je blij met de flap of niet?' vroeg Lambiase. 'Ja, maar twee clicks minder kan wel. Ik heb gewoon geen downforce aan de achterkant', zei Verstappen. Het begon vervolgens heel hard te regenen, waardoor Lambiase hem dan ook naar binnen riep.

Voorafgaand aan zijn pitstop wist Norris hem in te halen omdat hij even buiten de baan reed. In de pitstraat haalde hij de Brit weer in. 'We verwachten dat de omstandigheden nog slechter worden de komende twee minuten, dus denk goed om je banden', zei Lambiase. Het kwam met bakken uit de hemel vallen. Van de kopgroep was alleen Alexander Albon niet naar binnen gegaan. Hij zat op dat moment tussen hem en Piastri, maar Verstappen wist hem al snel te verschalken om P2 weer in te nemen.

Do not disturb: 'Ik moet me focussen nu'

'Wat zijn je gedachten over B-bal 7?' vroeg Lambiase over een rembalansafstelling. 'Ik moet me focussen op het rijden', reageerde Verstappen, die aan het worstelen was met de auto. 'Je moet deze komende twee à drie minuten overleven', zei Lambiase. Een ronde later werd de safetycar ingezet. Het regende zo hard, dat de coureurs amper iets konden zien. 'Het is moeilijk om consistent te blijven met mijn delta', gaf Verstappen aan. 'Oké, begrepen, je zit goed met de delta, dus blijf zo doorgaan.'

De safetycar pikte het veld op, waarna Lambiase bleef aanraden om de banden op temperatuur te houden. Een ronde later meldde hij dat de regen was gestopt, althans, bij de pitmuur wel. 'De safetycar gaat deze ronde weer naar binnen', luidde de informatie. 'De banden zijn nu twintig graden onder het venster, Max. Doe voorzichtig bij de herstart', zei Lambiase. 'Het doel voor deze stint is om de inters in leven te houden tot het crossover-moment.' Een ronde later moest de safetycar opnieuw op de baan komen.

Isack Hadjar was tegen de achterkant van Kimi Antonelli aangereden en spinde van de baan. De Racing Bull stond aardig gehavend in de muur. 'Hij is in orde', zei Lambiase. 'Oh, goed om te weten', reageerde Verstappen, die al wilde vragen of alles oké was met de jonge coureur. 'Er vormt een riviertje in bocht twee, ik onderstuurde bijna van de baan af', zei de 27-jarige. 'De zon schijnt nu, dus hopelijk droog de baan snel. Het bergingsvoertuig is momenteel op de baan.' In de ronde daarna ging de safetycar weer naar binnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing 2025 zondag race silverstone groot brittannie 6

Piastri ging vol in de ankers

Piastri was nog altijd de leider in de wedstrijd en trapte vol op de rem toen de lampen op de safetycar uitgingen. Met koude banden kon Verstappen niet sneller vertragen dan hij op dat moment deed, waardoor hij even voorbij Piastri schoot. 'Wow, maat! Jezus!' riep Verstappen, die er niet op had gerekend dat Piastri zo plotseling zo hard vertraagde. 'Opeens vertraagd hij weer', ging hij verder. 'Hij stopte zo'n beetje op de baan', zei Lambiase, die het met hem eens was. 'Welke strat? Ja, ja, ik weet het. Welke strat?' vroeg Verstappen, die binnen zijn zin antwoord gaf op de opmerking van Lambiase.

'Strat twee', zei Lambiase. Verstappen spinde net na de herstart en belandde op P9. Vanaf daar moest hij zien te herstellen. Een paar ronden later zat hij echter vast achter Carlos Sainz. Hij reed er 1,4 seconden achter, maar de auto was zo lastig te besturen, dat het hem niet lukte om dichter bij te komen. Op dat moment lagen Piastri en Norris vooraan, en maakte Lance Stroll het voorlopige podium compleet. Hij werd op de hielen gezeten door Nico Hülkenberg die op jacht was naar zijn eerste podium van zijn carrière.

Piastri's remactie werd onderzocht door de wedstrijdleiding, maar daar kreeg Verstappen geen updates over. De stewards gaven de Australiër een tiensecondenstraf. 'Ik kan hen niet eens bijbenen, ik ben zo langzaam', zei Verstappen over de Williams-rijder voor zich. Lambiase liet hem ondertussen focussen op zijn werk en meldde zich pas zeven ronden later weer om aan te geven dat de DRS weer beschikbaar was. 'Update over de omstandigheden, graag', verzocht Lambiase. 'Nog steeds te nat', was het antwoord.

Verstappen strategisch bezig

Verstappen wilde wel graag dat Lambiase hem op de hoogte hield van wat er in het rijtje voor hem gebeurde. 'Alonso is al naar binnen gegaan, toch?' vroeg hij. 'Ja', zei Lambiase. 'De laatste sector is nog te nat', meldde Verstappen vervolgens. Een paar andere coureurs besloten de gok te wagen en kwamen er op een pijnlijke manier achter dat het nog geen tijd was voor slicks. 'Russell is door het gras gegleden in bocht 11 en 12', liet Lambiase weten. In ronde 41 vond Verstappen het nog te tricky. Het zat hem opnieuw in de laatste sector.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing 2025 zondag race silverstone groot brittannie 5

Toch haalde Red Bull hem naar binnen. Hij schakelde over op de mediums. 'Nog elf ronden te gaan, inclusief deze', zei Lambiase. 'Stroll voor je rijdt op soft.' Net na zijn pitstop maakte Verstappen opnieuw een uitstapje naast de baan. Hij sneed een bocht volledig af om een crash te voorkomen. 'F*cking hell, maat! Deze auto is gewoon niet te besturen, f*ck!' riep hij gefrustreerd. Lambiase hield zich stil en bereidde zich voor op de volgende boordradio's van zijn coureur. 'Er zit te veel vleugel op de auto nu, aan de voorkant', zei Verstappen daarna.

'Nog vijf ronden nu. Het gat naar Stroll begint nu erg snel kleiner te worden. Het is minder dan vier seconden, hij rijdt lager 32-ers', moedigde Lambiase hem aan. Hij kon dus nog een plekje pakken voor de vlag viel. 'Nu minder dan drie seconden.' In zijn laatste ronde wist hij de Canadees nog te verschalken. Hij kwam als vijfde over de streep. 'We hadden veel pech, maat', zei Lambiase. 'Goed gedaan, je hebt je goed hersteld', klonk Horner vervolgens op de boordradio. 'Toen de baan begon te drogen was het lastig voor je.'

De half-half-omstandigheden deden Verstappens race vooral de das om. 'Goed gedaan in ieder geval', zei Horner. 'Het was erg moeilijk, erg lastig', reageerde Verstappen. 'Maar ja, ik bedoel, zaterdag was het nog oké, maar vandaag helemaal niet', sloot hij af. Verstappen wist de schade te beperken met zijn vijfde plek. Russell die in zijn nek begon te hijgen in het WK, pakte slechts één punt. De McLarens dreigen nu echt uit het zicht te raken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws