De neutrale fan heeft twee dagen kunnen genieten van alle actie in Silverstone. De kwalificatie leverde een spektakelstuk op, en de Grand Prix was ook nooit saai. Hoewel McLaren domineerde, gebeurde achter Oscar Piastri en Lando Norris van alles. Peter Windsor genoot mee, en wijst zijn hoogtepunt van het weekend aan. Daarbij wordt een vergelijking getrokken tussen Max Verstappen en Charles Leclerc.
Hoewel de kwalificaties in de Formule 1 geen punten opleveren, kan Verstappen wel veel lof oogsten na een fenomenale poleronde. Windsor reageert meteen enthousiast als Cameron het onderwerp aankaart op YouTube. 'Dit is absoluut een van de beste ronden die hij ooit gereden heeft', roept Windsor uit, nadat Verstappen dit seizoen al vier keer met een huzarenstukje de eerste startplek greep. Daarmee heeft Verstappen net zoveel polepositions als Piastri en zelfs één meer dan Lando Norris.
Verstappen blinkt uit in gevreesde bocht
'Red Bull Racing koos voor een afstelling die puur op droog weer gericht was, met heel weinig vleugel. Hun voordeel op het rechte stuk ten opzichte van McLaren was dan ook significant', weet Windsor. Verstappen haalde in de kwalificatie een topsnelheid die 9,5 kilometer per uur hoger lag dan de topsnelheid van Oscar Piastri, die achttiende stond in het lijstje met topsnelheden. Verstappen moest dus overleven in de snelle bochten, waaronder ook Copse.
Windsor benadrukt wel dat Ferrari en Mercedes qua afstelling niet veel afweken van Verstappen. 'Het verschil met Ferrari en Mercedes viel nog wel mee. Red Bull gebruikte ongeveer evenveel downforce als Ferrari en Mercedes. Maar wie was het snelst in Copse in de laatste minuten van Q3? Max Verstappen. Hij had niet veel neerwaartse druk, maar was wel sneller dan de McLarens in Copse', aldus Windsor.
'Wat zegt dat over Verstappen? Hij ging nog lichtjes van het gaspedaal, terwijl de McLaren-coureurs niet inhielden. Zij hebben niet dezelfde finesse als Max bij het insturen van de bocht en dat speelt een rol met hoeveel snelheid je verliest bij het ingaan van de bocht', concludeert de 73-jarige. 'Max was tot op de millimeter perfect in wat hij deed, en daarom was hij sneller, ondanks dat hij iets moest inhouden omdat hij niet genoeg downforce had. Dat laat al zien dat Max op een hoger niveau zit dan alle anderen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor vergelijkt Verstappen vervolgens met de andere topcoureurs. 'Charles Leclerc was in Silverstone bijna altijd te hard aan het pushen. Hij wilde te graag in die snelle bochten, en Lewis Hamilton was sterker in de langzame bochten. George Russell zei wel dat hij niet de juiste bandentemperatuur had. Toen het koeler werd, ging hij wel al wat sneller, maar Max was echt een klasse apart, ook als je kijkt naar wat hij met de auto deed.'
'Wat hij in Copse deed, is een van de beste dingen die ik in lange tijd gezien heb. Hij deed dit in de vuile lucht van Kimi Antonelli! Hij klaagde er niet over, en pakte nog even de slipstream mee', lacht Windsor vol ongeloof. Hij vergelijkt het moment van Verstappen met de crash van Leclerc in Canada. 'Dit had je tegen Charles Leclerc eens moeten zeggen, nadat hij crashte achter Isack Hadjar! De verschillen waren ongeveer even groot, maar Copse is een veel snellere bocht', zo legt Windsor uit dat Verstappen in zijn poleronde veel meer last van Antonelli had dan Leclerc in Canada achter Hadjar had.
Fout van Verstappen
Windsor analyseert ook nog het moment van de halve spin van Verstappen. 'Hij had geen temperatuur in de banden en niet veel downforce. Hij was gefrustreerd, de banden hielpen niet mee, en de auto was heel erg lastig te besturen, en daarnaast ging hij net wat te enthousiast op het gas. Ik zie dat niet als een enorme fout', concludeert Windsor. 'Hij herstelde het heel knap en raakte niks, en daarna ging hij weer door. Niks aan de hand.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Er was toch al geen kans dat hij voor Lando Norris kon blijven, dus ik kan hem dit niet kwalijk nemen. Dit soort dingen gebeurt gewoon', aldus Windsor. 'Mensen maken fouten. Als je koude banden hebt en overstuur hebt, maakt het niet meer uit of je Verstappen bent of Yuki Tsunoda. Dan red je dit niet meer. Hoe moet hij dit corrigeren? Met het gaspedaal kan dat niet, omdat de snelheid te laag was, en tegensturen helpt op een gegeven moment niet meer. Het is alsof je op ijs rijdt. Dit heeft niks met autocontrole te maken.'
Windsor denkt dan ook dat Verstappen een slachtoffer was van de omstandigheden. 'Als dit op racesnelheden gebeurd was, had hij dit natuurlijk kunnen corrigeren. Dit zegt niks over zijn talent. Het was puur een gevolg van hoe slecht die Red Bull was op dat moment en in die omstandigheden met lage temperaturen. Zelfs toen hij de juiste temperaturen had, ging het slecht bij Red Bull, heel slecht!' Opvallend genoeg spinde Verstappen op precies dezelfde plek tijdens de kwalificatie in 2022.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties