charles-leclerc-ferrari-gp-hongarije-2025-zondag-2 Formule 1
Formule 1

Palmer onthult waar het misging voor Leclerc: 'Er zijn drie mogelijkheden'

charles-leclerc-ferrari-gp-hongarije-2025-zondag-2

Charles Leclerc leek de zaken uitstekend op orde te hebben tijdens de openingsfase van de Grand Prix van Hongarije. De Monegask had de leiding in handen en leek ook uitstekend te zitten in de Ferrari. Toch ging het in de slotfase compleet mis voor Leclerc, want uit het niets leek zijn snelheid verdwenen. Dit zorgde voor een hoop vraagtekens over de situatie van de Monegask, maar Jolyon Palmer denkt het antwoord te hebben. Hij denkt dat Ferrari noodgedwongen een aanpassing moest doen aan de SF-25.

Leclerc verraste vriend en vijand door de poleposition te pakken op zaterdag, voor Oscar Piastri en Lando Norris. De Ferrari is het gehele seizoen nog niet snel genoeg geweest om echt voor de overwinning te vechten, maar in Hongarije leken er kansen te liggen voor Leclerc. De Ferrari-coureur behield de leiding bij de start, en ook daarna had hij de snelheid om de McLaren-coureurs voor te blijven. Toch ging het al snel bergafwaarts voor Leclerc, waardoor hij steeds verder terugviel. Uiteindelijk werd hij vierde, nadat hij ook nog een positie verloor aan de Mercedes van George Russell.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-charles-leclerc-ferrari-gp-hongarije-2025-zondag-2
Leclerc werd uiteindelijk vierde in Hongarije. 

Maar hoe kan het nou dat Leclerc spontaan zoveel snelheid verloor? Palmer zoekt naar het antwoord op deze vraag in zijn analyse bij F1TV. 'Er zijn eigenlijk drie opties waarom het ineens zo bergafwaarts ging voor Leclerc', zo begint de Brit over de problemen van de Ferrari-coureur. 'Het was in ieder geval duidelijk dat hij ineens een stuk langzamer werd. Het team zelf zei dat het te maken had met problemen aan het chassis, dus in ieder geval niets wat gerelateerd is aan de krachtbron, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. De eerste is dus dat hij ergens schade heeft opgelopen die wij niet konden zien', zo stelt Palmer.

Palmer denkt echter dat er ook andere factoren zijn die een rol hebben gespeeld voor Leclerc. 'Ook kan het zo zijn dat Ferrari een verandering heeft gedaan aan de voorvleugel, en dat Leclerc hier niet mee om kon gaan', zo vervolgt de Britse coureur. 'Misschien kon hij daardoor niet omgaan met de hoeveelheid overstuur die hij had in zijn bolide. Hij kreeg het dan ook niet meer voor elkaar om met de instellingen in de auto het te verbeteren', aldus de Brit. Toch denkt de voormalig Renault-coureur dat er iets anders speelde. Palmer pikte wat op bij het team van Mercedes over de moeilijkheden van Leclerc.

Oude problemen voor Ferrari

Ferrari had in het verleden problemen met een slijtende bodemplank, en Palmer verwacht dat dit ook in Hongarije weer het geval was. 'Mercedes pikte het eigenlijk al vrij snel op tijdens de race dat Ferrari op het randje zat van een legale auto met de bodemplaat van de auto. Daardoor moesten ze de bandendruk verhogen zodat de auto wat hoger ligt. Hierdoor komt natuurlijk ook automatisch de vloer omhoog', zo legt Palmer verder uit. 'Dit zagen we natuurlijk ook al gebeuren in China en een paar jaar geleden in Austin, dus als je het mij vraagt is dat de meest realistische oplossing', verklaart de Britse analist over de situatie van Leclerc.

'Al kijken we naar de data, dan is duidelijk dat in het eerste gedeelte Leclerc sneller was dan Russell', aldus Palmer. 'In het tweede gedeelte zit het een stuk dichter bij elkaar al, maar toch is Leclerc sneller over de gehele stint gezien', aldus Palmer. 'Daarna ging het dus ineens mis, hierdoor liep hij niet alleen kans op de overwinning mis, maar hij valt hierdoor ook helemaal van het podium. Het scheelde ook niet veel voordat hij nog ingehaald werd door Alonso in de slotfase', zo concludeert Palmer over de situatie van Leclerc in Hongarije.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws