De coureurs en de teams konden voor het eerst gezamenlijk data verzamelen tijdens de testdagen in Barcelona. De meeste teams hebben er meer dan honderd ronden opzitten en kijken tevreden terug naar de eerste testdag van het seizoen. Nu de nieuwe reglementen zijn ingegaan is het cruciaal om een goed gevoel te krijgen in de auto. Jolyon Palmer merkt dat er al wat aanpassingen zijn gedaan qua rijgedrag.
'Het is een hele goede start van deze nieuwe generatie auto's', begint Palmer op het YouTube-kanaal van Formula 1. 'Ik denk dat iedereen tevreden kan zijn met de gang van zaken.' Toch ziet de voormalig Formule 1-coureur dat twee teams in de moeilijkheden zijn gekomen. 'Misschien dat Haas en Alfa Romeo niet tevreden zijn. Je moet deze testdagen veel kilometers maken, maar dat is bij hen niet gelukt door enkele problemen. De rest kan wel heel tevreden zijn.'
Langzame bochten lastig voor F1-coureurs
Door de nieuwe reglementen hebben de auto's een nieuwe aerodynamische structuur. Desalniettemin zijn de gereden tijden volgens Palmer positief te noemen. 'Veel van de aerodynamica is weggehaald op de nieuwe auto's. Desalniettemin ziet het er echt niet slecht uit. De coureurs waren vandaag iets meer dan twee seconden langzamer dan de laatste keer dat we hier waren voor de testdagen. Dat is best goed om te horen, omdat we nog pas bij het startpunt zijn.'
Nu wordt er downforce gegenereerd door middel van grondeffect. 'Als ik kijk naar de snelle bochten dan lijkt het grondeffect heel erg effectief te zijn', vervolgt Palmer. 'In bocht 9 reed Charles Leclerc gewoon volgas.' Met de nieuwe reglementen worden juist de langzamere bochten anders genomen door de coureurs. 'De auto's werken in de langzame bochten minder goed mee. Je ziet dat sommige coureurs de apex niet raken. Vooral de Aston Martin heeft het daar moeilijk', aldus Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties