Pirelli: Snelste strategie éénstopper, mogelijk voordeel voor Mercedes Formule 1
Formule 1

Pirelli: Snelste strategie éénstopper, mogelijk voordeel voor Mercedes

Pirelli: Snelste strategie éénstopper, mogelijk voordeel voor Mercedes

Volgens Pirelli doen de Formule 1-teams er bij de Grand Prix van Portugal goed aan om te kiezen voor een bandenstrategie met één pitstop. Traditiegetrouw deelt de bandenleverancier van de sport vlak voor de race hun voorspelling, op basis van de vergaarde data in de trainingen. Daarbij komt één strategie duidelijk naar voren.

Volgens de informatie van Pirelli is een strategie startend op de rode band het snelst. In dat geval zullen de coureurs tussen de 17e en 24e ronde moeten switchen naar de medium, gele band. Desalniettemin start de gehele top vier op de medium band. Verwacht wordt dat Mercedes en Red Bull Racing dus kiezen voor een éénstopper met een vroege stop naar de harde banden, of een late stop naar de zachte banden.

Pirelli: Snelste strategie éénstopper, mogelijk voordeel voor Mercedes

Daarbij lijkt Mercedes echter in het voordeel. Volgens de informatie van Pirelli heeft dat team namelijk een nieuw setje softs, in tegenstelling tot Max Verstappen en Sergio Perez. Dat zou betekenen dat de regerend wereldkampioenen in het voordeel zijn ten opzichte van hun concurrenten. Red Bull heeft echter wel enkele sets gebruikte softs over, maar de vraag is in hoeverre die banden al versleten zijn.

Pirelli: Snelste strategie éénstopper, mogelijk voordeel voor Mercedes

Anderzijds heeft Red Bull juist een nieuw setje van de harde en medium banden, iets waar Mercedes dan weer niet over beschikt, zo wijst de informatie van Pirelli uit. Gezien de voorspelde strategieën levert dat echter niet per sé een voordeel op.

Een logische stap voor Verstappen zou zijn om toch wel voor het nieuwe setje harde banden te gaan tijdens de race. De Nederlander start namelijk vanaf P3 en als de verhoudingen in de race zo blijven, zou hij een undercut kunnen proberen op Lewis Hamilton en Valtteri Bottas door eerder naar binnen te gaan en dus te kiezen voor de harde banden. Hierdoor zou hij na de pitstop van de Mercedes-coureurs op P1 terecht moeten komen, waarna hij zijn plek moet zien te verdedigen op het gladde circuit van Poprtimao. Een pitstop voor de zachte banden in het midden van de race lijkt minder voor de hand liggend, vooral omdat Red Bull geen nieuw setje softs meer over heeft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws