Priestley: 'Red Bull gaat met aanpassen achtervleugel een voordeel verliezen'

Priestley: 'Red Bull gaat met aanpassen achtervleugel een voordeel verliezen'

Marc Priestley verwacht dat Red Bull Racing iets van prestaties gaat verliezen na het aanpassen van de achtervleugel. De Oostenrijkse renstal moest het beweegbare onderdeel na de Grand Prix van Azerbeidzjan wijzigen en zal daar in Frankrijk de gevolgen van voelen. Hoe groot het effect zal zijn weet de Brit niet, maar dat het het team tijd zal gaan kosten, is volgens hem een gegeven.

'Ik weet het niet, maar ze gaan zeker een voordeel verliezen', stelt Priestley wanneer het in de kijkersvragen over de Red Bull-achtervleugel gaat. 'Het is zeer duidelijk te zien wat er gebeurt bij de Red Bull-achtervleugel. Wanneer deze naar achteren leunt, creëert dat nou eenmaal minder drag op het rechte stuk.' Dat het team van Max Verstappen en Sergio Perez die drag nu wél heeft, kan alleen maar tijd kosten.

Daarnaast gaan we naar een circuit waarop Mercedes vermoedelijk beter uit de verf komt dan gedurende de afgelopen twee wedstrijden. In races waarin vermogen van groter belang is, heeft Red Bull het doorgaans namelijk moeilijker. 'De Franse Grand Prix wordt verreden op een circuit dat enkele lange rechte stukken heeft. Wanneer ze dus nu die achtervleugel aan moeten passen, verliezen ze op zijn minst een deel van dat voordeel.'

Red Bull met kracht

Zakt Red Bull dan als een baksteen door het Formule 1-veld? Dat absoluut niet, meent de voormalig McLaren-monteur: 'Dat gezegd hebbende weten we dat Red Bull nog steeds een ijzersterke bolide heeft. Hoeveel van die prestaties verloren gaan, weten we nog niet. Het is ook niet eerlijk om Red Bulls nu naast de Mercedessen te leggen simpelweg omdat ze die nieuwe achtervleugel-tests door moeten komen.' De reden hiervoor is dat het circuit Mercedes sowieso al beter zal liggen dan de afgelopen twee banen.

Formule 1-teams krijgen aanpassingstijd

Nu de gewijzigde tests voor de teams geïntroduceerd zijn, betekent dat niet per se dat de achtervleugels die we in Frankrijk gaan zien de definitieve versies zullen zijn: 'Er is ook drie maanden lang ongeveer twintig procent speling waarin de teams aan hun nieuwe achtervleugel kunnen wennen en wijzigingen door kunnen voeren. Circuit Paul Ricard is daarnaast een circuit met hele andere eigenschappen dan de twee circuits waar de Formule 1 recentelijk op gereden heeft.'

'Je kan dus niet concluderen dat wanneer Mercedes sterker is dan Red Bull, dat dat is vanwege de wijziging van die achtervleugel', concludeert hij. Paul Ricard is nou eenmaal een circuit dat Mercedes goed ligt, en dat is in resultaten uit het verleden goed te zien. Lewis Hamilton wist de afgelopen twee edities van de wedstrijd allebei te winnen. Valtteri Bottas was er in het verleden minder fortuinlijk, maar ook voor de Fin zal een podium binnen handbereik liggen.

Priestley over de Red Bull-achtervleugel



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | De Vries doet goede zaken voor Formule E-titel, Dennis wint thuisrace

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

F1 in het kort | De Vries doet goede zaken voor Formule E-titel, Dennis wint thuisrace

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer