helmut marko christian horner red bull racing imola vrijdag 1 Formule 1
Formule 1

Red Bull heeft de pijn gepakt en wil nu toeslaan: 'Belangrijk onderdeel van de auto'

helmut marko christian horner red bull racing imola vrijdag 1

Christian Horner heeft na de Grand Prix van Monaco teruggeblikt op het experiment van de Formule 1 met de verplichte tweestopper. Horner legde ook de strategie van het team bij beide coureurs uit. De Brit blikt daarnaast vooruit op de Grand Prix van Spanje, waar de teams te maken krijgen met een belangrijke regelwijziging.

Verstappen gaf voor de race al aan geen fan te zijn van het experiment met twee pitstops, en hield ook na de race aan die mening vast. De Nederlander vond het maar een slaapverwekkende race. Horner stelde zich in gesprek met Sky Sports F1 wat milder op. 'Het was een poging waard. Vergeleken met vorig jaar was er in ieder geval wat meer actie. Wat de Formule 1 aangaat, was het denk ik niet zo bijzonder', zo beseft Horner dat inhalen nog steeds nagenoeg onmogelijk was.

Verstappen hoopt op rode vlag

'Het was waarschijnlijk niet de meest bevredigende race op een circuit waar je niet kunt inhalen', vertelt Horner aan Ted Kravitz. 'Het is voor de coureurs ook niet echt leuk dat ze drie tot vier seconden langzamer moesten rijden dan mogelijk was. We probeerden voordeel te halen uit een eventuele Safety Car of rode vlag', meldt de teambaas over de race van Verstappen. 'Daarom reden we eerst twee lange stints.'

Uiteindelijk bleef de chaos in Monaco uit. 'We reden lang vooraan, maar ik wil McLaren en Lando Norris graag feliciteren. Ze waren het hele weekend snel. Wij probeerden met de strategie nog wat, maar de Safety Car kwam niet. Lewis lag zo ver achter ons dat wij geen risico namen. Het is wat het is', concludeert Horner na het uitblijven van een mazzeltje in Monaco.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen zaterdag gp monaco 2025 rode vlag 2
Verstappen hoopte op een rode vlag.

Tsunoda met andere uiterste

Yuki Tsunoda was vanaf de twaalfde startplek juist een van de vier coureurs, die al na één ronde een pitstop maakten. 'We zaten sowieso achter die auto's, die zo extreem langzaam reden. De Mercedessen leken helemaal geen pitstop te willen maken', lacht Horner. 'Yuki zat dus constant vast achter langzame auto's. Je weet ook niet wat de anderen gaan doen', legt Horner uit. Zelfs als Tsunoda geen vroege stop had gemaakt, zou hij achter het Williams-duo vastgezeten hebben en dus geen punten gepakt hebben.

'De tweestopper was het proberen waard', vindt Horner na de bizarre race. 'Het positieve van dit experiment is dat je toch een strategisch element had in de race. De race was wat minder statisch, maar er zijn nog wel wat dingen waar we naar moeten kijken. Ik denk dat dit beter was dan vorig jaar, toen we helemaal geen pitstops hadden. Misschien moeten we een driestopper proberen?' lacht Horner.

Geeft regelwijziging Red Bull vleugels?

'We gaan nu naar Barcelona', zo wil Horner vooral weer vooruitblikken. 'We hebben maar drie punten verloren in de strijd voor het wereldkampioenschap. Alles ligt nog open. In Barcelona krijgen we weer een andere uitdaging. Daar heb je meer snelle bochten en dat zou beter bij onze auto moeten passen.' Na het verwijderen van de laatste chicane en het aanpassen van bocht 10 zijn er eigenlijk geen langzame bochten meer op het Spaanse circuit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull heeft de pijn gepakt en wil nu toeslaan: 'Belangrijk onderdeel van de auto'
Kan Red Bull een stap vooruit zetten met de nieuwe regels voor de voorvleugels?

Kravitz wijst erop dat we in Spanje ook de regelwijziging met de flexibele voorvleugels te zien krijgen. Red Bull rekende eerder nog op grote veranderingen in de pikorde. Mercedes en Red Bull zijn de topteams die het meest denken te kunnen profiteren van die regelwijziging. 'Het is een significante regelwijziging. Het is voor iedereen een grote regelwijziging. De gevolgen kunnen ook zomaar neutraal zijn, maar misschien wordt de bandenslijtage hierdoor ook wel beïnvloed', zo hoopt Horner dat McLaren getroffen wordt.

'Sommige teams worden hier misschien harder door geraakt dan anders. De voorvleugel is een belangrijk onderdeel van de auto, maar het is onmogelijk om te zeggen hoe de verschillende teams hierdoor geraakt worden', aldus Horner, die zich dus enigszins op de vlakte wil houden over hoeveel voordeel Red Bull hierdoor kan pakken. 'Voor ons ligt nog alles open. Het seizoen is nog lang, en hopelijk kunnen we de vorm van Imola weer oppakken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws