Red Bull hoopt met Verstappen de geschiedenis te kunnen herhalen in 2025 Formule 1
Formule 1

Red Bull hoopt met Verstappen de geschiedenis te kunnen herhalen in 2025

Red Bull hoopt met Verstappen de geschiedenis te kunnen herhalen in 2025

Het 2024-seizoen moet als spannende opmaat gelden richting het laatste jaar met de huidige reglementen. De meeste analisten verwachten dat het veld aankomend seizoen ongekend dicht bij elkaar zal liggen en dat er een spannende strijd om de titel zal komen. In 2021 werd de strijd om de titel immers ook op de laatste dag pas beslist. Er is echter één voorbeeld waar vooral Red Bull Racing en Max Verstappen hoop uit zullen putten.

Na uiterst dominant seizoen in 2023 leek Red Bull ook dit jaar flink uit te gaan halen. De Oostenrijkse renstal had een flinke voorsprong tijdens de testdagen en die kracht werd nogmaals aangetoond tijdens de eerste races van het seizoen. Verstappen verloor alleen de Grand Prix van Australië, nadat zijn achterremmen dusdanig heet waren geworden dat ze explodeerden bij de ingang van de pitstraat. Er was desondanks nog geen reden tot paniek

Verstappen won namelijk de Grands Prix van Japan, China, Emilia Romagna, Canada en Spanje, maar daarna hield die consistentie aan die kant van de garage op. De consistentie bij Sergio Pérez was al ver te zoeken aan het begin van het jaar, waardoor McLaren en Ferrari al redelijk snel Red Bull dichterbij zagen komen. De constructeurstitel ging dan ook verloren, terwijl Verstappen bij de coureurs wel de benodigde punten haalde om het kampioenschap te pakken.

Doordat de reglementen in 2026 weer compleet veranderen, en de auto's in 2025 amper zullen veranderen, hoopt men op een spannend slot van de huidige reglementen. Met Sebastian Vettel liet Red Bull al eerder zien dat ze lak hebben aan dergelijke verwachtingen. De Duitser was in 2011 zeer dominant, kreeg het in 2012 een stuk lastiger en een jaar later kwam de set reglementen destijds ten einde. Een perfect moment voor een spannend seizoen zou men hebben gedacht.

Van spannende eerste titel naar dominantie

De gelijkenissen tussen Verstappen en Vettel zijn natuurlijk redelijk duidelijk: beiden op jonge leeftijd overgestapt naar Red Bull, daar hun eerste zege en titel gevierd, en natuurlijk viervoudig wereldkampioen geworden bij de Oostenrijkse renstal. Toen beide rijders konden ruiken aan een mogelijk kampioenschap moesten ze het opnemen tegen bewezen kampioenen. Voor Vettel was het nog wat spannender dan voor Verstappen, aangezien de man uit Heppenheim het moest opnemen tegen drie andere coureurs.

Fernando Alonso, Mark Webber en Lewis Hamilton maakten tot de laatste fase van het seizoen nog kans op de wereldtitel in 2010. Bovendien was Vettel voor de laatste race van het seizoen absoluut niet de favoriet voor het kampioenschap. De Red Bull-coureur stond voorafgaand aan de Grand Prix van Abu Dhabi op de derde plek in het kampioenschap, waardoor hij het lot niet in eigen handen had. Vettel deed wat hij moest doen door de race te winnen. De zevende plaats voor Alonso en de achtste plaats voor Webber hielpen de Duitser aan zijn eerste wereldtitel.

Voor Verstappen was zijn eerste wereldtitel relatief eenvoudig. De Red Bull-rijder had alleen te maken met Hamilton en voor de laatste race stond Verstappen nog op de eerste plek in het kampioenschap. Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi ging het de Nederland niet voor de wind, maar door een late Safety Car kreeg hij alsnog de kans om de titel te grijpen. Die kans pakte hij met beide handen beet, waardoor Verstappen ook een enthousiaste Christian Horner in zijn oren te horen kreeg. Daarna volgde de hegemonie van Verstappen.

Beide Red Bull-coureurs kregen te maken met een dominante periode, al duurde de totale dominantie van Verstappen net iets langer. Vettel kende namelijk in 2011 een haast onverslaanbaar jaar. De coureur eindigde alleen in Duitsland en Abu Dhabi niet op het podium. Verstappen kreeg in 2022 aan het begin van het jaar nog wel concurrentie van Ferrari, maar in de tweede seizoenshelft was de Red Bull-rijder niet te stoppen. Een jaar later deed Verstappen er nog een schepje bovenop; de Limburger wist slechts drie van 22 races niet te winnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull hoopt met Verstappen de geschiedenis te kunnen herhalen in 2025
De Grand Prix van Abu Dhabi in 2010 werd een zeer emotioneel moment voor Sebastian Vettel. 

Vettel en Verstappen krijgen concurrentie

De andere teams klampten zich aan het begin van 2012 en 2024 aan één ding vast: aan iedere dominante periode komt een keer een einde. Voor Vettel, die in 2011 nog elf van de negentien races won, werd dat al wat sneller duidelijk dan bij Verstappen. Laatstgenoemde won nog vijf van de eerste zeven races, maar Vettel moest überhaupt drie races toekijken hoe iemand anders de winnaarschampagne op het podium dronk.

Het verschil in de seizoenen van Verstappen en Vettel is dat Verstappen baat had bij een goede openingsfase, terwijl Vettel het moest hebben van een eindsprint. Vettel boekte in de eerste dertien races van het jaar slechts één overwinning, waarna ineens vier zeges op rij volgden. Alonso was opnieuw de grootste concurrent van de Duitser. De coureur, die destijds bij Ferrari reed, wist op constante basis podiums te pakken, waardoor het verschil voor de laatste race slechts dertien punten was in het voordeel van Vettel.

Het werd nog even spannend voor de toenmalig tweevoudig wereldkampioen, aangezien hij bij de start in de rondte werd getikt op Interlagos. Hij wist zich uiteindelijk terug te vechten naar de zesde plek, wat voldoende was voor de wereldtitel. Alonso eindigde op de tweede plaats achter Jenson Button, al pakte hij die positie alleen door de crash van Hamilton eerder in de race. Uiteindelijk kon de Spanjaard niet achter Button aan in de eindfase van de race door een crash van Paul di Resta. De Safety Car kwam de baan op en maakte de resterende rondjes van de Grand Prix vol.

Voor Verstappen kwam de titel wat eerder, al zag de Nederlander het zelf op een gegeven moment niet meer zitten. Na de Grand Prix van Italië, de zestiende race van het jaar, dacht Verstappen dat hij geen enkele race meer zou winnen en dat de titel naar Lando Norris zou gaan. De McLaren-rijder wist in deze periode telkens wat puntjes af te snoepen van Verstappen. De Red Bull-coureur pakte echter op belangrijke momenten in het seizoen weer een grotere voorsprong, waardoor hij na de Grand Prix van Las Vegas niet meer in te halen was voor Norris.

Red Bull veegt de vloer aan met concurrentie

Het 2013-seizoen was, net zoals het aanstaande 2025-seizoen, het laatste jaar met een bepaalde set reglementen. Voor 2014 werd vooral het motorreglement helemaal omgegooid en dat zal voor 2026 ook het geval zijn. Na een hoop spanning in 2012 had men ook de verwachting dat de titelstrijd in 2013 voor een hoop mooie gevechten zou zorgen. Het werd echter opnieuw het jaar van Vettel, die ditmaal een goede seizoenstart kende. Desondanks zou het seizoen alsnog gekenmerkt worden door een indrukwekkende eindsprint van de viervoudig wereldkampioen.

De eerste seizoenshelft verliep nog enigszins wisselvallig voor Vettel. De Red Bull-coureur boekte vier overwinningen in de eerste tien wedstrijden van het jaar. In de andere zes races stond Vettel nog eens drie keer op het podium, eindigde hij drie keer vierde en wist hij één keer niet de eindstreep te halen. Dat was bovendien de enige race waarin Giedo van der Garde niet onder Vettel wist te eindigen in een Formule 1-race.

Na de zomerstop stond er geen maat meer op Vettel en Red Bull. De tweede seizoenshelft begon met een dominante overwinning op Spa-Francorchamps en dat was de start van een tot dan toe ongekende reeks aan zeges. Vettel wist te winnen in Italië, Singapore, Korea, Japan en India, waar de Duitser alweer zijn vierde wereldtitel in de wacht sleepte. Er waren nog drie races te gaan dat seizoen en ook die werden gewonnen door Vettel. Zijn reeks van negen overwinningen op rij stond bijna tien jaar in de recordboeken, totdat nota bene Verstappen deze af wist te pakken door tien keer op rij te winnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sebastian vettel rb9 red bull racing f1 gp india 2013
Sebastian Vettel eerde zijn Red Bull Racing-bolide na het behalen van zijn vierde titel. 

Kan Red Bull zijn trucje herhalen?

Verstappen, die afgelopen seizoen meermaals zijn onvrede duidelijk liet horen over de boordradio en in de media, zal hopen dat Red Bull een comeback kan maken. Christian Horner heeft gedurende het tweede deel van het jaar meermaals gezegd dat het team de problemen heeft gevonden en weten op te lossen. Het is dan de vraag of de Oostenrijkse renstal tijdens de testdagen in Bahrein opnieuw een voorsprong van ruim een seconde kan pakken op de eerste testdag.

Hoewel het dominante 2013-seizoen voor een flinke dosis motivatie kan zorgen, zitten er wel wat haken en ogen aan. Zo zal de Oostenrijkse renstal zijn verlies nemen op enkele circuits door de problemen met de achtervleugel. Daarnaast waren het juist de andere teams die de afgelopen jaren een grote sprong wisten te maken, terwijl Red Bull juist stil lijkt te staan in zijn ontwikkeling. In 2012 en 2013 moest Vettel het immers ook hebben van een eindsprint.

De Grands Prix van Brazilië en Qatar zullen de burger bij Red Bull moed geven. Daarnaast heeft de Oostenrijkse renstal door de progressie gedurende raceweekenden laten zien dat de auto in het juiste raamwerk uitstekend kan werken in de handen van Verstappen. Red Bull lijkt ook een flinke stap te moeten zetten om Verstappen aan boord te houden. De viervoudig wereldkampioen wil in de snelste auto rijden en als dat niet de Red Bull-bolide is, dan zou Verstappen zijn heil ergens anders kunnen gaan zoeken.

Dat gaat mogelijk rond 2026 gebeuren. Red Bull heeft immers ook bewezen dat het bij een verandering van het motorreglement achter de feiten aan loopt. Vettel wist in 2014 geen enkele race te winnen en Mercedes nam het stokje van dominantie over van Red Bull. Ditmaal gaat de Oostenrijkse renstal het wel proberen met zijn eigen motoren. Red Bull Powertrains is al jaren bezig met zijn opzet en moet in 2026 klaar zijn om competitief te zijn. Dan is het echter de vraag: krijgen we een Renault- of Mercedes-verhaal voor Red Bull Powertrains?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws