Update II | Red Bull werkt aan capaciteiten motorafdeling om mogelijk aan vier teams te kunnen leveren Formule 1
Formule 1

Update II | Red Bull werkt aan capaciteiten motorafdeling om mogelijk aan vier teams te kunnen leveren

Update II | Red Bull werkt aan capaciteiten motorafdeling om mogelijk aan vier teams te kunnen leveren

Red Bull Racing en Honda zouden in 2026 weer partners kunnen worden. Dat blijkt uit uitspraken van Christian Horner bij The Race. De teambaas van Red Bull zegt dat een samenwerking met oog op elektrificatie interessant kan zijn voor beide partijen, gezien Honda wil focussen op hun duurzame doelen en Red Bull zich dan bezig kan houden met de verbrandingsmotor.

De verbrandingsmotor wordt inmiddels al getest in de faciliteiten van Red Bull Powertrains. De elektromotor zou dan geleverd worden door een externe partij. Eerst leek die samenwerking nog te gebeuren met Porsche, maar die deal klapte wegens de eisen van de sportwagenbouwer. 'Onze trein heeft het station verlaten voor 2026, we hebben een motor en prototype draaien, we hebben alle testbanken in gebruik genomen. We zijn goed op weg. We bewandelen momenteel een pad waar we erg blij mee zijn', aldus Horner.

Red Bull bouwt verbrandingsmotor, Honda de MGU-K?

Helmut Marko meldde eerder al dat gesprekken met Honda op gang zijn gekomen. Ook andere partijen zouden geïnteresseerd zijn om het gat dat Porsche als het ware achterlaat over te nemen. Horner houdt de deur open voor een hernieuwde samenwerking met Honda, dat tot vorig seizoen de motorleverancier was van Red Bull en AlphaTauri. Dit jaar gebruiken beide teams Honda-motoren onder de eigen naam.

Horner, die Honda een 'geweldig bedrijf' noemt, is op de hoogte van de duurzame ambities van het Japanse automerk. 'Dus je zou aannemen dat als ze zouden proberen terug te keren naar de F1, daar rekening mee moet worden gehouden. Of er al dan niet interesse is omtrent de accu en een eventuele samenwerking op dat gebied; het zou een interessante discussie kunnen zijn.'

Haken en ogen aan potentiële deal

Red Bull zou in die zin de bouw van de elektromotor over kunnen laten aan Honda, terwijl bij Red Bull Powertrains verder wordt gebouwd aan de verbrandingsmotor. De vraag is alleen of het qua locatie werkt. Honda zit immers in het Japanse Sakura, maar daar ligt de focus vooral op verbrandingsmotoren. Het werk aan de ERS werd bijvoorbeeld gedaan in Milton Keynes in een faciliteit die nu toebehoort aan Red Bull Powertrains. Wel gaat de focus in Sakura nu meer uit naar elektrificatie, dus dat zou kunnen werken.

Bovendien moet een nieuwe samenwerking tussen Red Bull en Honda voldoen aan de eis om hen te herkennen als 'nieuwe' motorfabrikant. Dat kan voordelen opleveren, denk aan meer testuren en hogere budgetlimieten. Een volledig nieuwe V6-motor van Red Bull zelf kan waarschijnlijk wel aan die eis voldoen, zelfs als Honda zich ontfermt over de MGU-K. Dan zou alleen nog bevestiging vanuit Honda zelf moeten komen dat zij ook terugkeren in 2026.

Horner houdt de deur dus op een kier voor de Japanners, waar nog altijd een goede band mee is. Dat de gesprekken inmiddels al onderweg zijn, komt dan ook niet als een verrassing. De teambaas van Red Bull zegt wel dat mocht er een samenwerking aanstaande zijn, dat die moet voldoen aan de wensen van de renstal. 'Het zou strategisch moeten passen en een aanvulling moeten zijn op wat we doen, om ervoor te zorgen dat het hetzelfde pad volgt als Red Bull Powertrains.'

Update 10.04u (17/09) | 'Honda wil voor 2026 werken aan hybride gedeelte Red Bull-motor'

Honda wil werken aan het hybride gedeelte van de Red Bull-motor voor het seizoen 2026, zo meldt The Race zaterdagochtend. De Japanners zijn weer in beeld gekomen nu de deal met Porsche definitief van de baan is. Eerder zeiden Red Bull Racing-teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko al open te staan voor een hernieuwde samenwerking met Honda.

Red Bull en Honda, die tussen 2019 en 2021 al met elkaar samenwerkten, voeren op dit moment dan ook gesprekken om vanaf 2026 weer partners te worden. Op dit moment is er ook sprake van een samenwerking, maar ronken de motoren onder de vlag van Red Bull Powertrains. Voor 2026 is het de bedoeling dat de motorafdeling van het team uit Milton Keynes de verbrandingsmotor bouwt en Honda zou zich dan focussen op het hybride gedeelte.

Honda zou dat in ieder geval erg graag willen en het vermoeden is dat er zelfs al een voorlopig akkoord is tussen de twee partijen. Dit zou enkel nog langs de top van het Japanse automerk moeten gaan voor goedkeuring. Eerder hadden Porsche en Red Bull al een dergelijk akkoord gesloten over de verdeling van wie wat doet, maar de deal liep stuk op het feit dat de Duitsers een aandeel van vijftig procent wilden in de overkoepelende organisatie genaamd Red Bull Technology.

Registreer hier om mee te discussiëren!

Update II 14.00u (20/09) | Red Bull werkt aan capaciteiten motorafdeling om mogelijk aan vier teams te kunnen leveren

Red Bull Racing is volop bezig met haar eigen motorafdeling. Red Bull Powertrains heeft haar eerste krachtbron al getest en het team zal in 2026 voor het eerst met haar eigen motoren rijden. De Oostenrijkse renstal leek eerst in zee te gaan met Porsche, maar de stekker werd door Red Bull uit de deal getrokken. Nu lijkt Red Bull Powertrains op eigen houtje verder te gaan.

Het kostenplaatje voor de eigen onderneming ziet er momenteel nog niet volledig rooskleurig uit voor Red Bull Powertrains. Christian Horner verwacht echter dat de kosten te overzien zullen zijn wanneer het 2026 is. De teambaas hoopt de capaciteiten van de motorafdeling dan ook te kunnen verhogen. 'De manier waarop we alles hebben neergezet, moet ervoor zorgen dat we straks aan vier teams krachtbronnen kunnen leveren', zegt Horner bij RaceFans. 'Dat is niet per se ons doel, want we willen in het begin alleen aan de twee Red Bull-teams leveren.'

Red Bull is dus een zeer grote uitdaging aangegaan. Dat was echter vanaf het begin al het idee van Horner. 'Mensen vinden het bizar dat we het gevecht aan proberen te gaan met Mercedes, Ferrari en Renault. Dat is echter waar Red Bull voor staat. We willen het onmogelijke zien te bereiken. Het werd ook al gezegd toen we onze eigen chassis gingen bouwen', aldus de Red Bull-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws