Red Bull-topman Wheatley blikt terug op Verstappens startcrash in Hongarije 2020 Formule 1
Formule 1

Red Bull-topman Wheatley blikt terug op Verstappens startcrash in Hongarije 2020

Red Bull-topman Wheatley blikt terug op Verstappens startcrash in Hongarije 2020

Jonathan Wheatley heeft bij IRIS Pod teruggeblikt op het startincident van Max Verstappen in Hongarije in 2020. Red Bull Racing moest de voorkant van zijn bolide in een mum van tijd repareren nadat hij van het circuit schoot. Wheatley, die de rol van sportief directeur bekleedt bij de renstal uit Milton Keynes, geeft aan dat hij kalm bleef, maar dat het wel een situatie was waarin de druk er vol op stond.

'We waren allen geschokt en verrast door wat er gebeurde in de verkenningsronde', zo herinnert hij zich die zondag op de Hungaroring. Het circuit was nat, Verstappen verkende waar er grip lag, maar verslikte zich in een van de bochten van de laatste sector. Hij raakte de barrières en vernielde daarmee zijn voorvleugel en een deel van de ophanging.

Wheatley legt uit wat er door zijn hoofd ging: 'Ik had al wel over een dergelijk scenario nagedacht en wat je moet doen als zoiets gebeurt. Er waren dus een paar basiszaken waar ik naar keek. We wisten dat we met een racebedreigend incident te maken hadden en we hadden niet lang', vervolgt hij. Zo'n verkenningsronde vindt doorgaans circa een half uur voor de start van de race plaats. In die tijd móést de Red Bull gerepareerd zijn.

Snelle communicatie met Verstappen 

Meteen na de crash gingen de alarmbellen al rinkelen, want er moest een keuze gemaakt worden: werd Verstappen de pitstraat in begeleid, of kozen ze voor een reparatie op de startgrid? 'De bocht waarin Verstappen crashte, was vrij dicht bij het einde van de ronde. Je hebt dus niet lang om te bepalen of je de coureur de pitstraat instuurt, of dat je hem buiten laat.'

'We besloten hem naar de grid te sturen, en dat ook helder naar hem te communiceren, terwijl hij ons vragen stelde. Vanaf toen was ik opvallend kalm. Je kan alleen controleren wat je kan controleren. Dat klinkt cliché, maar het is waar', beargumenteert hij. Verstappen moest snel weten wat hij moest doen en verontschuldigde zich ook voor de crash.

Het Red Bull-team ging aan de slag op de startgrid: 'Ik wilde alle procedures naleven die we hadden en probeerde de werknemers te helpen en te steunen. Tegelijkertijd heb je Helmut Marko en Christian Horner die je ook moet informeren.' De onderdelen werden tijdig vanuit de garage naar de grid gebracht. Zo wist Verstappen de race toch nog te starten, en uiteindelijk zelfs als tweede uit te rijden.

Wheatley over Hongarije 2020

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws