Schmidt schuift oorzaak botsing op Hamilton af: 'Dan is het zijn eigen schuld' Formule 1
Formule 1

Schmidt schuift oorzaak botsing op Hamilton af: 'Dan is het zijn eigen schuld'

Schmidt schuift oorzaak botsing op Hamilton af: 'Dan is het zijn eigen schuld'

Michael Schmidt heeft in zijn column de schuld voor de botsing met Max Verstappen volledig bij Lewis Hamilton in de schoenen geschoven. De Duitser redeneert dat de acties van de Brit hoe dan ook onlogisch waren, of hij nou wel of niet wist dat de Nederlander hem voorbij moest laten. De eerste tijdstraf voor de Red Bull-coureur kan hij nog enigszins begrijpen, maar bij de tweede zet hij zijn vraagtekens.

'Als de term chaosrace ooit geldig was, was het bij de eerste GP in Saoedi-Arabië', zo opent Schmidt zijn column bij Auto, Motor und Sport. 'Moeten we blij zijn met een race als de GP Saudi-Arabië? Vanuit het oogpunt van de verslaggever, ja. Er is veel te vertellen, te belichten, te bekritiseren. En het voegde nog een merkwaardig hoofdstuk toe aan dit ongelooflijke WK-verhaal. Eentje die je niet eens meer kunt bedenken. Een safety car, twee rode vlaggen, twee herstarts, twee keer ruilen tussen de raceleiding en Red Bull, een kop-staartbotsing tussen de WK-rivalen en een einde met penalty's.'

De chaos werd aangewakkerd door de raceleiding en de stewards zo is hij van mening. 'Met de tweede tijdstraf voor Max Verstappen maak je jezelf kwetsbaar. Het is zeker niet makkelijk om wedstrijdleider of steward te zijn, maar soms kreeg je op die avond de indruk dat je bij een clubrace zat. Beide straffen hadden een zure nasmaak. De eerste omdat die werd gegeven ondanks dat Verstappen tot drie keer toe zijn plek wilde afstaan ​​aan Hamilton. De tweede omdat het gebaseerd is op een ernstige redeneerfout. Je hoeft niet verbaasd te zijn als Christian Horner sympathisanten vindt met zijn stelling dat alle beslissingen alleen maar tegen Red Bull zijn.'

Eerste tijdstraf valt te begrijpen

De straf van vijf seconden kan de journalist nog mee leven. 'Al verdedigt Verstappen zich met het feit dat Hamilton ook van de baan was, hij drukte hem daar zelf naartoe.' Ook met het aanbod van de FIA om plaatsen terug te geven kan hij nog leven, maar dat Verstappen alsnog een tijdstraf krijgt terwijl hij verschillende pogingen heeft ondernomen om Hamilton voorbij te laten, schiet bij Schmidt in het verkeerde keelgat. 'Het is ook nog steeds acceptabel om Red Bull een deal aan te bieden: vijf seconden of laat hem voorbijgaan. Dan wil Verstappen één keer, twee keer, drie keer Hamilton voorbij laten gaan en krijgt hij alsnog een tijdstraf.'

De Duitser zag wel dat het drie pogingen kostte om Hamilton voorbij te laten. 'De eerste keer ging het mis, maar Hamilton was hier niet geheel onschuldig aan. De tweede keer telt niet omdat Verstappen dezelfde truc gebruikte als zijn tegenstander in Spa deed in 2008. Maar de derde keer werd er van plaats gewisseld, zij het met veel vertraging. De vijf seconden straf veranderde het resultaat toch niet. Verstappen zou de race hebben verloren', zo stelt hij.

Dat de FIA zoveel wisselde van gedachte deed de zaken geen goed, aldus de journalist. 'Iedereen kon luisteren naar het radioverkeer tussen de raceleiding en Red Bull. Ga je een plaats terug, dan vergeten we de actie van Verstappen bij de eerste herstart. Oh sorry, het zijn twee plaatsen, achter Hamilton dus. Red Bull vroeg om tijd voor overleg, om vervolgens in te stemmen met de deal. Het deed denken aan afdingen in een Arabische bazaar. Wellicht voelden de betrokkenen zich daartoe aangemoedigd door de locatie', zo beschrijft hij de situatie met een knipoog.

Tweede straf Verstappen onterecht

De roemloze climax was echter de tweede tijdstraf voor Verstappen, die Red Bull twee uur na het passeren van de finish te horen kreeg. 'Verstappen werd als hoofdschuldige aangewezen voor de kop-staartbotsing omdat hij eerst afremde en toen Hamilton niet wilde passeren, hij weer behoorlijk hard op de rem trapte. De stewards spraken Hamilton vrij op grond van het feit dat hij, om begrijpelijke redenen, Verstappen niet voor het DRS-meetpunt wilde inhalen op het rechte stuk om zo niet een tegenaanval om zijn oren te krijgen.'

Daar gaat het fout, stelt de journalist. 'Heb ik iets gemist? Naar verluidt wist Hamilton niet dat Verstappen hem door moest laten. Over de DRS-lijn hoeft hij zich dus geen zorgen te maken. Want dan is het voor hem totaal irrelevant. Verstappen had ook een technisch probleem kunnen hebben waardoor hij langzaam reed. Had Hamilton dan gewacht tot het DRS-meetpunt? Dat is zeer onwaarschijnlijk', zo vindt hij, waarmee hij de suggestie opwerpt dat Hamilton wel degelijk wist wat er aan de hand was.

'Of hij wist iets, maar in dat geval kan hij niet wachten in de slipstream van de Red Bull tot de streep komt, want hij moet verwachten dat Verstappen hem onder alle omstandigheden voorrang geeft. Of hij wist van niets, en dan is er geen reden om achter Verstappen te wachten. Dan is het Hamiltons eigen schuld', aldus Schmidt, die daarmee de schuld volledig bij de Britse coureur legt. 'Als hij de eerste uitnodiging van Verstappen had aangenomen, was de remmanoeuvre helemaal nooit gebeurd.'

Hamilton favoriet voor WK-titel én overwinning in Abu Dhabi

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws