Shovlin: 'Als raceleider was de kans kleiner dat Verstappen voor die tweede stop ging' Formule 1
Formule 1

Shovlin: 'Als raceleider was de kans kleiner dat Verstappen voor die tweede stop ging'

Shovlin: 'Als raceleider was de kans kleiner dat Verstappen voor die tweede stop ging'

Andrew Shovlin heeft zijn licht laten schijnen op de strategische keuzes die Mercedes in Spanje gemaakt heeft. Tijdens de Grand Prix maakte de Duitse renstal bij de eerste stop van Lewis Hamilton de interessante keuze om hem enkele ronden buiten te laten, terwijl Max Verstappen al van bandenset gewisseld was. Vervolgens besloten ze Hamilton binnen te halen toen hij op het punt stond om de Nederlander in te halen. De hoofdingenieur van Mercedes licht de keuzes toen.

Shovlin trapt af met een kijkje naar de eerste pitstopreeks van Mercedes en Red Bull Racing op Circuit de Barcelona-Catalunya: 'Wij stonden klaar om Hamilton naar binnen te roepen toen Verstappen de pitstraat inreed. We hoorden hem zeggen: 'Mijn banden zijn weg', en kort daarna kwam hij naar binnen.' Op exact diezelfde ronde wilde het team uit Brackley dus ook de zevenvoudig wereldkampioen naar binnen roepen.

Het roer moest om toen de Limburger zich zonder bevestiging van zijn team in de pitstraat meldde: 'Zodra hij dat deed, was de beste keuze voor ons om iets langer door te rijden en een bandendelta te creëren.' Met die bandendelta doelt de Brit op het feit dat toen Mercedes enkele ronden na Red Bull stopte, dit ze een licht bandenvoordeel op zou leveren tegen het einde van de race, waren allebei de teams voor een eenstopper gegaan.

Shovlin: 'In een eenstopper, waarin wij hetzelfde hadden gedaan als Max, betekende die bandendelta dat wij aan het einde van de race, als Verstappens banden versleten waren, Hamilton een paar cruciale ronden had gekregen waarin hij hem wellicht had kunnen passeren op het circuit.' Zo ver kwam het uiteindelijk dus niet, want Mercedes riep haar coureur nogmaals naar binnen.

Hamilton wilde Verstappen uitdagen

Mercedes deed dit toen Hamilton heel dicht achter Verstappen zat. Binnen DRS-bereik en zijn Nederlandse rivaal op de hielen gaf Hamilton na de race aan dat hij misschien wel liever had gewild dat zijn team hem buiten had gelaten. Shovlin legt uit waarom deze keuze de voorkeur van de strategen niet genoot: 'Hadden we dit gedaan dan had Hamilton hem waarschijnlijk op een gegeven moment wel ingehaald op het circuit, Verstappen ervoer namelijk significante bandendegradatie.'

'Maar als we dat hadden gedaan, hadden we ook het nadeel dat wij aan de leiding lagen in de race. Dan had Verstappen de tweestopper kunnen doen, op het punt dat wij overwogen die tweede pitstop te doen. Daarom was het voor ons de gok waard. Als raceleider was de kans kleiner dat Verstappen voor die tweede stop ging', concludeert de Mercedes-topman. Uit voorzorg besloot de regerend wereldkampioen voor de tweede stop te gaan, wat uiteindelijk de juiste keuze bleek.

Shovlin over de Grand Prix van Spanje

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws