max-verstappen-stephen-knowles-redbullracing Formule 1
Formule 1

Sportieve baas van Red Bull over relatie met Verstappen: 'Hij voelt wat de simulaties niet laten zien'

max-verstappen-stephen-knowles-redbullracing

Max Verstappen is in de afgelopen jaren een onmisbaar onderdeel geworden van Red Bull Racing. Sinds de herorganisaties bij het Oostenrijkse team is de rol van Verstappen alleen maar groter geworden. Stephen Knowles nam als Head of Sporting verschillende taken van de vertrokken Jonathan Wheatley over. Hij legt uit dat hij niet alleen zelf een nieuwe rol kreeg, maar dat ook Verstappen meer invloed heeft gekregen in het team.

Verstappen wilde de afgelopen maanden weinig weten van een mogelijke titelstrijd, maar na een dubbelslag in Austin kon ook de wereldkampioen er niet meer onderuit: hij behoort tot de titelkandidaten. Verstappen liep 23 punten in op Oscar Piastri en moet nog 40 punten overbruggen. 'Er is een kans', gaf Verstappen toe, die sindsdien veelvuldig gesproken heeft over zijn kansen op de wereldtitel.

Uitspraak Verstappen geeft zelfvertrouwen

Knowles erkent dat de uitspraak van Verstappen gevolgen heeft gehad voor het hele team. 'We dachten allemaal dat er wel een kans was, misschien een paar races geleden al, maar het was wel een kleine kans. Max is altijd heel pragmatisch, en erg realistisch', lacht de Brit bij The Inside Track. 'Ik weet zeker dat hij er eerder ook wel eens aan heeft gedacht. Voor hem is het makkelijker om niet over die kans na te denken, maar het valt nu niet meer te ontkennen.'

Verstappen gaf met zijn uitspraak het startsein voor een lange eindsprint van Red Bull. 'Het geeft ons absoluut een boost. Zelfs de raceoverwinningen hebben het team al wat extra's gegeven. We blijven gewoon alles geven', deelt de sportieve manager van Red Bull. Verstappen pakte naast de zeges in Austin ook de grootste bokalen in Monza en Bakoe.

Nieuwe rol voor Knowles

Knowles gaat vervolgens in op zijn eigen functie bij Red Bull. 'Mijn relatie met Max is het hele jaar vrijwel hetzelfde gebleven', zo spreekt hij tegen dat de situatie veranderd is door de kansen op de wereldtitel. 'Ik heb zelf natuurlijk een nieuwe rol gekregen, dus we hebben die relatie verder ontwikkeld. Ik kende hem in het verleden vooral als strateeg en nu heb ik een wat andere rol, waarbij ik hem ook help bij de wedstrijdleiding en met de FIA. Verder is die relatie vrijwel hetzelfde gebleven', benadrukt de werknemer van Red Bull.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

stephen-knowles-redbull-2025
Knowles op de pitmuur, tussen Hannah Schmitz en Gianpiero Lambiase.

Verstappen is de beste sensor

Red Bull heeft de werkwijze in de afgelopen maanden aangepast, sinds Laurent Mekies het roer overnam. In het verleden klaagden de mannen van het team vaker over correlatieproblemen tussen de simulator en het circuit. Mekies besloot dan ook om meer te vertrouwen op de beste sensor van Red Bull: Verstappen. 'Laurent (Mekies, red.) heeft het er ook over gehad. De relatie is niet veranderd, maar we beoordelen nu de verschillende inputs anders.'

Knowles stipt aan dat het om een vrij eenvoudige aanpassing van het proces gaat. 'We gebruiken nog altijd dezelfde inputs. We gebruiken de data uit de simulator en de feedback van de coureur. We hebben die onderdelen altijd gebruikt voor de afstelling. Soms voelt Max iets wat de simulaties niet laten zien', aldus Knowles. 'Daar hechten we nu meer waarde aan bij het bepalen van de uiteindelijke afstelling.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden
Red Bull sneed op aanraden van Verstappen in de Monza-vleugel.

Beperkingen toegeven

Het kan lastig zijn voor engineers in zo'n professionele sport om soms keuzes te maken, die tegen de data ingaan. Dat deed Red Bull bijvoorbeeld in Monza, waar Verstappen voor een onorthodoxe afstelling koos, en met veel succes. 'Je moet wel op hem vertrouwen, maar als je een goede engineer bent, weet je ook dat je virtuele wereld, waarin je de auto ontwikkelt, altijd beperkingen heeft. Een simulatie is altijd een simpele weergave van de realiteit. Je kunt daarin dus nooit alles meenemen. Er zijn altijd aspecten in die simulatie die niet helemaal accuraat zijn. Op sommige andere onderdelen is de simulator juist heel goed.'

Knowles legt uit dat het zich heeft geloond om de beperkingen van de tools te erkennen. 'Het is dus heel belangrijk om vast te stellen hoeveel waarde je aan de feedback van de coureur geeft. Max vindt misschien iets op een gebied waarbij ons model niet helemaal volledig is. Hij kan dan de gevolgen daarvan voelen in het gedrag van de auto, terwijl we dat op vrijdagavond in de simulator misschien niet opgepikt hebben. We wijken dus wat meer af van de virtuele wereld en houden meer vast aan wat de coureurs op het circuit voelen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws