Steiner over protesten: 'De FIA moet als regelgever gewoon consistent zijn' Formule 1
Formule 1

Steiner over protesten: 'De FIA moet als regelgever gewoon consistent zijn'

Steiner over protesten: 'De FIA moet als regelgever gewoon consistent zijn'

Günther Steiner wil dat de wedstrijdleiding consistenter reageert op loshangende onderdelen. Het team van Haas protesteerde na afloop van de race, aangezien de vleugel van Sergio Pérez gedurende de race los hing en Fernando Alonso één van zijn achteruitkijkspiegels had verloren. Kevin Magnussen werd dit seizoen meermaals door de wedstrijdleiding geopperd om zijn voorvleugel te laten vervangen. Alonso kreeg uiteindelijk een tijdstraf van dertig seconden.

De twee protesten van Haas kwamen een beetje als een verrassing. Bij de Amerikaanse renstal hoopt het team vooral dat de regelgeving op een consistente manier wordt gehandhaafd. 'Ik heb het helemaal op niemand gemunt', zegt Steiner tegenover Motorsport.com. 'Ik vind dat de regels gewoon consistent gehandhaafd moeten worden. De FIA is de regelgever en de organisatie moet ook consistent zijn. Nu zien we dingen die soms wel oké zijn en dan op andere momenten juist weer niet.'

Steiner: 'Dat is een stuk veiliger'

Het protest van Haas ten opzichte van Alpine werd uiteindelijk gehonoreerd door de FIA. Alonso kreeg uiteindelijk nog een tijdstraf van dertig seconden, waardoor hij buiten de punten viel. 'De regels stellen dat je met twee spiegels moet rijden. Dan kan je niet zeggen dat je door een ongeluk nog maar één hebt. In eerste instantie zagen we de spiegel loshangen en dan had Alonso de meatball flag moeten krijgen. Toen de spiegel eraf vloog had hij gediskwalificeerd moeten worden, dat gebeurt namelijk ook als je headrest loskomt.'

De FIA besloot uiteindelijk niks te moet het protest ten opzichte van Pérez. Steiner weet dat de wedstrijdleiding daar met een ander oog naar kijkt, maar hij vindt dat het tegelijkertijd ook veiliger kan. 'Als je een deel van je voorvleugel verliest, dan zit je goed. Als er een deel los zit, maar dit gedeelte valt er niet af, dan is het juist weer niet goed. Daar zit het verschil. Wij hebben de voorvleugel op een bepaalde manier ontworpen waardoor geen enkel deel er zomaar af kan vallen. Dat is een stuk veiliger', aldus de Haas-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws