Charles Leclerc finishte de Grand Prix van Spanje als derde, na contact met Max Verstappen op het rechte stuk. Leclerc is blij met zijn podiumplaats en profiteerde van de situatie van Verstappen. Het incident met de Nederlander ziet hij als racen. Verstappen was niet bereid om een klein beetje op te schuiven, dus dat resulteerde in het contact.
Charles Leclerc kwalificeerde zich als zevende na een interessante strategie van de Monegask. Hij maakte dat gelukkig weer goed in de race. Hij pakte bij de start al vrij snel twee plaatsen en reed een mooie race. Na de Safety Car was hij tijdens de herstart in gevecht met Verstappen om de laatste podiumplaats. Leclerc stond op de snellere band en wist Verstappen in te halen. Leclerc eindigde de race dus als derde.
Blij met podium
Leclerc vertelt bij Formula1.com dat hij tevreden is met dit resultaat. 'Ik ben erg blij. Ik had niet verwacht dat ik op het podium zou eindigen', aldus Leclerc. Bij de kwalificatie besloot hij in Q3 slechts één snelle ronde te rijden om zo banden te sparen. Het betekende een slechtere startpositie, maar een voordeel in de race. 'We wisten dat we een klein voordeel hadden met onze bandenkeuze.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding

Met name het begin van de race verliep goed voor de Monegask. 'Het eerste deel van de race was superpositief met de offers die we tijdens de kwalificatie hadden gebracht', legt Leclerc uit. De tweede helft verliep iets minder, maar was ook niet verschrikkelijk. 'Het laatste deel van de race was iets minder positief, maar niet slecht. En de Safety Car heeft ons geholpen.' De Safety Car kwam op de baan, omdat Kimi Antonelli met motorproblemen vaststond in het grind.
Alle coureurs konden daardoor nog een pitstop maken. Leclerc had dus het voordeel dat hij nog zachte banden had, Verstappen had minder geluk. 'Max had eigenlijk geen banden meer, dus moest hij op harde banden rijden', aldus Leclerc. 'Daardoor kwam hij in een slechte situatie terecht. Daar hebben wij van geprofiteerd.' De banden zorgden ervoor dat Leclerc de laatste podiumplaats kon pakken.
Gewoon racen
Echter, het gevecht tussen Leclerc en Verstappen verliep niet zonder slag of stoot. Verstappen had in de laatste bocht een moment en verloor bijna de controle over de RB21. Leclerc was daardoor een stuk sneller en kwam naast Verstappen te rijden. De Monegask wilde profiteren van de slipstream van de McLaren van Lando Norris, maar moest daarvoor iets naar links en daar reed Verstappen. Leclerc ging iets naar links, maar Verstappen bleef gewoon in een rechte lijn rijden. Er was contact tussen de twee coureurs.
Leclerc is niet onder de indruk van het incident. 'Wat het contact betreft denk ik niet dat er iets bijzonders aan de hand was', legt hij uit. Hij vertelt even wat er vanuit zijn perspectief gebeurde. 'Max maakte een fout in de laatste bocht. Ik reed naast hem. Hij probeerde me naar de vuile kant van de baan te duwen, wat ik ook zou hebben gedaan. Dat is normaal.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Ferrari-coureur was duidelijk in het voordeel door de zachte band en was sneller dan Verstappen. 'Toen ik eenmaal de overhand had qua snelheid, probeerde ik een beetje in de slipstream te rijden', vertelt Leclerc. Hij deed in totaal twee bewegingen om verder naar links te gaan.
'Bij de eerste manoeuvre was ik bereid om een klein beetje op te schuiven. Bij de tweede manoeuvre was hij dat niet', legt Leclerc uit. 'Dat is het verschil tussen wel of geen contact.' De Monegask maakt zich geen zorgen om het incident. 'Uiteindelijk is dat racen. Ik denk niet dat het een groot probleem is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties