george russell mercedes 2025 monaco donderdag Formule 1
Formule 1

Straf boeit Russell helemaal niets: 'Krijg de klere, ik ga ervan genieten'

george russell mercedes 2025 monaco donderdag

George Russell is van mening dat de invoering van twee verplichte pitstops in Monaco de race heeft veranderd, maar niet op een positieve manier. De Brit is niet te spreken over de manier waarop bepaalde teams te werk gingen om hun coureurs in de punten te houden. De Mercedes-coureur nam op een gegeven moment het heft zelf maar in handen en haalde Alexander Albon buiten de baan in, wetende dat dit hem een tijdstraf zou opleveren.

Mercedes had na een rampzalige kwalificatie weinig kans op punten en dus kwam het plan van de Zilverpijlen overeen met die van Visa Cash App Racing Bulls en Williams. 'Uiteindelijk is er niets dat je kunt doen als je kwalificeert op P14 en P15', benadrukt de Brit. 'Als je een vroege pitstop maakt finish je nergens en als je lang afwacht finish je ook nergens', voegt hij eraan toe. Russell sneed uiteindelijk expres een bocht af om zo langs Albon te komen. De straf nam hij voor lief. 'Ironisch gezien finishte ik door die manoeuvre met Alex hoger dan ik normaal gezien zou hebben gedaan. Dat toont aan dat er defecten zitten in het systeem', stelt een gefrustreerde Russell

Russell reageert achteraf nogal koel op de gegeven straf. 'Ik was een beetje verrast, maar het boeide me eerlijk gezegd niet. Ik eindigde toch buiten de punten', blijft hij er onverschillig onder. 'Ik kreeg gisteren geen kans om te genieten van Monaco. Ik zei: Krijg de klere, ik ga ervan genieten voluit op deze baan te rijden', beredeneert hij de keuze die hij maakte. 'Het is een van de beste circuits in de wereld. Dus dat is wat ik gedaan heb. De laatste 25 ronden was het leukste gedeelte van mijn weekend', aldus de Mercedes-coureur in gesprek met verschillende media, waaronder F1Maximaal.nl.

Albon krijgt de rekening van Russell

Russell is tevreden met zijn actie. 'Ik heb de limiet opgezocht, mezelf gepusht. Als ik dat niet had gedaan, was ik ironisch gezien op een zestiende plek of zo geëindigd', benadrukt hij nogmaals. Hij was niet blij met Albon, maar kan er na afloop wel om lachen. 'Ik ga vanavond met hem uit eten, dus hij krijgt zeker de rekening', aldus Russell. 'We moeten zeker even goed nadenken over wat de oplossing is hier in Monaco. Ik waardeer dat er dit jaar iets is geprobeerd met de tweestopper, maar dat werkte overduidelijk niet. Totaal niet', geeft de Brit aan dat er een andere oplossing nodig is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Straf boeit Russell helemaal niets: 'Krijg de klere, ik ga ervan genieten'
Russell zag weinig kansen voor Mercedes en nam het heft in eigen handen.

De zaterdag is voor alle coureurs het leukst, meent Russell. 'Accepteren we dat er geen race is, maar dat het een kwalificatierace is?' vraagt hij zich hardop af. 'Je doet er eentje op zaterdag en een op zondag. De coureur die op pole eindigt, krijgt wat punten en een trofeetje, en degene die op zondag wint, krijgt nog wat meer punten', stelt hij zelf een idee voor. 'Dat is wat wij het leukst vinden, ik denk dat dat is waar jullie het liefst naar kijken', vervolgt de Brit. '99 procent van de andere mensen in Monaco is er om champagne te drinken op een jacht. Het boeit ze niet echt', haalt hij nog uit naar een deel van het publiek.

Russell ziet natte baan als een oplossing

Liam Lawson en Carlos Sainz bewezen hun teams een dienst door beiden een groot gat te creëren waardoor de teamgenoten van de twee coureurs een gratis pitstop konden maken. Mercedes deed dit uit noodzaak ook, stelt Russell. 'Het is te makkelijk. Ik weet niet wat de oplossing is', is hij van de tweestopper in elk geval niet gediend. 'We kijken naar 2022 en 2023, de natte races die wat spanning boden. Misschien moeten we de baan nat maken, ik weet het niet', suggereert de coureur, die bij Sky Sports grapte dat er een sproeier op de bolides geïnstalleerd moest worden.

Russell gaat nog even verder met kritiek leveren. 'Het werkte niet, want het was te makkelijk voor coureurs om samen te werken en pitstopgaten te creëren. Wij hebben dat zelf ook gepland, in de hoop dat dat ons wat punten op zou leveren', geeft hij toe. Toch had hij liever gezien dat er echt geracet werd, voor zover dat mogelijk is in Monaco. 'Als iedereen voluit zou rijden zoals bij elke andere race en we die strategie niet hadden geïmplementeerd, waren we in de punten geëindigd. Maar VCARB deed het, Williams deed het', bekritiseert hij de twee teams. 'Wat kun je dan nog doen?' vraagt Russell zich af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws