Max Verstappen haalde het podium niet in Monaco, maar was niet geheel ontevreden over de uitslag. De wereldkampioen liep slechts drie punten extra achterstand op na een race op een circuit dat totaal niet bij de RB21 past. Verstappen besprak zijn problemen in de stratenrace en blikt vooruit op de regelwijziging in Spanje.
Verstappen staat inmiddels 25 punten achter Piastri in het kampioenschap, maar na de Grand Prix van Emilia-Romagna zijn er wel duidelijke aanknopingspunten om de strijd met het McLaren-duo aan te kunnen gaan. Monaco is vooral een uitzondering op de kalender, en Verstappen is blij dat het weekend erop zit. 'Ik vond het wel heel spannend allemaal. Ik heb er echt van genoten. Dat was echt top', lacht een cynische Verstappen bij Viaplay.
Monaco afgevinkt
Chiel van Koldenhoven vraagt aan de Limburger of hij het weekend vooral wilde afvinken. 'Helaas heb ik dat heel vaak moeten doen hier. Dit is gewoon niet ons circuit', weet de wereldkampioen, die in 2021 en 2023 toch tweemaal wist te winnen in de straten van Monaco. 'Dit is één race op de kalender, van de 24, dus nu gaan we weer door.' Na Monaco staan er nog zestien Grands Prix en vier sprintraces op de kalender.
Verstappen eindigde als hekkensluiter van de kopgroep op de vierde plek. Lewis Hamilton had de snelheid in de Ferrari totaal niet te pakken, en eindigde bijna op een ronde achterstand. 'Ik had ook vijf pitstops kunnen doen', grinnikt de Red Bull-coureur. 'Dan hadden we wat pitstoptraining gehad voor het team. Die pitstops gingen wel allemaal goed', zo stipt Verstappen een positief puntje aan. 'Het is natuurlijk niet wat je wilt, want dit was enorm saai.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Frustraties bij Norris
Verstappen kreeg de leiding in de race tot twee keer toe in handen, maar dat had vooral te maken met zijn late pitstops. Norris kwam achter Verstappen vast te zitten in de slotfase, en baalde ervan dat de wereldkampioen zo langzaam reed. 'Aan het einde van de race waren mijn banden best wel op, en je rijdt daardoor twee tot drie seconden te langzaam. Nog steeds kun je helemaal niks', zegt hij over zijn achtervolgers.
'Ik weet het ook niet', concludeert Verstappen dan ook als hem gevraagd wordt naar suggesties om de Grand Prix van Monaco te verbeteren. Verstappen bevestigt wel dat hij niet voluit ging in de slotfase van de race. 'Ja, maar ik had ook sowieso geen grip meer. De auto draaide niet meer in de rechterbochten. Ik heb dan ook geen zin om overal vol op de limiet te rijden. Als je een klein foutje maakt, hang je natuurlijk in de muur', legt de 27-jarige uit.
Regelwijziging in Spanje
Red Bull was voor de start van het seizoen boos dat de FIA de flexibele vleugels pas na acht weekenden aan zou pakken. Die acht Grands Prix zijn nu achter de rug, wat inhoudt dat de teams over enkele dagen in Barcelona aan de nieuwe regels moeten voldoen. 'Ik hoop dat het een heel klein beetje uitmaakt. Ik denk niet dat dit de wereld op zijn kop zal zetten', zo tempert Verstappen de verwachtingen voor het Spaanse weekend.
'Als het een heel klein beetje naar onze kant toekomt, dan vind ik dat al positief, maar we gaan het zien', aldus Verstappen. De Red Bull-coureur geeft wel toe dat het Spaanse circuit goed bij de RB21 zou moeten passen. 'Over het algemeen wel, maar dat moeten we even afwachten.' Verstappen won de laatste drie edities van de Spaanse race. Hij krijgt komend weekend om na Japan en Imola ook in Barcelona voor de vierde keer op rij te winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen met oude Honda
Verstappen viel tijdens de Grand Prix nog op met een opvallende boordradio. 'Het schakelen voelt aan alsof ik meedoe aan de Grand Prix van Monaco uit 1972', zo verwees hij naar het geboortejaar van zijn vader. Verstappen geeft toe dat hij niet in een Formule 1-auto uit 1972 gereden heeft, maar de wereldkampioen zat wel in een nog oudere auto. 'Nou, ik heb in een auto uit 1964 gereden.' Verstappen lijkt zich een jaar te vergissen, want vermoedelijk verwijst hij naar de Honda RA272 uit 1965.
'Die auto voelde op een gegeven moment beter aan dan wat ik vandaag in een aantal ronden had', knipoogt de Red Bull-coureur, die in de Honda drie pedalen had. 'Met mijn voeten had ik het beter voor elkaar dan wat ik nu had. Op een gegeven moment voelde het weer normaal aan.' Verstappen sluit het interview af door aan te geven dat hij nog van de avond gaat genieten. 'Gelukkig duurt dat niet lang. Lekker relaxed en een beetje eten. Indy 500 kijken, ook prima.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties