Red Bull mag zeer tevreden zijn na de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Op elk van de eerste vier startrijen staat een pupil van Helmut Marko. Isack Hadjar baalt er echter van dat hij de hekkensluiter van het kwartet is met een achtste startplek. Lange tijd leek er meer in te zitten voor de Fransman, die na de kwalificatie zeer zelfkritisch was.
Hadjar werd door veel analisten niet al te hoog ingeschat voor aanvang van zijn debuutseizoen, en het weekend in Australië bewees vooral het gelijk van de criticasters. Hadjar haalde na een crash in de opwarmronde de start niet eens, en kon dus pas in China zijn officiële debuut maken. Een half jaar later is de situatie volledig veranderd. Hadjar is als nummer negen in het kampioenschap de absolute kopman van Racing Bulls.
Pissig vanwege dure fout
Marko doet niet langer moeite om een overstap van Hadjar naar Red Bull Racing tegen te spreken. Sterker nog, de Oostenrijker gaf dit weekend nog aan dat de timing van die overstap in 2026 ideaal is. In Bakoe kwam Hadjar tot een achtste plek, wat normaal een goed resultaat zou zijn geweest, maar de 20-jarige coureur baalt toch van zijn eigen prestatie na een dure fout. Na de openingsminuten van Q3 stond hij in de top drie, en in de slotfase liet hij een kans liggen om die derde plek weer te heroveren.
'Ik ben echt heel pissig', geeft Hadjar meteen aan tegenover F1Maximaal.nl. 'Het was een heel erg goede ronde, totdat ik over die kerbstone gleed', zegt hij over de laatste bocht. 'Ik verloor tussen die laatste bocht en start-finish acht tienden', baalt Hadjar, die in zijn auto de delta-tijd flink zag oplopen. Hoewel Hadjar eerder in Q3 op de derde plek stond, bleek die tijd onvoldoende te zijn voor een goede einduitslag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar is dusdanig zelfkritisch dat hij troostende woorden te horen krijgt bij de schrijvende pers, maar daar wil de 20-jarige coureur niks van weten. 'De omstandigheden waren voor iedereen lastig. De situatie is wel voor iedereen hetzelfde, en ik was degene die een fout maakte', zo lijkt het voor hem geen verzachtende omstandigheid te zijn dat ook ervaren topcoureurs als Charles Leclerc, Oscar Piastri, en Lando Norris fouten maakten.
Eerste rij was haalbaar
Racing Bulls stond er tijdens de rode vlag goed voor met twee coureurs in de top drie, maar toch deed Hadjar geen regendansje. 'Om eerlijk te zijn wilde ik gewoon weer de baan opgaan. Ik kreeg een kans en ik heb het zelf helemaal verpest', zo schudt de jongeling het hoofd. 'Als ik de sectortijden bekijk, had ik derde kunnen staan', laat hij optekenen.
Daarmee stelt Hadjar zich bescheiden op. De Fransman zag in de cockpit dat hij acht tienden verloor dankzij die fout. Liam Lawson bevestigt dit door 0,795 seconde sneller te rijden in het laatste deel van de ronde. Als Hadjar de sectortijd van zijn teamgenoot had geëvenaard, zou hij zelfs sneller geweest zijn dan Carlos Sainz. Hadjar had zonder fout dus zelfs naast zijn toekomstige teamgenoot op de eerste startrij kunnen staan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kansen in de race
Hadjar krijgt vooral opbeurende woorden te horen, maar daar heeft Hadjar weinig behoefte aan. 'Ja, er is in de race nog wel wat mogelijk, maar ik wil wel verder naar voren staan als de auto daartoe in staat is. Dat is het gevoel dat ik aan de kwalificatie overhoud', maakt hij duidelijk. 'Blijkbaar focuste ik me in de laatste bocht niet voldoende, maar daarvoor voelde ik me heel goed', zo benadrukt hij dat het geen excuus mag zijn dat hij op het laatste moment een fout maakte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties