Update | 'Er gaan onderdelen van auto's onderwerp van gesprek worden in Bahrein' Formule 1
Formule 1

Update | 'Er gaan onderdelen van auto's onderwerp van gesprek worden in Bahrein'

Update | 'Er gaan onderdelen van auto's onderwerp van gesprek worden in Bahrein'

De FIA heeft volgens Auto, Motor und Sport al enkele mogelijke upgrades gesignaleerd die niet de kant op gaan die de FIA op wil. Er wordt verwacht dat de Formule 1-deelnemers tussen de testdagen in Barcelona en Bahrein veel sleutelen aan de auto's en op Bahrain International Circuit al met veel aanpassingen komen. Het motorsportorgaan moet daar misschien al ingrijpen.

'We hebben van bronnen rondom de FIA vernomen dat de teams in Bahrein al met zwaar geschut voor de dag komen', wordt gesteld bij het Duitse autosportmedium. Welke teams het betreft, is niet duidelijk, maar er wordt in de paddock in ieder geval wel al uit gegaan van dat Red Bull Racing en Mercedes met veel wijzigingen aan zullen treden in het Midden-Oosten.

Voorziet FIA problemen?

'Blijkbaar ziet men in de CAD-software (Computer Aided Design, red.), die gebruikt wordt om de legaliteit van de upgrades te bepalen, al dat teams verbeteringen aan gaan dragen die niet overeenkomen met de doelen die de nieuwe reglementen proberen te bereiken', zo wordt het bericht vervolgd. Over welke doelen het precies gaat, wordt niet duidelijk.

Wel is het primaire doel dat de Formule 1 probeert te bereiken met haar reglementswijzigingen dat de bolides elkaar makkelijker moeten kunnen volgen. Door downforce te genereren met de vloer, en minder middels de diverse vleugels, wil de F1 hierin slagen. De teams kunnen echter wijzigingen doorvoeren die gevolgen hebben voor de luchtstromen, en daarmee het volgen bemoeilijken.

Update 17.30u (9/3) | 'Er gaan auto's onderwerp van gesprek worden in Bahrein'

De testdagen in Bahrein gaan morgen, op 10 maart, van start. En tijdens de drie testdagen in het Midden-Oosten kan men rekening houden met veel auto's die grote upgradepakketten mee zullen nemen, wat ook betekent dat een aantal auto's anders voor de dag komen dan in Barcelona. Nu vreest de FIA dat sommige van die upgrades in de grijze gebieden van de reglementen zullen vallen. Het bestuursorgaan hoopt dan ook geen elementen van outwash te zien.

Wat is outwash dan? Outwash is in wezen een poging om wervelingen en lucht rond storende elementen, zoals de voorwielen, te kanaliseren met behulp van de endplates (de uiteinden van de voorvleugel, red.) en andere elementen van de voorvleugel, zodat de turbulentie van de wielen de wervels niet vernietigt en de zijkanten van de auto niet ontzegelt. 'Outwash maakt de auto's gewoon sneller', zegt een ingenieur. Volgens een FIA-insider worden 'onderdelen van sommige auto's onderwerp van gesprek', zo meldt Auto, Motor und Sport.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws