Update II | Racing Point 'heeft 886 tekeningen' als bewijs legaliteit Formule 1
Formule 1

Update II | Racing Point 'heeft 886 tekeningen' als bewijs legaliteit

Update II | Racing Point 'heeft 886 tekeningen' als bewijs legaliteit

Voor de tweede week op rij heeft Renault een protest ingediend tegen Racing Point. De controversiële Formule 1-auto, die veel lijkt op de Mercedes W10 waar in 2019 mee gereden werd, staat ook na de Hongaarse Grand Prix nog ter discussie.

Na het eerste protest van Renault zijn de remkoelingen van Racing Point geconfisqueerd. Die worden nu naast de koelingen van de Mercedes W10 gehouden om te zien in hoeverre de onderdelen overeenkomen. Racing Point heeft drie weken om de benodigde documentatie te verzamelen, concurrent Renault laat er echter geen gras over groeien.

Na het tweede protest van Renault zijn ook de punten die Racing Point op de Hungaroring verzameld heeft een twijfelgeval. Mocht het Britse team schuldig bevonden worden aan plagiaat, dan zullen ook de punten die afgelopen race behaald zijn het team ontnomen worden.

De FIA heeft aangegeven dat het protest van Renault vergelijkbaar is met het protest dat de Franse renstal de vorige keer indiende. Daarom zullen de protesten tegelijkertijd behandeld worden door de FIA.

Update 8:26 uur (20/7) | Nieuw protest Renault is ook ter zelfverdediging

Renault tekent opnieuw protest aan tegen de resultaten van Racing Point maar er zit meer theorie achter de klacht dan je zou vermoeden. Het dispuut van de teams richt zich vooral op de dit weekend onveranderde brake ducts van de remmen, al protesteert Renault ook met een andere reden.

Het Franse team zou zich immers moeten verantwoorden als het dit protest niet aan had getekend. Met de nieuwe klacht zorgt Renault er ook voor dat Racing Point gestraft wordt voor ieder resultaat als het team schuldig bevonden wordt, aldus AMuS. (Foto: Renault Sport F1)

Update II 13:30 uur (20/7) | Racing Point 'heeft 886 tekeningen' als bewijs legaliteit

Beide partijen blijven elkaar opzoeken in de media met vandaag een bericht van Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer. De teamleider zegt documenten te hebben die de onschuld van het van plagiaat beschuldigde team bewijzen.

'Het is onmogelijk dat de brake ducts illegaal zijn', aldus Szafnauer. Deze onderdelen kosten heel veel tijd om te ontwerpen en produceren. 'Ze zijn erg, èrg ingewikkeld en we hebben 886 individuele tekeningen voor onze remleidingen.

Als het team alsnog schuldig blijkt te zijn volgende week voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannié, dan is er geen plan B. Dat geeft de teambaas aan. 'We hebben geen andere brake ducts, wat vooral komt omdat ze legaal zijn. We hebben echt geen zorgen. Racing Point gebruikte ze in Stiermarken, in Hongarije en ook straks in Silverstone gaan ze op de auto.

FIA was twee dagen bij Racing Point in de fabriek

'Je merkt misschien wat frustratie omdat ik op alle informatie over het ontwerp zit. Niemand weet dit, aangezien we het nog niet voorgelegd hebben aan de stewards. De FIA weet het wel. Zij hebben hier twee dagen doorgebracht in de fabriek, mensen gesproken, tekeningen en het ontwikkelproces bekeken. Zij zeiden dat het absoluut legaal was. Het was ook geen maas in de wet, of iets dergelijks.'

Met de stewards ligt dat ingewikkelder. Die moet je volgens de teambaas de data geven op een papiertje, waarna zij controleren of het verhaal klopt of niet. 'Zij hebben het recht en de macht om hierover te beslissen', citeert Motorsport.com hem. (Foto: Racing Point F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws