Update II | 'Sainz verliest tweede krachtbron uit pool, Ferrari pakt nog steeds gridstraf in Frankrijk' Formule 1
Formule 1

Update II | 'Sainz verliest tweede krachtbron uit pool, Ferrari pakt nog steeds gridstraf in Frankrijk'

Update II | 'Sainz verliest tweede krachtbron uit pool, Ferrari pakt nog steeds gridstraf in Frankrijk'

Charles Leclerc wist de Grand Prix van Oostenrijk te winnen, maar het team van Ferrari heeft nog steeds voldoende kopzorgen. De overwinning van de Monegask kwam in de slotfase enigszins in gevaar, nadat de coureur over de boordradio problemen met zijn gaspedaal meldde. Het grootste probleem van Ferrari was de uitvalbeurt van Carlos Sainz. De allernieuwste racewinnaar moest zijn bolide aan de kant zetten, nadat zijn motor in vlammen uitbarstte.

Ferrari was gedurende de race op de Red Bull Ring beduidend sneller dan haar concurrent Red Bull Racing. Max Verstappen mocht nog beginnen vanaf poleposition, maar de racepace van de RB18 kon niet tippen aan de snelheid van de F1-75. Red Bull probeerde uiteindelijk een strategisch steekspel uit te lokken, maar de zege van Leclerc kwam eigenlijk niet onder druk te staan, totdat de coureur opeens problemen meldde met zijn gaspedaal. 'Ik kon de laatste drie ronden niet aanzien', zegt Mattia Binotto bij Auto, Motor und Sport.

Het gaspedaal van de F1-75 van Leclerc kon niet meer terug naar nul procent, en bleef vastzitten op twintig à dertig procent. Hierdoor kon de vijfvoudig racewinnaar soms niet goed de bochten door komen. Vooral bocht 3 en bocht 4 bleken een probleem te zijn voor Leclerc, maar hij kon ook niet rustig aan doen, aangezien Max Verstappen bloed rook. Het team moet nog onderzoeken wat precies het probleem is, maar Binotto heeft al een vermoede: 'Het is waarschijnlijk een mechanisch probleem, en niet een elektrisch mankement.'

De brandende motor van Sainz

Leclerc ging er met de overwinning vandoor, en Sainz leek op weg naar P2. De één-twee van Ferrari ging letterlijk en figuurlijk in rook op. 'Het is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde defect als dat van Charles in Baku', is de eerste conclusie van de Ferrari-teambaas. 'Natuurlijk zijn we bezorgd, maar we zijn hard aan het werk om oplossingen te vinden.' De kans is volgens Auto, Motor und Sport redelijk aanwezig dat Sainz tijdens de Grand Prix van Frankrijk achteraan moet starten. De coureur heeft immers al drie krachtbronnen gebruikt.

Update 9.05u (13/07) | 'Sainz start achteraan tijdens GP Frankrijk door wisselen van motoronderdelen'

Volgens het Spaanse Marca zal Carlos Sainz achteraan moeten starten tijdens de Grand Prix van Frankrijk. De coureur van Ferrari viel afgelopen zondag uit nadat zijn motor plofte toen hij Max Verstappen wilde aanvallen. De krachtbron van zijn F1-75 vatte vlam, en het vooruitzicht was direct al niet positief. Mattia Binotto gaf immers al aan dat het motorprobleem overeen leek te komen met de problemen van Charles Leclerc in Baku.

Marca bevestigt de woorden van de teambaas van Ferrari. Volgens de Spaanse krant zijn meerdere onderdelen beschadigd, en deze moeten dus vervangen worden. Het medium stelt dat de interne verbrandingsmotor (ICE), de turbo, de MGU-K, de MGU-K, de accu moeten worden vervangen. Hiermee pakt Sainz van elk onderdeel één te veel, en zal hij dus een gridstraf krijgen. Hierdoor zal de Spanjaard achteraan moeten starten op het Circuit Paul Ricard.

Update II 13.05u (13/07) | 'Sainz verliest tweede krachtbron uit pool, Ferrari pakt nog steeds gridstraf in Frankrijk'

Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk plofte de niet de nieuwst motor van Carlos Sainz. Ferrari had de tweede motor uit de pool gestoken in de F1-75 van de Spanjaard, en deze was volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com al over de helft van zijn levensduur. De derde motor uit de pool, die Sainz kreeg tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië, is dus nog over. Desondanks kiest het team ervoor om een vierde motor te steken op Paul Ricard.

Dat is goed nieuws voor Sainz, aangezien de nieuwste motor betrouwbaarder moet zijn dan de eerste krachtbronnen. Ferrari ziet in dat het circuit in Frankrijk zich goed leent aan veel inhaalacties met een verse en krachtige motor. Bovendien wil het team niet tegen verrassingen aanlopen tijdens de Grand Prix van Hongarije. De derde krachtbron is ook niet volledig betrouwbaar, en Ferrari wil niet een mogelijk één-twee weggooien in Budapest.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws