Update III | Racing Point verwacht vrijspraak van protest Formule 1
Formule 1

Update III | Racing Point verwacht vrijspraak van protest

Update III | Racing Point verwacht vrijspraak van protest

De storm rondom de mogelijk illegale auto van Racing Point leek even verleden tijd, maar vlak na de Grand Prix van Stiermarken wakker Renault het vuurtje weer aan. Het team heeft een officieel protest aangetekend bij de FIA, waardoor er een nieuw hoofdstuk kan worden bijgeschreven in de ellenlange soap.

Al maanden ligt het team van Racing Point onder vuur. Het roze team van Sergio Perez en Lance Stroll heeft de Mercedes-auto van 2019 nagenoeg nagebouwd, iets wat veel stof deed opwaaien. Veel teams protesteerden, echter zonder succes. Na de tweede race in Oostenrijk zag Renault mogelijk een nieuwe aanleiding om Racing Point bij de FIA aan te geven.

Wat de exacte beweegredenen zijn van Renault om een nieuw protest aan te tekenen is niet bekend, tevens is het onduidelijk of er nieuw bewijslast is aangeleverd in de strijd tegen de 'kopieerauto' van Racing Point. Om 19:20 uur (Nederlandse tijd) dienen de afgevaardigden van de twee teams zich te melden bij de FIA, om de aanklacht nader te verklaren. Ook zal Racing Point zich willen verweren tegen de aantijgingen van hun rivalen.

Renault lijkt, naast het verdedigen van haar eigen resultaten in Oostenrijk, ook op zoek naar wraak. Zeven races geleden, na de Grand Prix van Japan, sleepte Racing Point Renault ook voor de FIA en waren de rollen omgedraaid. Renaults resultaten van die race werden geschrapt na het ontdekken van een illegaal remsysteem in de R.S.19. Renault probeert op haar beurt nu Racing Point WK-punten te ontnemen.

Update 21.00 uur (12-07) | Mercedes en Racing Point moeten onderdelen afstaan

Het protest van Renault aan het adres van Racing Point lijkt wat te gaan opleveren. Nadat het protest aan het einde van zondagmiddag werd ingediend, heeft de FIA laten weten het protest in acht te nemen en verdere stappen te ondernemen.

De FIA heeft na het protest van Renault, dat mogelijk met nieuw bewijsmateriaal is gekomen, een nieuw onderzoek ingesteld naar mogelijke overtredingen van Racing Point. De renstal heeft bewust onderdelen van Mercedes gekopieerd en dat is mogelijk tegen de reglementen. Als reactie op het protest van Renault heeft de FIA Mercedes en Racing Point opgeroepen onderdelen op te sturen ter beoordeling. De FIA wil de onderdelen graag onder de loep nemen om mogelijke stappen te nemen tegen het team van Lance Stroll en Sergio Perez.

Met name de aerodynamische onderdelen rondom de voor- en achterremmen zouden volgens Renault volledig gekopieerd zijn. Deze onderdelen zijn nu door de FIA 'gesealed', wat wil zeggen dat de onderdelen in handen zijn van de organisatie. Daarmee zijn de raceresultaten van Perez en Stroll nu ook onder voorbehoud, omdat die worden gewist als de auto achteraf niet in orde blijkt te zijn. De FIA doet later uitspraak over de legaliteit van de auto en tot die tijd hangt er een vraagteken achter de gescoorde WK-punten van het roze team.

Update II 07.45 uur (13-07) | Gronden protest Renault zitten in regels over 'uniekheid'

Het blijkt dat Renault flink heeft gegrasduind in de regelgeving om haar casus te ondersteunen. Het Franse team baseert zich voor haar protest op enkele fragmenten uit het regelboek waaruit zou blijken dat Racing Point bepaalde onkopieerbare zaken toch één-op-één heeft overgenomen.

De bewijslast van Renault bestaat uit citaten uit de twee artikelen 2.1 en 3.2 uit de Sports Act, het boek en drie paragrafen uit een bijlage van dit boekwerk, te weten 6.1, 6.2a en 6.2c. De eerste twee stukken beschrijven hoe teams zich moeten houden aan alle regels op sportief en technisch gebied zoals bijvoorbeeld veiligheid. De drie bijlagen gaan over uniekheid van bepaalde onderdelen.

De eerste paragraaf van bijlage 6 wijst op dat er zekere onderdelen zijn wat ieder team zelf verplicht is om te ontwerpen. Deze onderdelen op de auto's mag je als team niet 'van de plank' halen bij een ander team of fabrikant, zoals het chassis, het bodywork of de constructie die de coureur beschermt bij crashes.

Ontwerp bepaalde onderdelen mag wel door Dallara, niet door Mercedes 

Er is een uitzondering op de verplichting om deze componenten zelf te maken, schrijft de FIA in paragraaf 6.2c. 'Als een team het ontwerp van deze delen uitbesteedt, dan mag dit niet gebeuren door een tegenstander or een partij wat direct of indirect onderdelen ontwerpt voor een tegenstander.'

Een fabrikant als Dallara mag je een overeenkomst mee aangaan, met Mercedes niet. Dat is echter precies wat er gebeurt: met dit stuk tekst betrekt Renault Mercedes bij de zaak en impliceert een overeenkomst tussen het Brits-Duitse team en Racing Point. Dit schrijft AMuS in haar analyse van de regelgeving die het fundament vormen onder het protest van Renault.

Update III 11.45 uur (13/07) | Racing Point verwacht vrijspraak van protest

Racing Point geeft in een persbericht aan dat het team vrijspraak verwacht na het protest van Renault. Volgens het team van Lawrence Stroll heeft de Franse équipe de zaken verkeerd geïnterpreteerd en zou slecht geïnformeerd zijn.

'Het is jammer dat onze resultaten in de Grand Prix van Stiermarken in twijfel worden getrokken. Volgens ons is dit een verkeerd geïnterpreteerd en slecht geïnformeerd protest.' Het team wijst elke suggestie van valsspel van de hand en zegt er alles aan te doen om te zorgen dat er geen enkele regel wordt gebroken.

'We beantwoordden naar volle tevredenheid alle vragen die de FIA had over het ontwerp van de RP20. Daarom hebben we er vertrouwen in dat het protest af wordt gewezen als wij onze reactie presenteren.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws