Update III | Seidl wilde ook zwaardere straf, hij is 'klaar met de sprookjes van Red Bull' Formule 1
Formule 1

Update III | Seidl wilde ook zwaardere straf, hij is 'klaar met de sprookjes van Red Bull'

Update III | Seidl wilde ook zwaardere straf, hij is 'klaar met de sprookjes van Red Bull'

Op 28 oktober bracht de FIA een statement naar buiten dat ze een 'Accepted Breach Agreement' hebben bereikt met Red Bull. Hierin wordt bevestigd van beide kanten dat het team de budgetcap heeft overschreden met zo'n 2,2 miljoen dollar. De straf houdt een geldboete in van 7 miljoen dollar en een sportieve straf, namelijk tien procent minder tijd om de aerodynamica te testen in onder andere de windtunnel.

De afgelopen paar weken was de Oostenrijkse renstal in overleg met het bestuursorgaan vanwege het overschrijden van het budgetplafond van het 2021-seizoen. Het overschrijden van de limiet wat de teams mogen uitgeven kan serieuze gevolgen hebben. Omdat Red Bull minder dan vijf procent over de limiet ging, krijgt het team een geldboete en minder tijd met de windtunnel en met computersimulaties. Er worden geen WK-punten weggehaald, dus de titel van Max Verstappen van 2021 blijft staan.

De FIA plaatste een document ter bevestiging van de straf en de overeenkomst, waarin het bestuursorgaan het volgende verklaarde: 'Na de indiening van alle vereiste documentatie door alle tien Formule 1-teams, voerde de Cost Cap Administration (CCA, red.) het allereerste beoordelingsproces uit onder het financieel reglement. Dit nieuwe financieel reglement is een zeer complexe reeks regels waaraan concurrenten zich voor het eerst aan moeten passen. Red Bull Racing werd in overtreding bevonden, maar de CCA erkende dat Red Bull tijdens het beoordelingsproces coöperatief heeft gehandeld en heeft geprobeerd aanvullende informatie en bewijs te verstrekken toen hier tijdig om werd gevraagd.'

Daarnaast erkent de FIA dat dit het eerste jaar is van de volledige toepassing van het budgetplafond en dat er geen bewijs is dat Red Bull te kwader trouw, oneerlijk of frauduleus heeft gehandeld. Met andere woorden, de FIA denkt niet dat Red Bull opzettelijk informatie voor de CCA heeft verborgen. De FIA gaat verder: 'In deze omstandigheden heeft de Cost Cap Administration aan Red Bull een ABA (Accepted Breach Agreement, red.) aangeboden om deze kwestie op te lossen.' De Oostenrijkse renstal heeft dit aanbod geaccepteerd. 'Daarom is er door en tussen de Cost Cap Administration en Red Bull een Accepted Breach Agreement van 26 oktober 2022 gesloten op grond van artikel 6.28 van het Financieel Reglement van de Formule 1.'

De sancties waarmee Red Bull akkoord gaat

De FIA volgde in hun uitgebreide statement betreffende de sancties voor het team van Verstappen, dat Red Bull akkoord ging met de straf die de FIA heeft bepaald voor het overschrijden van het budgetplafond. De straf houdt in dat Red Bull een boete van 7 miljoen dollar aan het bestuursorgaan moet betalen. Daarnaast krijgt het team minder tijd om de aerodynamica te testen gedurende de aankomende twaalf maanden nadat Red Bull akkoord is gegaan met de 'Accepted Breach Agreement'. Voor de Oostenrijkse renstal heeft het overschrijden van de budgetlimiet dus een financieel gevolg, en een gevolg voor de ontwikkeling van de auto van 2023.

Red Bull volgt met persconferentie op 18:30, moet boete binnen 30 dagen betalen

Red Bull zelf zal om 18:30u Nederlandse tijd een persconferentie houden betreffende de overeenkomst die het team met de FIA heeft bereikt. De geldboete van 7 miljoen dollar moeten ze binnen 30 dagen aan de FIA betalen. Daarnaast is de beslissing nu gemaakt, wat de 'Accepted Breach Agreement' bevestigt. Hierna is er dus geen ruimte meer voor discussie, de zaak is afgesloten.

Registreer hier om mee te discussiëren!

Update | Horner bespreekt 'draconische straf' die grote invloeden gaat hebben voor Red Bull

Om 18:30 op 28 oktober gaf Christian Horner een persconferentie waarin hij de standpunten van Red Bull uitlegde betreffende de straf die het team van de FIA krijgt. Zo vindt hij die zeven miljoen dollar 'heel veel geld' en vindt hij de tien procent vermindering in de aerodynamische testtijd absoluut 'draconisch'. Volgens Horner kan Red Bull hierdoor 0.25 - 0.5 seconden langzamer zijn vanaf 2023.

De overschrijding van het budgetplafond kwam volgens Red Bull door de misverstanden van sommige categorieën van de financiën. Zo zouden sommige categorieën wel meetellen in het budgetplafond, maar dacht Red Bull van niet, zoals het betalen van personeel in de ziektewet. Ook bij de belastingen ging het mis. Als Red Bull namelijk de belastingteruggave had ontvangen, zouden ze maar een half miljoen boven het plafond komen.

'Geen stuiver van de overschrijding is naar de auto gegaan'

De straf was volgens de concurrenten alsnog niet genoeg. 'Het zal nooit genoeg zijn. Zelfs als je onze windtunnel afbrandt, is het niet genoeg', vertelde Horner. Gedurende de afgelopen paar weken werden er veel beschuldigingen richting het hoofd van Red Bull geslingerd. Zo zouden ze hebben valsgespeeld, en zou er wel degelijk extra geld naar de ontwikkeling van de auto gegaan zijn. Horner bevestigt dat dit niet het geval is. 'Geen stuiver van de overschrijding is naar de auto gegaan', zegt de Red Bull-teambaas.

Team kon kiezen om af te zien van de ABA, maar deed dat niet

Red Bull betreurt de enorme invloeden die vooral de sportieve straf volgens hen kan hebben op hun prestaties in 2023. Het team krijgt minder tijd om hun onderdelen te testen in de windtunnel, waar concurrenten als Mercedes en Ferrari voordelen van kunnen hebben. Red Bull kon ervoor kiezen om af te zien van de 'Accepted Breach Agreement', maar deed dit niet. 'De straf had nog hoger kunnen uitvallen', legt Horner uit. 'Wat ons afgepakt wordt aan windtunneltijd, komt er voor ons bij aan motivatie.' Red Bull lijkt de inmiddels afgeronde zaak dus om te zetten in motivatie om volgend jaar alsnog de beste auto te hebben.

Update II 21:06 (28/10) | Marko vindt penalty op de limiet, denkt volgend jaar nog wel competitief te kunnen zijn

Helmut Marko sluit zich aan bij Horner dat de straf hard is, maar Marko vindt de straf net op de limiet. 'We geloven nog wel dat we competitief kunnen zijn volgend jaar, ondanks de straf met minder windtunneltijd', legt de Oostenrijker uit bij de Duitse tak van Sky Sports.

Zoals Horner al uitlegde, ging er geen geld van de budgetoverschrijding naar de ontwikkeling van de auto, wat Marko ook aangeeft. 'Als het kosten zijn van de catering, dan is het wel duidelijk dat het niet naar de ontwikkeling van de auto gaat. Er zijn kosten meegerekend voor een hartoperatie van een miljoen voor een medewerker, en volgens ons was zij niet aan het werk', zo meldt Marko.

Update III 22:04 (28/10) | Seidl wilde ook zwaardere straf, hij is 'klaar met de sprookjes van Red Bull'

Naast Toto Wolff wilde ook McLaren-teambaas Andreas Seidl een zwaardere straf voor Red Bull. De Duitser is wel klaar met de mooie verhaaltjes van de Oostenrijkse renstal, zo gaf hij aan bij de Italiaanse tak van Sky Sports. Wolff had eerder aangegeven dat hij graag een zwaardere straf had gezien, al vond hij wel dat de financiële straf in combinatie met de sportieve straf af zou schrikken. De schade aan de reputatie doet volgens Wolff nu ook zijn werk. Volgens beide teambazen is het goed dat er niks in de doofpot is gestopt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws