Van de Garde met kromme tenen over putdeksel-fiasco: 'Dit is toch kansloos eerste klas?' Formule 1
Formule 1

Van de Garde met kromme tenen over putdeksel-fiasco: 'Dit is toch kansloos eerste klas?'

Van de Garde met kromme tenen over putdeksel-fiasco: 'Dit is toch kansloos eerste klas?'

Giedo van de Garde is totaal niet te spreken over het putdeksel-fiasco tijdens de eerste vrije training in Las Vegas en vindt het behoorlijk kansloos. Volgens de voormalige Formule 1-coureur is de FIA aansprakelijk en hadden zij het probleem gemist tijdens de inspectie van het circuit. Desondanks vindt Van der Garde het alsnog een mooi evenement en vindt hij het fantastisch dat de Formule 1 in de iconische gokstad rijdt.

De eerste vrije training verliep niet zo soepel als gehoopt. Carlos Sainz reed over een losse putdeksel en die richtte aardig wat schade aan aan de auto. Het had nog veel erger kunnen aflopen als de putdeksel omhoog was gevlogen en auto's achter hem had geraakt. Na acht minuten werd de training stilgelegd en niet meer hervat. Om het probleem te verhelpen werd de tweede vrije training zeker 2,5 uur uitgesteld, en daardoor was het echt nachtwerk voor de teams en alle mensen in de paddock. De bezoekers werden echter om 2:00u 's nachts naar de uitgang begeleid vanwege 'logistieke redenen'. Van der Garde heeft er geen goed woord meer voor over. 'Dit is toch kansloos eerste klas?' vraagt de oud-coureur zich hardop af in Shakedown bij Viaplay.

'Dan bouw je zo'n circuit, de FIA doet een inspectie, dan rijdt iemand na acht minuten over een put en gebeurt er dat', gaat de Nederlander verder. 'Moet je nagaan wat er gebeurt als zo'n deksel omhoogvliegt. Dit is ontzettend gevaarlijk. De FIA is hier schuldig aan, ze hadden dit gewoon gemist', haalt Van der Garde uit. Het had voor Ferrari behoorlijk wat consequenties. De vloer van de SF-23 is aan gort gereden, de motor moest vervangen worden, en ook de batterij. 'Daar komen ook financiële consequenties bij kjken', neemt Ho-Pin Tung over. 'Daarnaast is de race van Sainz nu al naar de knoppen, want hij moet met een gridpenalty starten. De stewards gaven aan dat ze wilden dat ze hier soepel mee om wilden gaan, maar dat kon niet.' Ferrari ging tegen het besluit van de stewards van tien plekken gridstraf in, maar er werd niks aan veranderd.

Tekst gaat verder onder de foto.

carlos sainz 2023
Sainz kon de baan tijdens de eerste vrije training slechts acht minuten verkennen. (Foto: Pirelli)

Tung nog in dubio: 'Het circuit is niet echt uitdagend'

Na de twijfelachtige eerste dag op het circuit in Las Vegas haalde Mercedes-teambaas Toto Wolff hard uit dat het evenement nog niet na één training beoordeeld kon worden. Tung was echter ook na twee trainingen nog niet overtuigd. 'Ik vind het idee heel gaaf, maar ik denk dat het beter kan. Het circuit is niet echt uitdagend', legt de coureur uit. 'Ik denk wel dat er veel inhaalacties gaan plaatsvinden'. Van der Garde kan de glitter en glamour en feit dat het meer gaat om het plaatje ergens wel waarderen. 'Het is geweldig, met superveel entertainment. Als je dan zo'n race hier kan doen, dat is wel heel gaaf. Het heeft wel weer zijn charme', denkt de Viaplay-analist.

Max Verstappen deelt die mening totaal niet en heeft dat meerdere keren duidelijk gemaakt. 'Je ziet aan hem dat hij dit helemaal niks vindt', zegt Van der Garde, die terugblikt op de openingsceremonie van de Grand Prix van Las Vegas. 'Het is een grote poppenkast. Het enige wat hij wil doen is rondjes rijden, de race winnen, en weer naar huis.' Dat het zo zou gaan in Las Vegas was immers wel te verwachten. De Formule 1 is razend populair geworden in de Verenigde Staten, en daardoor is er inmiddels al een derde Grand Prix in Noord-Amerika. Van de drie races staat Austin het langst op de kalender, Miami daarna, en dit weekend wordt er sinds een lange tijd weer gereden in Las Vegas.

Tekst gaat verder onder de foto.

max verstappen red bull las vegas 28
Verstappen besteedt zijn tijd liever niet aan paradepaardje zijn in Las Vegas (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Ferrari de grootste kanshebber

Dat is tegelijkertijd een uitdaging voor de teams, die geen referentiedata hebben van voorgaande edities op het Las Vegas Strip-circuit. Dan is het ook nog eens erg koud, en zal het lastig zijn om de banden op temperatuur te krijgen. Tijdens de trainingen was al te zien dat een aantal coureurs aan het glijden waren. 'Het is dan makkelijker om foutjes te maken. Veel mensen zullen gaan glijden in de kwalificatie, want ze moeten die band in het juiste window krijgen', legt Tung uit. 'Op de rechte stukken krijg je geen energie in je banden. Mensen zullen flink door gaan rijden in hun out lap, flink remmen, en dan maar hopen dat het goed gaat. Dit weekend zal in het voordeel zijn van Ferrari, zij krijgen de banden altijd snel op temperatuur, en dat komt enorm van pas in de kwalificatie.'

Verstappen kan dit weekend in Las Vegas zijn achttiende zege van het seizoen pakken. Ook wedden op F1? Via deze link van JACKS kom je in aanmerking voor 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws