Veel voorstanders voor aeroscreen: 'Steviger dan de halo' Formule 1
Formule 1

Veel voorstanders voor aeroscreen: 'Steviger dan de halo'

Veel voorstanders voor aeroscreen: 'Steviger dan de halo'

Nu er voorlopig nog niet geracet gaat worden in de Formule 1 door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, is er meer dan voldoende tijd om bepaalde zaken in de autosport eens te analyseren.

Een van de onderwerpen die de gemoederen in de racerij bezig blijven houden is de halo. De Formule 1-bolides moeten er sinds 2018 verplicht mee uitgerust worden en de initiële bezwaren over het veranderde uiterlijk van de wagens zijn inmiddels ruimschoots weggeëbd. Ook wagens in lagere Formule-klassen en de Formule E zijn uitgerust met de halo, een systeem dat op bepaalde momenten, zoals de crash op Spa in 2018, van waarde is gebleken.

In de Verenigde Staten wordt er dit seizoen voor het eerst gereden met een ander veiligheidssysteem, het aeroscreen. Het aeroscreen is ook overwogen door de Formule 1, maar verloor uiteindelijk van de halo. Tot grote teleurstelling van Red Bull Racing, dat het aeroscreen een beter systeem vond. Niet geheel verrassend is het aeroscreen dat in de IndyCar gebruikt gaat worden mede ontwikkeld door Red Bull Technologies.

Enthousiaste coureurs en experts

Coureurs die tijdens de wintertesten met het systeem gereden hebben, zijn enthousiast. Zo zegt de ervaren IndyCar coureur Will Power dat 'na een paar rondjes met het aeroscreen gereden te hebben het heel vreemd aanvoelt om zonder scherm te rijden.'

Ook diverse experts zijn enthousiast. Het Duitse Auto, Motor und Sport schrijft dat 'het aeroscreen is ontwikkeld om 17 ton te weerstaan, waar de halo maar tegen 12 ton bestand is. Ook kan het aeroscreen objecten veilig afweren op een snelheid van 350 km/u.'

Folie tegen reflecties

In de Formule 1 was grote weerstand tegen het aeroscreen de reflectie van zonlicht of verlies van zicht tijdens vochtige omstandigheden. Door middel van het aanbrengen van folie en zelfs verwarming zijn deze problemen te ondervangen zegt Tino Belli, een van de ingenieurs die aan het aeroscreen heeft gewerkt. Ook het probleem van verstoorde aerodynamica is volgens de ingenieur minimaal. 'Dat denken mensen door de optische aanwezigheid, maar technisch gezien is de invloed minimaal.' (Fotocredit: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws